مسلم سوهانی

استادیار دانشکده فيزیک و مهندسی هسته ای

دکتری فیزیک هسته ای-بنیادی

دانشگاه محل فارغ التحصیلی: مرکز تحقیقات هسته ای و شتابدهنده دانشگاه ایالتی گرونینگن هلند
زمینه ها و علایق پژوهشی: شاره های رادیواکتیو - خواص برهم کنش های بنیادی - همجوشی سرد
عضویت در مجامع علمی:
افتخارات علمی و اختراعات:
شرح مختصر (درباره):
فارغ التحصیل کارشناسی فیزیک از دانشگاه تبریز در سال 1376 و کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1379و دکتری فیزیک هسته ای-بنیادی تجربی از دانشگاه ایالتی گرونینگن هلند در سال 1388. از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی گروه هسته ای در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود مشغول به کار است.
تلفن تماس: 32392204
تلفن داخلی: 2729

علم سنجی

محتوای الکترونیک

تابلوی اعلانات

کلیپ تلاوت (1401/7/17)

زمینه‌های تدریس

کارشناسی ارشد
کارشناسی

سرپرستی پایان‌نامه‌ها

تعداد کل 16
پیام محمدی (1402)، "بررسی خواص Zr3Si2 به عنوان بازتابنده نوترون"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]،
فاطمه افراسیابی (1399)، "بازیابی تفکیک مکانی آشکارساز دو بعدی MWPC با استفاده از واحد TDC با دقت زمانی پیکوثانیه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی، جواد رحیقی [استاد/ اساتید راهنما]، هادی بهنامیان [استاد/ اساتید مشاور]
مسعود معدنی پور (1399)، "بررسی ترابرد یون و قدرت‌تفکیک در طیف‌سنج جرمی زمان پرواز چند بازتابی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]،
علی افراسیابی (1398)، "ثبت و بازیابی دیجیتال زمان در واحدهای TDC با استاندارد VME"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی، جواد رحیقی [استاد/ اساتید راهنما]، هادی بهنامیان [استاد/ اساتید مشاور] (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
آیدا کلته ئی (1397)، "بررسی محصورسازی یون در تله ی پنینگ و خواص کوانتومی آن"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی، مرتضی رفیعی [استاد/ اساتید راهنما]، (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
مسعود بهشتیان (1397)، "بررسی اثر فرکانس اعمالی در آهنگ همجوشی و احتراق در همجوشی صوتی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]، (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
محمد کاظم صادقی (1397)، "بررسی اثر تابش های چشمه ی 192Ir بر تشکیل نانوساختارهای اکسید روی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]، مرتضی ایزدی فرد [استاد/ اساتید مشاور] (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
جعفر علاالدین (1397)، "بررسی اثر هدایت مغناطیسی دارو بر دوز درمانی جذب‌شده در BNCT"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]، (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
سونیا سرفرازی (1396)، " بررسی خواص تله ی پائول دو بعدی به عنوان یک فیلتر جرمی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]، (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)
میلاد جوانی (1394)، "اثر پرتوهای کم انرژی بر ساختارهای نانو"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، مسلم سوهانی [استاد/ اساتید راهنما]، (دسترسی رایگان به نسخه تمام متن)

مقالات و کتب

مقالات ژورنالی
مقالات کنفرانسی
تالیف كتاب

پروژه‌های تحقیقاتی

سوابق پژوهشی و اجرایی

دانشجویان دکتری

برنامه هفتگی

برنامه هفتگی 8-10 10-12 12-14 14-16 16-18 18-20
شنبه
یک‌شنبه
دوشنبه
سه‌شنبه
چهارشنبه
پنج‌شنبه
توضیحات:

