اخبار و رویدادها: توضیحات تکمیلی روند برگزاری هشتمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

توضیحات تکمیلی روند برگزاری هشتمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱- ۱۳:۲۱:۵۶

توضیحات تکمیلی روند برگزاری هشتمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

دکتر مجید نیکخواه دبیر علمی کنفرانس به بیان گزارش اجمالی در خصوص روند برگزاری هشتمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، بر اساس تصمیم انجمن مکانیک سنگ ایران در اوایل زمستان سال 1400، مقرر گردید هشتمین کنفرانس مکانیک سنگ توسط دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شود.

در ادامه برگزاری افتتاحیه این کنفرانس دکتر مجید نیکخواه دبیر علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک به بیان گزارشی در خصوص روند برگزاری کنفرانس پرداخت و ضمن اشاره به اهداف مدنظر بیان داشت: آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی، صنعتی و جدیدترین روش های پژوهشی انجام یافته و فن آوری های نوین در مهندسی مکانیک سنگ، ارائه ی دستاوردهای علمی و تجربی جدید، محصولات و پژوهش های کاربردی و راهبردی شرکت ها و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی فعال، فراهم سازي بستر مناسب براي انتقال دانش و تجربيات و تبادل یافته‌های جدید علمی و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعت‌گران و متخصصین و دانشجویان، ارتقاء توانمندی ها و پتانسیل های موجود، افزایش هماهنگی و هم افزایی ، جلب توجه صاحبنظران و سیاستگزاران به اهمیت استفاده ازروش ها و فناوری های نوین از جمله اهداف مدنظر برگزاری این کنفرانس بوده است.

دکتر نیکخواه همچنین تاکید نمود که محورهای علمی کنفرانس با توجه به اهداف و برنامه‌ها به‌گونه‌ای تدوین شده است تا کلیه زمینه‌های علمی و کاربردی قابل ‌بحث مهندسی مکانیک سنگ را در برگیرند.

photo_۲۰۲۲-۰۵-۱۰_۱۲-۰۳-۳۵photo_۲۰۲۲-۰۵-۱۰_۱۲-۰۳-۴۰photo_۲۰۲۲-۰۵-۱۰_۱۲-۰۳-۳۸

محورهای کنفرانس عبارت‌اند از:

آزمون های آزمایشگاهی و برجا

مدل های رفتاری و کاربرد روش های عددی

مهندسی پی در سنگ ها

تراوش و مهندسی تزریق

دینامیک سنگ

شیروانی های سنگی

تونل و فضاهای زیرزمینی

ژئومکانیک نفت و انرژی زمین گرمایی

ابزار دقیق و رفتار سنجی

مکانیک شکست

دبیر علمی این کنفرانس همچنین افزود: برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی سخنرانی‌های کلیدی علمی و کاربردی توسط متخصصان صاحب‌نام و باتجربه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی  و ارائه سخنرانی‌های مقالات برگزیده و مقالات پوستری  ازجمله برنامه‌های کنفرانس پیش رو است. وی همچنین ادامه داد: به‌علاوه همزمان پنل‌ و نشست‌ تخصصی تحت عنوان روشهای آزمایش برجای مکانیک سنگی با نگرش ویژه بر اندازه گیری تنش برجا توده سنگ برنامه‌ریزی‌شده است که در آن‌ اساتید و متخصصان میتوانند دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را ارائه و در فضای مناسب تجارب خود را تبادل نمایند.

لازم به توضیح است؛ پس از اعلام فراخوان همایش، بیش از  ۹۵مقاله، توسط دبیرخانه کنفرانس از طریق پایگاه اینترنتی کنفرانس دریافت شد. کمیته علمی و داوران متشکل از اعضای هیئت‌علمی از  دانشگاه های مختلف و پژوهشگران و صنعتگران صاحب‌نام، با دقت قابل‌توجهی فرایند ارزیابی و داوری مقالات را انجام داده و درنهایت تعداد 86 مقاله را جهت ارائه در کنفرانس در اولویت و موردپذیرش قراردادند. از این تعداد حدود 26 مقاله به‌صورت شفاهی و  مابقی به‌صورت پوستر ارزیابی شدند. مقالات ارائه پوستر در پنل مجازی وب سایت دارای قابلیت پرسش و پاسخ افلاین وجود دارد.

دکتر نیکخواه در پایان رویکرد کمیته علمی کنفرانس را جلب مشارکت تمامی مراکز دانشگاهی و صنعتی و دعوت از صاحبنظران برجسته مرتبط، با هدف تعامل علمی از یک سو و افزایش خود باوری علمی در کشور عنوان نمود و گفت: بر اساس موافقت به‌عمل‌آمده با سردبیران 5 مجله پژوهشی مقالات منتخب کمیته علمی کنفرانس که حائز امتیاز کافی بوده اند در الویت فرایند داوری قرارگرفته و چاپ خواهند شد.

در ادامه برگزاری افتتاحیه این کنفرانس دکتر مرتضی احمدی رئیس انجمن مکانیک سنگ ایران، دکتر اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و دکتر محمد عطایی مدیر قطب علمی معدن کشور نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

12345