اخبار و رویدادها: طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer) توسط شرکت دانش بنیان سوبا  

طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer) توسط شرکت دانش بنیان سوبا  
چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱- ۱۳:۴۷:۳۹

طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer) توسط شرکت دانش بنیان سوبا   

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی، اقدام به ارائه اطلاعاتی جهت شناخت بیشتر شرکت دانش‌بنیان سوبا مستقر در مركز رشد و واحدهای فناور دانشگاه نموده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی، شرکت دانش‌بنیان سوبا واقع در مرکز رشد این دانشگاه اقدام به طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer) نموده است.

امیر مهدوی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک و رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سوبا این دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی از طراحی و ساخت نخستین پرینتر سه بعدی زیستی توسط این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت جز ۴ تولید کننده رسمی این محصول استراتژیک در کشور و همچنین ۲۰۰ شرکت صاحب این فناوری در دنیا می‌باشد.

photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۴۹

تحقیق و توسعه مستمر، لازمه تولیدات دانش‌بنیان

امیر مهدوی فناوری ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی) را به عنوان یک فناوری نوین در حوزه ساخت در بسیاری از کشورهای جهان توسعه یافته مطرح نمود و ابراز داشت: این فناوری امکان ساخت محصولات نمونه اولیه و کم‌تیراژ را به شکل مقرون بصرفه و سریع فراهم آورده و به عنوان یک فرایند تسهیل کننده در روش‌های تولید مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به این موضوع که با توسعه دانش محققان و تولیدکنندگان در این حوزه فناوری‌های مختلفی در این راستا شکل گرفته‌اند، افزود: پرینترهای سه بعدی مثل FDM، رزینی و پودری چند نمونه از فناوری‌های تجاری شده در حوزه ساخت افزایشی می‌باشند که در دو دهه گذشته به سرعت تکامل یافته‌اند. در این راستا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان متعددی در دنیا برای توسعه این نوع فناوری‌ها قدم برداشته و با تحقیق و توسعه مستمر اقدام به تجاری‌سازی ایده‌های جدید در این حوزه نموده‌اند.

پرینتر زیستی، محصولی با فناوری بالا

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سوبا از تجاری‌سازی نخستین پرینتر سه بعدی زیستی این مجموعه در اواخر سال ۱۴۰۰ و قرارگیری این شرکت در مجموعه ۴ شرکت تولید کننده این محصول استراتژیک در کشور خبر داد. نخستین گام‌های دستیابی به این فناوری در سال ۲۰۰۹ در دنیا محقق شد و با گذشت حدود ۱۳ سال از معرفی این فناوری، کمتر از حدود ۲۰۰ شرکت در جهان به دانش تولید و کاربرد این فناوری دست یافته‌اند که بسیاری از آن‌ها در کشورهای توسعه یافته مشغول به فعالیت می‌باشند.

به گفته ایشان، پرینترهای زیستی محصولاتی هستند که امکان پرینت سه بعدی سلول‌های زنده انسانی و حیوانی به جهت ایجاد بافت زنده و حتی در مواردی عضو زنده را داشته و توسط مراکز تحقیقاتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات در حالت تجاری معمولا به جهت پرینت سه بعدی بافت‌های پوست، استخوان و غضروف به جهت پیوند با بدن انسان و گونه‌های حیوانی و به منظور جایگزینی بافت‌های آسیب دیده با بافت جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت دانش‌بنیان سوبا با تولید پرینتر زیستی دو نازله با قابلیت پرینت جوهرهای زیستی حاوی سلول و همچنین قابلیت پرینت داربست‌های تخصصی این حوزه موفق به فروش نخستین محصول تجاری شده خود به اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شد. بنا به اظهار هم‌بنیان‌گذار این شرکت، این محصول متقاضی رونمایی در نهاد معاونت علمی ریاست جمهوری در هفته‌های پیش‌رو می‌باشد.

photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۵۰

آشنایی بیشتر با شرکت دانش بنیان سوبا

شرکت دانش بنیان سوبا در سال ۱۳۹۸ نخستین محصول تجاری خود در حوزه ساخت افزایشی را پس از حدود ۱ سال تحقیق و توسعه معرفی نمود. این محصول با نام تجاری پرینتر 101F نخستین پرینتر با تکنولوژی FDM و با دقت کاری بالا در بین محصولات مشابه داخلی و خارجی محسوب می‌شد. بدین سبب پرینتر سه بعدی 302F به عنوان دومین محصول شرکت در این حوزه در ابعاد کاری بزرگتر به بازار عرضه شد. این محصول به سبب مشخصات، دانش فنی و فرایند تولید به عنوان یک محصول دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت. شرکت سوبا مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین دانشگاه صنعتی و همچنین مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان با توسعه بازار خود در کشور فروش این محصول تجاری به اشخاص و صنایع مختلف در سطح کشور را تا به امروز دنبال نموده‌است.

photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۵۹photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۵۴photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۵۲photo_۲۰۲۲-۰۴-۰۶_۱۳-۴۵-۵۱

 

12345