پرسش و پاسخ

پاسخ: سلام. لطفا برای جواب درست به این سوال از آقای دکتر رفیعی یا آقای دکتر حسن آبادی بپرسید. موفق باشید
پاسخ: سلام. لطفا برای جواب درست به این سوال از آقای دکتر عنابستانی یا آقای دکتر حسن آبادی بپرسید. موفق باشید
پاسخ: سلام. ذرات ماهیت واقعی دارند نه فرضی و ریاضی. با خواصشان مانند جرم، بار الکتریکی و اسپین و غیره شناخته میشوند که همگی قابل اندازه گیری هستند. البته ذرات بنیادی به لحاظ اینکه فاقد ساختار داخلی فرض میشوند، ساده تر هستند.هنوز سوالات بی جواب بسیاری درباره ذرات و خواص آنها وجود دارد. موفق باشید.
پاسخ: سلام. تبدیل داخلی فرایندی است که طی آن یک گذار گامابجای تابش یک گاما از طریق گسیل یک الکترون از لایه های اتمی داخلی اتفاق می افتد (فصل 10 کتاب کرین). این گذار از طریق بر همکنش الکترومغناطیسی انجام می شود. الکترون کپچر یکی از کانال های واپاشی بتایی است که طی آن یک پروتون درون هسته با یک الکترون اتمی از لایه های داخلی ترکیب شده و به نوترون تبدیل میشود و یک نوترینو از هسته ساطع می شود (فصل 9 کتاب کرین). این فرایند یک واپاشی از طریق برهمکنش هسته ای ضعیف است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. واپاشی بتایی بخاطر برهمکنش هسته ای ضعیف در هسته اتفاق می افتد و طی آن، یک پروتون به نوترون یا یک نوترون به پروتون تبدیل می شود. در هسته الکترون نیست ولی در اثر تبدیل یک نوترون به پروتون در هسته به واسطه ی برهمکنش هسته ای ضعیف، یک الکترون هم تولید میشود که به همراه یک آنتی نوترینو هست و قسمت عمده ای از انرژی حاصل از واپاشی را بین خودشان تقسیم می کنند. در تبدیل یک پروتون به نوترون، یک پوزیترون و یک نوترینو تولید و از هسته خارج می شوند. موفق باشید.
پاسخ: سلام. این جمله که نوشتی"معادله شرودینگر یک معادله درجه 2 است پس باید دو جواب مستقل خطی خواهد داشت" درست نیست. معادله شرودینگر یک معادله دیفرانسیل مرتبه دو است و با معادله جبری درجه دو خیلی فرق دارد. موفق باشید.
پاسخ: سلام. به الکترونهای ثانوی که در محیط مادی، مخصوصا جامدات، در اثر ورود ذرات باردار پرانرژی تولید میشوند اصطلاحا پرتو دلتا میگوییم. منبع تابش مستقلی ندارند و انرژی و بردشان کم است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. علت پدیده شفق قطبی تابش چرنکوف نیست. علت این پدیده برانگیختگی اتم ها و مولکولهای ترکیبات جو در اثر برخورد ذرات پرانرژی (تابش کیهانی و ذرات خورشیدی) به طبقات جوی است.این برخوردها و تابش ها تا سطح زمین هم ادامه دارد ولی هرچه ذرات پایین تر می آیند، تعداد و انرژی آنها کمتر میشود. این پدیده در همه سیارات رخ میدهد. رنگ این تابش ها کاملا به ترکیبات جو وابسته است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. امکان ثبت نام و شرکت شما در کنفرانس وجود دارد. لطفا وارد سایت انجمن فیزیک ایران شوید(psi.ir). در قسمت رویدادهای اخیر روی دومین کنفرانس اطلاعات کوانتمی کلیک کنید. مراحل ثبت نام را طی کنید (فرم را پر کنید). در آخر امکان ارسال مقاله وجود دارد که شما استفاده نمیکنید. اغلب اعضای کمیته علمی در کنفرانس شرکت خواهند کرد. اگر در مورد شخص خاصی سوال دارید از دبیر کنفرانس آقای دکتر عنابستانی بپرسید. به امید دیدار شما درکنفرانس. موفق باشید
پاسخ: سلام. در مورد پایان نامه ارشد، معمولا پس از مشخص شدن استاد راهنما صحبت میشه. اگه مایلید از حالا درباره موضوع مورد علاقتون صحبت کنید، مراجعه کنید تا وقتی را مشخص کنیم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. امکانات انجام کار تجربی محدود است لذا تعداد معدودی پایان نامه تجربی تعریف میشود. من هم یک یا دو پایان نامه ارشد با موضوعات تجربی دارم که طبق سهمیه و بر اساس سازوکار دانشکده به دانشجویان متقاضی تعلق میگیرد. موفق باشید.
پاسخ: Hi! in physics we expect that phnomena under parity symmetry does not change. This incloud reactions which particles participate. In experiment one can measure the parity of a system befor and after a reaction. Then the intrinsic parity of particles can be deduced. I wish you every success
پاسخ: سلام. اگه جرم هر دو گلوله با توجه به حجمشون آنقدر باشد که هردو کاملا در داخل آب فرو روند؛ یعنی چگالی آنها از آب بیشتر باشه؛ آنگاه چون هردو حجم مساوی از آب را جابجا میکنند، سطح آب در هر دو ظرف یکسان خواهد بود. موفق باشید.
پاسخ: سلام. در واپاشی دوبتایی عدد اتمی دو واحد تغییر می کند. یعنی طعم کوارکها عوض شده و لذا قطعا ازطریق برهمکنش ضعیف انجام می شود. حال اینکه دو نوکلئون متحول شده قبلا جفت بوده و جفت شکسته و واپاشی انجام شده یا نه، تاثیری بر اتفاقات ضعیف نباید داشته باشد. موفق باشید.
