اخبار و رویدادها: پنجمین کنگره ملی زغال سنگ ایران به صورت مجازی برگزار شد.

پنجمین کنگره ملی زغال سنگ ایران به صورت مجازی برگزار شد.
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰- ۱۰:۴۳:۵۷

پنجمین کنگره ملی زغال سنگ ایران به صورت مجازی برگزار شد.

پنجمین کنگره ملی زغال سنگ ایران با نگرش ویژه به ارتقا کیفیت و توان رقابت پذیری زغالسنگ ایران 9 و 10 شهریور 1400 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، پنجمین کنگره ملی زغال سنگ ایران با نگرش ویژه به ارتقا کیفیت و توان رقابت پذیری زغالسنگ ایران 9 و 10 شهریور 1400 برگزار شد.

از آنجایی که ماده معدنی زغال‌سنگ در اعماق مختلف و با ساختار لایه ای با ضخامت های متفاوت تشکیل می شود؛ ضرورت ورود دانشگاهیان و مجموعه های علمی و پژوهشی کشور را بیش از پیش در مراحل مختلف معدنکاری یعنی از زمین شناسی و اکتشاف، استخراج و فرآوری این ماده با ارزش و همچنین ایمنی و محیط زیست دو چندان کرده است. کنگره ملی زغال سنگ ایران با تشخیص چنین نیازشی در جامعه معدنی زغالسنگ برای ارائه دستاوردهای جدید در این حوزه؛ به صورت دوره‌ای هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود. در صورت برگزاری صحیح کنگره ملی زغال‌سنگ بخش مهمی از فرآیند تولید، نشر و مدیریت دانش در صنعت زغال‌سنگ انجام خواهد شد.

تاریخچه این کنگره ملی در سالهای اخیر به شرح زیر بوده است:

اولین کنگره ملی زغال‌سنگ در شهریورماه 1391 با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی

دومین کنگره ملی زغال‌سنگ در شهریورماه 1393 با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت زغال‌سنگ کرمان

سومین کنگره ملی زغال‌سنگ در شهریورماه 1395 با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی

چهارمین کنگره ملی زغال‌سنگ در فروردین‌ماه 1397 با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت زغال‌سنگ پروده طبس 

 دکتر محمد عطائی دبیر علمی پنجمین کنگره ملی زغال‌سنگ ایران صبح روز سه شنبه 9 شهریور ماه جاری در افتتاحیه مجازی این کنگره، تدوین محورهاي علمي با توجه به اهداف و برنامه­ های مذکور را به نحوی مطرح نمود که کليه زمينه­هاي علمي، کاربردي و مديريتي قابل ‌بحث در صنعت زغال‌سنگ را پوشش دهد.

وی در ادامه افزود: در این بین کميته­هاي علمي و اجرايي شکل گرفت و فراخوان مقاله برای دانشگاه­ها و مؤسسات تحقیقاتی ارسال شد و خدا را شکر گذار هستیم که استقبال خوبی از کنگره به عمل آمد و پس از انجام مراحل داوری توسط کمیته محترم داوران، 31 مقاله به صورت ارائه شفاهی و 52 مقاله به صورت ارائه پوستری مورد پذیرش قرار گرفت.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی زغال‌سنگ ایران حضور ارزشمند و افتخارآمیز اساتید از نقاط مختلف کشور در فرآیند داوری مقالات، به همراه مشارکت شایان تقدیر اساتید فرهیخته و پیشکسوت در این امر را موجب ارتقاء سطح کیفی و دقت­افزایی داوری مقالات، حضور و مشارکت چند وجهی دانشجویان، اساتید و دست‌اندرکاران مباحث مربوط به زغال‌سنگ از نقاط مختلف کشور دانست.

