اخبار و رویدادها: مراسم تقدیر از مقام شامخ اساتید در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

مراسم تقدیر از مقام شامخ اساتید در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱- ۰۹:۲۵:۵۲

مراسم تقدیر از مقام شامخ اساتید در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

همزمان با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و هفته معلم؛ طی مراسمی در دانشگاه صنعتی شاهرود از استادان نمونه آموزشی این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی و روابط عمومی دانشگاه آئین تجلیل از استادان نمونه آموزشی و برگزیدگان حوزه آموزش پیش از ظهر روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه جاری در تالار اجتماعات دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك برگزار شد.

دكتر مرتضی ایزدی فرد سرپرست دانشگاه در این آئین ضمن تبریك این روز به همكاران و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت اله مطهری، حضوری شدن كلاسهای درس پس از حدود دو سال شرایط كرونایی باعث طراوت و سرزندگی دانشگاه ها شد. ایشان از زحمات اساتید طی دو سال برگزاری مجازی كلاس ها قدردانی نمود و گفت: هرچند به ظاهر از نگاه عموم كار راحتی بوده است ولی در طی این مدت، اساتید سعی كردند با كلیه امكانات در اختیار؛ مناسب ترین روش را برای ارائه مطالب به دانشجویان بكارگیرند.

IMG_0040IMG_0027

دکتر ایزدی فرد با ارائه توضیحاتی در خصوص مشكلات موجود در دانشگاه به ویژه موارد مالی و مسائل مرتبط با بحث همان سازی حقوق اعضای هیات علمی افزود: دانشگاه های ایران از مدتها پیش در حوزه آموزش كاملاً سرآمد و قابل قیاس در رده جهانی بوده اند. ولی طی سالیان اخیر به دلیل رتبه بندی و سطح بندی دانشگاه ها و نگاه ویژه به پژوهش، فضای كاری بیشتر به سمت و سوی پژوهش و فناوری، چاپ مقالات، كتب و .. سوق داده شد. بنابراین لازم است با برنامه ریزی دقیق تر و پیگیری جدی تر و بهره گیری از فناوری های جدید كیفیت آموزش در دانشگاه را ارتقاء بخشید.

دكتر محمد عطایی معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه هم در این مراسم ضمن تبریك روز معلم به ارائه گزارشی تفصیلی در خصوص عملكرد حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در یكسال اخیر و چالش های پیش رو پرداخت. وی در گزارش خود به موارد زیادی كه موجب رشد و رتبه بندی بهتر دانشگاه در بین دانشگاه های كشور نظیر تعداد اعضای هیات علمی جذب شده، تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف و شاخص های موجود در این خصوص، تعداد آزمون هایی برگزار شده در سطح دانشگاه اشاره و خاطر نشان كرد كه بتوانیم در سال جاری براساس برنامه رهبردی آموزش؛ گام های موثرتری در پیشبرد اهداف برداریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه صنعتی شاهرود در این مراسم به ایجاد دو رشته زبان انگلیسی، معماری و شهرسازی در سال 1400 و تغییر و تدوین برخی سرفصل های آموزشی و پیگیری در خصوص رشته های جدید پرداخت و افزود: با توجه به فعال سازی دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشی باید براساس نیازمندی های جامعه و صنعت سرفصل های دروس دوره های مختلف بازنگری و در راستای رشته های تقاضامحور گام برداشته شود. وی در ادامه آموزش الكترونیكی را جز مهمی از آموزش دانشگاه ها برشمرد و بر تقویت این بخش در كنار آموزش حضوری تاكید كرد.

دكتر عطایی در ادامه به چالش های پیش رو در حوزه آموزش پرداخت و افزود: باید در خصوص عدم تناسب آموزش با نیازهای جامعه و بازار، نبود آموزش های مهارتی در سرفصل دروس، جذب دانشجویان خارجی، عدم استراتژی مشخص برای رشته های علوم پایه و بازار كار برای فارغ التحصیلان آنها، نظام ارزشیابی برای كمیت و كیفیت دروس به ویژه در دوره كارشناسی و همچنین روش های سنجش و آموزش برنامه ریزی و در راستای حل معضلات حركت كنیم.

IMG_0124IMG_0047

حجت الاسلام و المسلمین دكتر فندرسكی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریك این ایام به اساتید، و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید مرنضی مطهری با بیان روایات و احادیثی به جایگاه ارزشمند معلمی پرداخت.

ایشان در ادامه صحبت خود لازمه تعقل و تفكر در جامعه را آرامش دانستند و افزود: در مقوله آموزش به سبك ارائه درس؛ ارسطو اولین كسی بود كه منطق صوری و طرح درس ارائه نمود به همین خاطر به عنوان معلم اول مشهور شده است و در بین مسلمانان هم فارابی اولین نفری بود كه در این خصوص حركت كرده است و به معلم ثانی مشهور شده است. لذا آموزش نیازمند تدوین یك برنامه منسجم و طرح درس مشخص است تا بتواند به اهداف عالیه خود دست یابد چه در سطح مدارس ابتدایی و دبیرستان باشد چه در سطح دانشگاه ها.

ایشان در ادامه صحبت خود به ذكر روایتی از پیامبر اكرم (ص) درباره مقام شامخ معلم پرداخت و افزود: سه گروه ریش سفیدان دینی، پیشوایان عادل و معلمان خیر هستند كه كسی حقوق و عمل آنها را خفیف نمی شمرد. معلم خیر كسی است كه دانش را در اختیار مشتاقان علم قرار می دهد. معلمی كه دارای چهار شاخصه اخلاص، تواضع، عمل به گفتار و عدالت را سرلوحه كار خویش قرار داده است.

گفتنی است در  این آئین كه به مناسبت روز معلم برگزار شد؛ با پخش كلیپی یاد و خاطره استاد سید فرخ فروهنده؛ ااز استادان پیشكسوت دانشكده علوم ریاضی دانشگاه كه در یك سال اخیر آسمانی شد؛ گرامی داشته شد. همچنین با ارائه كلیپی از سخنان دكتر وحید كلات جاری استاد بازنشسته دانشكده مهندسی عمران در سال 1400 قدردانی شد. در ادامه حاضرین از بیانات دكتر محمد حسن كیهانی عضو هیات علمی دانشكده مهندسی مكانیك و دكتر حسین عشقی عضو هیات علمی دانشكده فیزیك دانشگاه به عنوان اساتید پیشكسوت بهره بردند.

در پایان مراسم  از استادان نمونه آموزشی برگزیده سال 1400 با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

photo_2022-05-10_13-49-42

 

 


کلمات کلیدی: #مراسم تجلیل #اساتید #دانشگاه....2
12345