پاسخ: سلام. واپاشی دو بتایی ناشی از برهمکنش هسته ای ضعیف است در حالیکه ارتعاشات در هسته اثری جمعی و تحت تاثیر برهمکنش هسته ای قوی است. در واپاشی دوبتایی نوکلئون شکسته نمیشود بلکه دچار تحول کوارکی میشود و از نوعی به نوع دیگر تبدیل میشود. لذا پیشنهاد مطرح شده نمیتواند درست باشد. موفق باشید.
پاسخ: سلام. ما واکنش آینه ای نداریم، واپاشی آینه ای داریم. در واپاشی بتایی وقتی تعداد نوترون و پروتون در ایزوتوپ مادر با تعداد پروتون و نوترون در ایزوتوپ دختر برابر باشد، واپاشی آینه ای نامیده میشود. این واپاشی ها از اینجهت که تشابه زیادی بین ساختار هسته ای دو ایزوتوپ و جود دارد و اثر تفاوت ساختارها در واپاشی تضعیف میشود، مورد توجه هستند. موفق باشید.
پاسخ: سلام اینکه میگی "تا حالا با کامپیوتر کار نکردم" جای سوال و تعجب داره! شما چطور دیپلم گرفتید!! چون کار با کامپیوتر از دبیرستان آموزش داده شده (الان از ابتدائی شده!) اینکه سر کلاس من نتونستی چیزی یاد بگیری باعث تاسفه. یادم نمیاد سر کلاس سوالی پرسیده باشی یا گفته باشی که متوجه نشدی. این باعث تاسفه که بیشتر نگران نمره هستی تا نگران یاد گرفتن درس. البته اگر برنامه نویسی بلد نیستی، و الان که به آخر ترم رسیدیم یادت افتاده، نمره گرفتن باید کار سختی باشه. البته هنوز اندک فرصتی مونده تا خودتو به بقیه برسونی. موفق باشید.
پاسخ: سلام. اختلاف بین مقادیر تئوری و تجربی گشتاور چهار قطبی الکتریکی در بعضی از هسته ها دو منشا عمده دارد:یکی اینکه مقادیر تئوری وابسته به مدل استفاده شده در محاسبات هستند و دیگری اینکه اندازه گیری گشتاور چهار قطبی کار سختی است.تنها سیستم دو نوکلئونی پایدار درطبیعت دوترون است. اگر مطالب بخش 4-3 از جلد یک کتاب کرین و صفحه 21 از جلد 2 این کتاب را بخوانید متوجه میشوید که به لحاظ ایزو اسپینی سیستم دو نوکلئونی باید تکتایه یا سینگلت باشد و این یعنی دو نوترون یا دو پروتون پایدار نیستند. موفق باشید.
پاسخ: سلام. در برخی از دروس مجبورم ارتباط موضوع را با سایر مطالب بیان کنم تا روشن تر شود، مثل درس شتابدهنده ها یا رادیو ایزوتوپ ها. اینکه همه چیز را نمیدانم واضح و مبرهن است، اما اینکه مطلبی را گفته ام که خلافش را در کتابی دیده اید باید اثبات شود. لطفا اگر مطلبی را متوجه نشدید همانجا بگویید تا توضیح بیشتری بدهم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. آنتی پروتون، ضد ذره ی پروتون است و ذره ایست که جرم و اسپین مشابه با پروتون ولی بار هم اندازه و مخالف با پروتون دارد و در بر خوردهای پر انرژی یونهای سنگین قابل تولید است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. لی و یانگ و خانم وو باهم در ارتباط و تبادل نظر بودند. نیاز به راستی آزمایی پایستگی پاریته در بر هم کنش ضعیف مدتی بود مورد توجه بود. 60Co به دلایل زیادی انتخاب شد ازجمله در دسترس بودن و سادگی تولید و البته داشتن اسپین هسته ای بزرگ که امکان پلاریزه کردن هسته ها را میدهد.
پاسخ: سلام. در آن زمان برهم کنش هسته ای ضعیف تازه شناخته شده بود و ذرات بسیاری در آزمایشگاه کشف شده بودند. از طرفی پایستگی پاریته در سایر برهم کنش ها مشاهده شده بود و منطقا پذیرفته شده بود که در واپاشی ذرات، پاریته ثابت بماند. دو ذره ی هم جرم کشف شده بودند که با توجه به واپاشی آن ها پاریته مخالف داشتند. لی و یانگ پیشنهاد دادند که چون واپاشی هر دو از نوع برهم کنش ضعیف است و اثبات نشده که پاریته در برهم کنش ضعیف پایسته است شاید این دو ذره یک ذره هستند که به دلیل عدم پایستگی پاریته در دو مد واپاشی میکند. 60Co بعدا با مشورت با افراد زیادی انتخاب شد.
پاسخ: با سلام. گاماها پس از واپاشی بتا ساطع میشوند و بین گاما و بتا همبستگی وجود دارد یعنی توزیع زاویه ای انتشار گاما تحت تاثیر جهت انتشار و جهتگیری اسپین بتا قرار دارد. لذا ناهمسانگردی بتا به گاما هم سرایت میکند. موفق یاشید.
پاسخ: سلام. تفسیر آزمایش خانم وو کار ساده ای نیست. حضوری مراجعه کنید تا توضیح بدهم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. انرژی صوتی تقریبا کاملا به صورت گرما یعنی انرژی جنبشی اتم های محیط اتلاف میشود و به سرعت دامنه ی آن کاهش می یابد. شاید بتوان این امواج تضعیف شده را آشکار و تقویت کرد؛ اما باید کار سختی باشد چون به سرعت شدت امواج صوتی به کمتر از نویز موجود در محیط میرسد. میکروفون دقیقا همین کار را میکند. یعنی اصوات ایجاد شده توسط مثلا حنجره را قبل از کاهش شدت، به صورت امواج الکترونیکی درآورده و تقویت میکند تا در صورت لزوم ثبت یا پخش شود. اگرمیکروفون از منبع صوت فاصله داشته باشد بیشتر تحت تاثیر نویز محیط خواهد بود. موفق باشید.