دکتر عطایی در پایان تاکید نمود: خلاصه مقالات در این کتابچه و مقالات کامل در قالب لوح فشرده منتشر شده است. انتشار مجموعه مقالات کنگره اين امكان را فراهم می‌نماید تا هم حاضرين در کنگره و ديگراني كه فرصت حضور در کنگره را نداشته‌اند با مطالعه اين منبع، بهره‌مندی بيشتري از مباحث مطرح شده داشته باشند.

شایان ذکر است به گفته ایشان، با رایزنی به عمل آمده بین دبیرخانه کنگره و هیئت تحریریه مجلهJournal of Mining and Environment (JME) که در پایگاه Web of Science و سایت Thomson Reutersنمایه شده است، مقالات برتر و سخنرانی‌های کلیدی این کنگره در شماره ویژه‌ای از این نشریه چاپ خواهد شد.

دکتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در افتتاحیه این کنگره ضمن عرض خیر مقدم و تقدیر از جامعه پزشکی به واسطه مقابله با بیماری کرونا، برپایی موفق چنین کنگره هایی را با همکاری مستمر عزیزانی چون دکتر عطایی و دکتر سرشکی دبیر علمی و اجرایی کنگره عنوان نمود و از اعضای کمیته های اجرایی، علمی و مشارکت شرکت های مرتبط تقدیر کرد.

دکتر فاتح با بیان اینکه دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه در نقطه اوج خود می باشد، ابراز نمود: مفتخریم که علاوه بر برگزاری این کنگره و دغدغه جهت حل مشکلات زغال سنگ ایران، اساتید این دانشکده افتخارات و طرح های متعددی از جمله تشکیل قطب علمی معدن کشور در این دانشگاه و انعقاد قرارداد بزرگ ژئومکانیک نفت را در کارنامه خود ثبت نموده اند.

در ادامه آئین افتتاحیه این کنگره که به صورت مجازی برگزار شد، مهندس بابک براتی مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی، بحث همکاری دانشگاه ها در خصوص بومی سازی معادن زغال سنگ بر مبنای شرایط موجود را موضوعی پر رنگ برشمرد و گفت: تقریبا تمامی معادن کشور به صوت سنتی و با اتکا به نیروی انسانی مشغول به فعالیت می باشند و این موجب محدودیت میزان تولید و درصد آسیب پذیری بیشتر می شود، در صورتی که استخراج زغال سنگ در دنیا تمام مکانیزه بوده که این امر موجب افزایش تولید و کاهش صدمات ناشی از کار خواهد شد.

ایشان ضمن تاکید بر ارتقا سطح ایمنی در معادن، محدودیت منابع کیفی و کمی تولید را بزرگترین چالش تامین زغال سنگ در کشور در استخراج و بهره برداری از تولید بیان نمود.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی با رویکرد توسعه و بومی سازی با نهادهای علمی کشور اعلام همکاری نمود و ابراز داشت که شرکت البرز شرقی از پیشنهادات قابل اجرا حمایت خواهد کرد.

در ادامه مهندس سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در خصوص تحولات اخیر در صنعت زغالسنگ ایران و پروفسور ناج عزیز از کشور استرالیا نیز در زمینهStatic and Dynamic Shear Testing of Tendons for Outburst and Rock burst Management  به ایراد سخنرانی پرداختند.

کنگره ملی زغال‌سنگ گردهمايي رسمي متشكل از متخصصين و افراد با تجربه در حوزه زغال‌سنگ است که با همکاری مراکز تحقیقاتی، نهادها و سازمان­‌های دولتی و غیردولتی برگزار می­‌شود. شرکت­‌کنندگان در این کنگره، برای بحث و تبادل‌نظر و تصمیم­گیری درباره صنعت زغال‌سنگ، گرد هم می­‌آیند و نتايج تحقيقات و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه را به صورت مقاله، سخنراني و پوستر ارائه می‌دهند. این کنگره تلاشی برای اقناع روحیه جستجوگری و كاوشگری جامعه علمي دانشگاهي و كسب معلومات و اطلاع از یافته‌های جدید در زمینه زغال‌سنگ است.

99_4

8_1

 

12345