پاسخ: سلام محصولات دستکاری شده با تابش های هسته ای نیز مانند محصولات مهندسی ژنی، ممکن است مشکوک به ایجاد عوارض پیش بینی نشده باشند که از این نظر دائما این محصولات در حال بررسی هستند و مواردی که عوارض اثبات شده داشته باشند حذف میشوند. احتمال وجود عوارض ناشناخته بعدی همواره غیر صفر است ولی این عاملی برای عدم استفاده نیست. تحقیق و بررسی روی این مسائل ادامه دارد و همواره با حساسیت های اجتماعی همراه است. موفق باشید
پاسخ: سلام. اینکه تا چه حد بتوان صرفا از طریق پدیده شناسی به ماهیت نیروها پی برد، بستگی به نوع پدیده و داده های موجود دارد. در مورد مثالی که ذکر کردید، با دلایل بسیار، نیروئی که از دست به اجسام مختلف وارد میشود با واسطه ی نیروی الکترو مغناطیسی اعمال میشود. اگر دافعه ی الکتریکی بین بارهای اتم ها نباشد،اتم ها داخل یکدیگر فرو میروند! موفق باشید.
پاسخ: سلام. الکترون گان ها (electron gun) در مطالعات فیزیک انرژی پائین و فیزیک سطح کاربردهای فراوانی دارند. چون انرژی الکترون در این شتابدهنده های کوچک کم و از مرتبه ی چند 10 KeV است، و الکترون خیلی سریع در هوا انرژی از دست میدهد، کابردهای عمده ی آن در مواردی است که در خلاء استفاده میشود. موفق باشید.
پاسخ: سلام. پزشکی هسته ای ازرشته های زیرمجموعه وزارت بهداشت است. برای اطلاع از نحوه ی ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنید. امکان یا عدم امکان شرکت شما در دکتری پزشکی هسته ای را از منابع وزارت بهداشت پیگیری کنید. از دفترچه آزمون سال قبل دروس امتحان و ضرایب راببینید. موفق باشید.
پاسخ: سلام. از مجموعه دروس تخصصی انتخابی درس فیزیک هسته ای 1 پیش نیاز دروس گرایش هسته ای است و آزمایشگاه هسته ای هم کمک بسیاری به فهم بهتر مفاهیم درس می کند. از سایر دروس انتخابی، کاربرد کامپیوتر در فیزیک، الکترونیک، ذرات بنیادی و نظریه گروه دروس مهمی هستند که بخصوص در مقاطع بالاتر مفید خواهند بود. موفق باشید.
پاسخ: سلام. منابع آزمون ارشد همان منابع درسی دوره کارشناسی است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. اگر h و c را مساوی یک قرار دهیم محاسبات شکل ساده تری به خود میگیرند و اصطلاحا با " واحد طبیعی" natural units محاسبه میشوند. البته اینجوری شما واحدهای واقعی فیزیکی را ندارید و اگر محاسبه ی عددی انجام دهید، باید جواب آخر را اصلاح کنید. لذا درمحاسباتی که در نهایت همه ی cها و hها حدف نمیشوند به صلاح نیست که آنها را در نظر نگیریم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. در فیزیک به همه ی تابش های الکترومغناطیسی از امواج رادیوئی تا انرژی های بالا میتوان گاما اطلاق کرد. اغلب منظور ازگاما تابش های با انرژی بالاتر از چند ده الکترون ولت است. اینکه گاما را فوتون بنامیم یا یک موج الکترومغناطیسی بستگی به نوع نگاه ما دارد (ذره ای یا موجی) و مسئله ی مورد بحث. معمولا در انرژی های پایین جنبه ی موجی گاما اهمیت بیشتری دارد و فرکانس و طول موج آن در مسئله مهم است مثل گاماهای ناحیه ی مرئی و پائین تر و در انرژی های بالا جنبه ی ذره ای.
پاسخ: سلام. عکس العمل اصطکاک اصطکاک است. وقتی از سطح به جسم نیروی اصطکاک وارد میشود، جسم هم به سطح همان مقدار نیرو و در جهت عکس وارد میکند. مثل مسئله کتاب هالیدی که دو جسم روی هم قرار دارند و بین آنها اصطکاک وجود دارد و وقتی یکی نسبت به دیگری حرکت کند به هم نیرو وارد میکنند.
پاسخ: سلام. ذرات پرانرژی به سرعت انرژی خود را در محیط مادی از دست می دهند. لذا کار شتابدهی باید در خلا انجام شود.
پاسخ: سلام. در همجوشی گرم، یونهای پرانرژی در برخودهای رخ داده داخل پلاسما از سد کولنی عبورکرده و همجوشی رخ میدهد. در همجوشی سرد هسته های همجوشی کننده با پتانسیل محصور کننده کولنی داخل مولکول به هم نردیک شده و ار سد کولنی بینشان تونل میرنند و همجوشی رخ میدهد.
پاسخ: همجوشی سرد در دماهای بسیار پایین، حتی داخل سوخت D-T جامد (کمتر از 4 درجه کلوین) ثبت شده است. همجوشی سرد انواع مختلفی دارد، اما مانند همجوشی گرم هنوز به بهره مثبت نرسیده است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. مباحث مربوط به رآکتور و سوخت هسته ای قسمت کوچکی از فیزیک هسته ای را تشکیل میدهد و عمدتا در حیطه مهندسی هسته ای قرار دارد. لذا ارتباطی به مسائل سیاسی روز ندارد یا قاعدتا نباید داشته باشد. پذیرش در دوره دکتری نیز هرچند وابسته به مسائل سیاسی هست ولی همواره با افت و خیز فراوان همراه بوده و نمیتوان از حالا پیشگوئی خاصی انجام داد. علاوه بر این آینده این رشته برای ادامه تحصیل در داخل امیدوار کننده است. البته ورود به این گرایش از فیزیک نیاز به عظم راسخ برای روبرو شدن با مشکلات علمی و متفرقه فراوان دارد و اصلا رشته راحتی از هر لحاظ نیست. موفق باشید.
پاسخ: سلام.خیر. برای انجام هر برهمکنش، ذرات میدانی تبادل می شوند. لپتون ها، ازجمله الکترون، ذرات میدانی برهمکنش هسته ای قوی را تبادل نمی کنند. برهمکنش الکترون با نوترون مربوط به برهمکنش الکترومغناطیسی با کوارکهای سیستم نوترون است و تنها در انرژی هائی ظاهر می شود که در آن الکترون می تواند کوارکهای داخل نوترون را ببیند. البته برهمکنش هسته ای ضعیف هم بین الکترون و کوارک وجود دارد که خیلی ضعیف تر است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. بستگی داره که وسیله چی باشه و ناظر کجا!! اولا هرجسمی که صدا تولید کنه و قابل دیدن هم باشه اگه ساکن باشه حتما قبل از صوتش تصویرش میرسه. مثل رعد که بعد از برق میرسه. چون سرعت جسم میتونه خیلی بیشتر از سرعت صوتش باشه پس جسم میتونه از جبهه موج صوتی که تولید میکنه جلو بزنه و لذا ما ناظری داریم که ممکنه جسم را ببینه ولی تا رسیدن جسم به اون صدای جسم را نشنود. اما سرعت جسم هرگز به سرعت نور نمیرسه؛ و سرعت نورهم در تمام راستاها چه موافق و یا مخالف جهت حرکت جسم ثابته. پس همیشه تصویر جسم قبل از خودش میرسه. اینجوری ممکن نیست صداشو قبل از تصویرش دریافت کنیم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. از اورانیم غنی شده تا 5% در رآکتورهای قدرت برای تولید برق استفاده میشود. موفق یاشید.
پاسخ: سلام. بله در واقع انرژی به اتم منتقل میشود و اگر امکان جدا شدن الکترونی از این سیستم وجود داشته باشد این اتفاق خواهد افتادو البته برای این کار راه های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد و لذا امکان روی دادهای مختلف وجود دارد. موفق باشید.
پاسخ: سلام. فوتون با اتم برهمکنش انجام میدهد نه با الکترون. در واقع انرژی خود را به اتم به عنوان سیستم متشکل از الکترونها عرضه میکند و در صورتی که برای جدا سازی الکترونی مناسب باشد اتم آن انرژی را جذب و الکترون مربوطه آزاد میشود. سیستم تمایل دارد حداکثر انرژی را برای یونش الکترون استفاده کند و لذا تمایل برای آزاد کردن الکترون مقید تر بیشتر است تا الکترون ظرفیت. موفق باشید.
پاسخ: سلام. در پدیده فوتوالکتریک، یک فوتون تمام انرژی خود را به یک الکترون مقید میدهد و الکترون آزاد میشود در حالیکه پدیده پراکندگی کامپتون در واقع پراکندگی فوتون از الکترون آزاد است که منجر به انتقال قسمتی از انرژی فوتون به الکترون آزاد میشود (یادتان باشد همه جامدات الکترون آزاد دارند و تفاوت رساناها و فلزات با نارسانا ها در تعداد الکترون های آزاد در واحد حجم است). البته یک پراکندگی دیگر هم برای فوتون در جامدات اتفاق می افتد که به پراکندگی همدوس معروف است و آن وقتی است که فوتون به اتم میخورد و انرژی آن برای آزاد کردن الکترون کافی نیست و چون الکترون آزاد نیست، پراکندگی کامپتون هم نمیتواند داشته باشد؛ پس فوتون با همان انرژی خودش (بدون تغییر) پراکنده میشود. موفق باشید
پاسخ: سلام. بله. اثبات دارد. در نظریه آماری اسپین اثبات میشود که سیستمهای بس ذره ای با تابع موج متقارن باید از ذرات با اسپین صحیح تشکیل و سیستمهای با تابع موج پادمتفارن باید از ذرات با اسپین نیم صحیح تشکیل شده باشند.
پاسخ: سلام. کتاب گاسیروویچ، فصل 3، بعد از رابطه 3-28.
پاسخ: سلام. اگر سوالی داشته باشید در زمان متناسب با توجه به وقت و حوصله کلاس پرداخته میشود. البته باید بتوانیم سرفصل مربوطه را تمام کنیم.
پاسخ: سلام. کتاب جوشی را یا از خود انتشارات آستان قدس و یا در تهران جستحو کنید. البته کتابهای دیگری که معرفی کردم هم خوب هستند. اگر با خواندن متن انگلیسی مشکل ندارید مراجعه کنید تا کتاب دیگری را یه شما بدهم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. صفحات پلاروید دارای ضریب عبور متفاوت برای نور با قطبش های عمود بر هم هستند به این معنی که نور با قطبش در یک راستا را عمدتا عبور داده و نور با قطبش عمود بر آن را عمدتا جذب می کنند. لذا شدت نور خروجی از آنها در مقایسه با نور ناقطبیده ورودی کمتر است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. هر ناظر در نسبیت عام زمان مربوط به چارجوب خود را دارد که از دید خودش روند عادی را دارد. آنچه که وابسته به سرعت نسبی ناظرهاست، اندازه گیری زمان ناظر دیگر در دستگاه خودش است. پس اگر به ساعت ناظری که با سرعت نور نسبت به ما حرکت میکند نگاه کنیم، گذشت زمان را متوقف خواهیم دید. اما خودش ساعت خودش را با آهنگ عادی خواهد دید. موفق باشید
پاسخ: سلام. رشته های پزشکی هسته ای و فیزیک پزشکی را ادامه دهید. اطلاعات کامل در مورد نحوه پذیرش و برگزاری آزمونهای مربوطه را از سایت وزارت بهداشت دریافت کنید. موفق باشید.
پاسخ: سلام. هسته یا (Atomic Nuclei) متخلخل نیست و هیچ شباهتی به پنیر ندارد. البته نوکلئونها (یعنی پروتونها و نوترونها) در داخل هسته کنار یکدیگر و به هم چسبیده هم نیستند؛ بلکه درست مثل الکترونهای اتمی هرکدام در اربیتالهای خود در حرکت هستند. اربیتالهای هسته ای بسیار متراکم تر از اربیتالهای اتمی هستند و از نظر شکل با اربیتالهای اتمی متفاوتند؛ چون پتانسیل سازنده آنها متفاوت است. انرژی نوکلئونها در داخل هسته از مرتبه 20 MeV است که قابل توجه است ولی هنوز نوکلئونها نسبیتی نیستند. بنابراین؛ هسته علی رغم تراکم بسیار بیشتر از لایه ی الکترونی اتم، ساختاری مشابه آن دارد و نمیتوان آن را مانند توده ای از نوکلئونهای به هم چسبیده فرض کرد (البته این فرض برای برآورد خواص ظاهری هسته شاید کارساز باشد ولی قطعا خواص کوانتمی هسته را توصیف نخواهد کرد). موفق باشید.
پاسخ: سلام. به مفاله ای که در تابلو اعلانات گذاشته ام مراجعه کنید. کاملا تاریخچه ی این کار را در قالب زندگی علمی پیر کوری بیان کرده است. تابش های یون ساز میتوانند باعث مرگ سلولهای زنده شوند. اثر کوتاه مدت دریافت مقدار زیادی تابش در ناحیه کوچک، مرگ سلولها و در نتیجه ایجاد التهاب و در صورت شدید شدن التهاب باعث "زخم التهابی" میشود. ترمیم این زخم ها به دلیل آسیب دیدن همزمان سیستم ایمنی بدن و عفونت طولانی مدت و کند است وشبیه یک سوختگی عمیق است. یونها توان تولید این زخم ها را در فاصله کم دارند چون عمق نفوذشان در بافت اندک است وهمه انرژی را در ناحیه کوتاهی آزاد میکنند. این زخمها در اثر پرتو گیری طولانی با اشعه ایکس هم توسط رونتگن گزارش شده بود. موفق باشید.
پاسخ: سلام. کربن به عنوان محصول همجوشی هلیوم به مقدار مختلفی در ستارگان با جرم های کم تا متوسط وجود دارد. لذا این امکان وجود دارد که در چرخه معروف به چرخه کربن یا CNO به عنوان مسیر فرعی در ستارگان کوچک و یا مسیر اصلی در ستارگان سنگین به همچوشی چهار هیدروژن و تولید یک هلیم منجر شوند. البته نقش اساسی واپاشی بتائی در این چرخه از اهمیت استراتژیک برهمکنش هسته ای ضعیف در تولید انرژی ستارگان حکایت دارد.
پاسخ: سلام. همجوشی سرد زیر مجموعه واکنش های هسته ای در دمای پایین است. با استفاده از تکنیکهای اتمی و مولکولی در شرابط خاصی میتوان هسته های کوچک در مولکول های هیدروژن دار را به حددی به هم نزدیک کرد که بتوانند در محدوده برهمکنش هسته ای قوی قرار گرفته و همجوشی انجام دهند. برای این کار مثلا از لپتون میون استفاده میکنند. میون در ساختار مولکول به جای الکترون قرار گرفته و به دلیل اینکه جرم آن 206 برابر جرم الکترون است، اربیتال میونی به همبن نسبت کوچکتر بوده و هسته های داخل آن به هم نزدیک میشوند که منجر به همجوشی میشود. این فرایند میتواند در دمای کم و حتی در دمای هیدروژن مایع رخ دهد. سایر فرایندهای مشابه که در دماهای حتی تا 1000 درجه کلوین انجام میشوند به عنوان واکنش های هسته ای سرد شناخته میشوند.
پاسخ: سلام. توضیح مفهوم پاریته خارج از حوصله این متن است ولی به اختصار؛ پاریته اگر به مفهوم وارون فضائی باشد به طور ساده یعنی معکوس شدن جهت محور y اگر x و z ثابت بمانند. پاریته از جمله تقارنهای گسسته ی بنیادی در طبیعت است و انتظار این است که قوانین فیزیکی تحت عملگر پاریته ناوردا باشند. یعنی تقارن پاریته حفظ شود یا پایسته باشد. میدانیم که برهمکنش هسته ای ضعیف پاریته را بطور کامل نقض میکند. اما گاها در نام سایر تقارن های بنیادی نیز از کلمه پاریته استفاده میشود مانند charge conjugation parity یا time reversal parity که این عبارت پاریته اینجا فقط به معنی تقارن است و با تقارن پاریته space conversion ارتباطی ندارد.
پاسخ: سلام. انتخاب رشته-محل به عوامل بسیاری بستگی دارد. مجموعه عوامل شخصی مانند بعد مسافت و مسایل خانوادگی در کنار نکات آموزشی تعیین کننده هستند. در قسمت آموزشی شما میتوانید از وبگاه دانشکده های مختلف در باره اساتید آن دانشکده، موضوعات مورد علاقه آنها برای تحقیق و اینکه چه گرایش هائی در آنجا وجود دارد اطلاع کسب کنید. البته دفترچه راهنمای سازمان سنجش هم اطلاعات خوبی دارد که حتما مطالعه کنید. البته اینکه مقطع دکتری در گرایش مورد نظر وجود داشته باشد نشاندهنده سابقه کافی در ارئه آن است.
پاسخ: سلام. تابش های یون ساز در محیط ایجاد یون میکند (آلفا-بتا-گاما-نوترون و حتی نوترینو به مقدار بسیار ناچیز). فرایندهای تولید یون بیسار متنوع است که در درس فیزیک جدید تا حدودی به آن پرداخته شده و در درس آشکارسازها کاملا در باره آن بحث می شود. تابشهائی نمیتوانند تولید یون کنند که یا برهمکنشی با ماده ندارند یا انرژی آنها آنقدر کم است که امکان ایجاد یونش را ندارند.
پاسخ: سلام. مرجع قدیمی و مهم کتاب سولفینادس است که ترجمه و چاپ قدیمی آن در کتاب خانه موجود است ولی در بازار کمیاب است. کتاب مرجع بروزتر و جدید، کتاب Leo است که در بازار موجود است ولی ترجمه نشده است.
پاسخ: سلام. معادله دوم در واقع یک معادله مرتبه یک برحسب معادله اول است. پس از همان روش استفاده میکنیم. فقط باید از جواب معادله اول در رابطه آن استفاده کنیم. در مجموع این دو معادله قدم به قدم و به ترتیب با هم پیش میروند و از جوابهای یکدیگر استفاده میکنند.
پاسخ: سلام. در براکی تراپی، ماده رادیو اکتیو و تابش زا در کنار تومور سرطانی قرار داده میشور تا به مرور و از نزدیک بافت سرطانی تحت تابش قرار گیرد و از بین برود. در این روش هدف افزایش دوز دریافتی توسط بافت ناسالم و کاهش دوز دریافتی توسط سایر بافت ها است. سوزنها و یا پین های اکتیو به صورت موقت و یا حتی دائمی در بدن نصب میشوند و در طی زمان بیمار از نظر نفوذ احتمالی مواد رادیواکتیو و روند بهبودی مورد پایش قرار میگیرد. آقای دکتر توکلی میتوانند اطلاعات جامع و کامل در مورد براکی تراپی در اختیار شما قرار دهند. موفق باشید.
پاسخ: سلام. جبهه نور تخت از لبه جسم یا شکاف، پراکنده شده و تداخل امواج پراکنده شده با موج اصلی نقش پراش را ایجاد می کند. شرط ایجاد این نقش منظم بودن لبه جسم یا شکاف با دقتی بهتر از طول موج تابشی است. لذا یک شکاف ممکن است برای یک طول موج نقش پراش ایجاد کند و برای طول موج کوتاه تر نقش پراش نداشته باشد. اگر دو شکاف نزدیک به هم با کیفیت مشابه داشته باشیم، نقش پراش حاصل از این دو با هم تداخل میکند که همان نقش تداخلی دو شکاف یانگ است. نکته مهم کیفیت لبه ها در مقایسه با طول موج است.
پاسخ: سلام. خوشحالم که با تلاش خودتان نتیجه خوبی گرفتید. در ترم آینده درس فیزیک 2 ندارم و مطمئنا با علاقه و تلاش بازهم موفق خواهید شد.
پاسخ: سلام. اگر منظور شما وبگاه مشخصی برای حل مسائل فیزیک است، من جای مطمئنی را نمیشناسم. مراجعه به استاد درس مربوطه بهترین راه حل مشکل شماست.
پاسخ: سلام. خوش حالم که با علاقه و انرژی درس میخوانید. توصیه میکنم برای ورود به مباحث هسته ای کمی بیشتر صبر کنید تا با زمینه قویتر وارد شوید ولی اگر اشتیاق دارید، حضورا مراجعه کنید تا بهتر راهنمائی کنم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. شبیه سازی رایانه ای برای بررسی مدلهای فیریکی، طراحی ادوات و سیستمهای آزمایشگاهی و تحلیل نتایج آزمایشات به طور گسترده استفاده میشود. فراگیری تکنیکهای شبیه سازی بسیار مفید خواهد بود و به هیچ وجه اتلاف وقت و انرژی نیست. البته شبیه سازی زمانی مفید خواهد بود که در کنار مدلسازی دقیق و مناسب و یا روشهای تجربی، منجر به نتیجه شود و به تنهائی فاقد اصالت و اعتبار است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. پیشنهاد خوب شما را به مسئولین دانشکده منتقل میکنم. البته شرکت در نماز جماعت مسجد دانشگاه همواره توصیه اول است.
پاسخ: سلام. دانشجوی سال آخر ارشد باید الان با جدیت مشغول انجام کارهای پایان نامه باشد! باعث تاسف است که تا این حد نا امید شده اید. شاید برای بررسی عوامل این نا امیدی و راهنمائی دقیقتر، بهتر باشد حضوری صحبت کنیم. موفق باشید.
پاسخ: سلام. پدیده تداخل امواج، حاصل برهمنهی تعدادی موج با فرکانسهای مشابه و اختلاف فاز است. مثلا در آزمایش دو شکاف یانگ یک موج تخت با عبور از دو شکاف موازی، دو موج تخت را با فرکانس مشابه ایجاد میکند که روی صفحه مقابل در نقاط مختلف به دلیل اختلاف فاز متفاوت حاصل جمعی متغییر بین صفر تا حداکثر را خواهند داشت. حال اگر همین موج تخت را به یک تک شکاف بزنیم،نقاط روی لبه های شکاف خود با پراکنده کردن موج به عنوان چشمه های متعدد موج عمل کرده و روی صفحه مقابل، تداخل تعداد زیادی موج کوچک با اختلاف فازهای مختلف، نقش پراش را ایجاد میکند. همین حالت در پراش از یک دیسک (نقاط روی لبه دیسک به عنوان منابع موج) و پراش از توری (هر شکاف توری به عنوان بک منبع موج) نیز مشاهده میشود. در واقع یک توری تعداد بسیار زیادی شکاف است که هر دوتای آنها با هم میتوانند مثل آزمایش یانگ نقش تداخلی ایجاد کنند ولی برهمنهی همه این تداخل ها نقش پراش را ایجاد میکند.
پاسخ: سلام. عناوین کلی درس شامل: یک مقدمه کوتاه با یادآوری برنامه نویسی و سپس آشنائی با روشهای مختلف عددی (انتگرال گیری، مشتق گیری، ریشه یابی، ماتریس ها و ...) به همراه برنامه نویسی و مطالعه نتایج بدست آمده. یک یا دو نرم افزار کاربردی نیز معرفی خواهد شد.
پاسخ: سلام. برهمکنش هسته ای قوی عملا در دو سطح ظاهر می شود. در داخل هادرونها(شامل مزونها و باریونها از جمله نوکلئونها)، کوارکها با تبادل گلوئونی باهم برهمکنش دارند. این سطح از برهمکنش بسیار قوی بوده و عامل اختلاف فاحش بین جرم کوارکها و جرم هادرونهای حاصله است. اما نوکلئونها نیز میتوانند با تبادل ذرات بدون رنگ که زوجهای کوارکی (مزونها) هستند باهم به تبادل نیرو بپردازند. این قسم از تبادلات که جزئی از برهمکنش قوی است ولی با تبادل گلوئون مستقیم انجام نمی شود ضعیفتر بوده و اصطلاحا برهمکنش نوکلئونی و یا برهمکنش باقیمانده (نسبت به برهمکنش قوی داخل نوکلئون) نامیده می شود. عبارت برهمکنش باقیمانده علاوه بر این مورد در مدلهای هسته نیز به کار میرود. اگر همه نوکلئونهای هسته را تحت تاثیر یک پتانسیل متوسط ناشی از برهمکنش های نوکلئونی در نظر بگیریم، آنگاه می توان حالتهای انرژی را محاسبه کرد و پاره ای از خواص ترازهای انرژی هسته را بدست آورد. اما برای توصیف دقیقتر و کاملتر برانگیختگی های هسته و جفت شدگی نوکلئون ها نیاز به در نظر گرفتن جملات ضعیفتری از برهمکنش نوکلئونی هستیم تا جزئیات بیشتری از هسته قابل توجیه و محاسبه باشند. این برهمکنش ها که بعضی کوتاهبردتر و بعضی بلند بردتر هستند را برهمکنش های باقیمانده (نسبت به برهمکنش نوکلئونی) مینامند.
پاسخ: سلام. حتما میدانید که بین نجوم، اختر فیزیک و کیهان شناسی تفاوت هائی وجود دارد. کیهان شناسی نگاهی بنیادی به فیزیک کیهان از طریق نسبیت عام و مدل های کیهانشناسی و ذرات بنیادی دارد، در حالیکه اختر فیزیک به فیزیک داخل ستارگان و تحولات آنها می پردازد و نجوم بیشتر به ابزارها و سنجش پارامترها و فیزیک منظومه شمسی توجه دارد. در هر حال اگر همت کنید قبولی شما کاملا ممکن است. این گرایش های فیزیک، کاربردی در صنعت ندارند و بیشتر در مراکز تحقیقاتی باید دنبال کار باشید. توجه ویژه به فیزیک فضا در سالهای اخیر نیز روزنه هائی از امید را برای ایجاد فعالیتهای کاربردی جدی تر در ایران در آینده گشوده است. برای شما آرزوی موفقیت دارم.
پاسخ: سلام. برای ورود به رشته فیزیک و ادامه تحصیل مخصوصا تا مقاطع ارشد و دکتری، توصیه اصلی این است که فقط اگر علاقه و استعداد کافی دارید وارد این رشته شوید. علاقه به فیزیک با جالب بودن مباحث فیزیکی برای یک شخص متفاوت است. علاقه را میتوان در میل به مطالعه و تحقیق و حل مسئله تشخیص داد و نه در فقط جذاب بودن. در مورد اشتغال هم باید بدانید که عمده اشتغال فیزیکدانها در مقاطع بالا در مراکز دانشگاهی و تحقیقات بنیادی است و در بعضی از گرایشها به علوم مهندسی و مواد نزدیک شده و پایه صنایع با تکنولوژی بالا (high tech) را تشکیل میدهد. همینطور مراکز تحقیق و توسعه در صنایع بزرگ دنیا در دست فیزیکدانهاست. امیدوارم این توضیحات مختصر تاحدودی برای شما راه گشا بوده باشد. موفق باشید
پاسخ: سلام. در همه مراکز نمره زبان جزء مدارک مورد نیاز ذکر میشود ولی در بعضی از دانشگاه ها با نظر اساتید، ملاک سنجش توانائی داوطلب در زبان، مصاحبه حضوری و ارائه یک سخنرانی 15-20 دقیقه ای است.
پاسخ: سلام. آنچه که در تماس یا منابع الکتریکی به بدن آسیب می زند عبور جریان الکتریکی و تحریک رشته های عصبی است. اگر به بدن به عنوان یک مقاومت الکتریکی نگاه کنیم و فرض کنیم که این مقاومت ثابت باشد ( که تا 800 ولت فرض درستی است) آنگاه ولتاژ بالاتر به معنی جریان بیشتر است (قانون اهم). البته موضوع به همین سادگی نیست و بدن در تماس با منابع الکتریسیته جزئی از یک مدار است و مقاومت سایر اجزا و مسیر عبور الکتریسیته در بدن در میزان جریان عبوری موثر است. اگر امکان خروج جریان الکتریکی از بدن نباشد (مثل همان پوشیدن دمپائی که عایق خوبی است) جریان عبوری بسیار کاهش می یابد. همچنین dc یا ac بودن ولتاژ هم موثر است. منابع ac با فرکانس زیر 300 هرتز به دلیل اختلال در فرکانسهای پالسهای قلبی کشنده تر از منابع dc هستند. در این باره از اساتید دانشکده خودتان میتوانید اطلاعات بهتر و کاملتری دریافت کنید. در فضای مجازی نیز منابع کاملی به همراه عکسهای انواع سوختگیهای ناشی از الکتریسیته موجود است. سلامت و موفق باشید.
پاسخ: سلام. مشکل شما تقریبا در بین دانشجویان عمومیت دارد. در تعطیلات تابستان به چند دلیل که مهمترینش خروج از محیط آموزشی و خستگی ناشی از ترم گذشته است، انرژی کافی برای مطالعه وجود ندارد. افراد مختلف ممکن است بتوانند برای این مشکل راه حل هائی پیدا کنند؛ هر چند که در بعضی از موارد توصیه اصلی بر پرهیز از اصرار برای مطالعه و تجویز استراحت است. راه حل ها بسته به شرایط افراد مختلفند؛ مخصوصا در ماه مبارک رمضان. یک راه میتواند تغییر زمان مطالعه از روز به شب و یا سحر تا صبح باشد. همچنین تغییر مکان مطالعه و رفتن به کتابخانه های عمومی برای بعضی موثر است. تغییر موضوع از مطالعه مستقیم کتب درسی به مطالعات جانبی مثل مرور مقالات ویا تحقیق ها و بررسی منابع اینترنتی نیز میتواند انگیزه را افزایش و انرژی را زیاد کند. برای افزایش بهره مطالعه و غلبه بر عدم تمرکز در هنگام مطالعه، یادداشت برداری کنید ویا قسمتی از وقت را به حل مسئله بپردازید. علاقه مندان به برنامه نویسی حتما از فرصت تابستان استفاده کنند و مهارتهای خود را افزایش دهند. برای کسانی که زود خسته میشوند ترکیبی از چند فعالیت متنو ع توصیه میشود. و بهترین توصیه برای همه؛ در بین مطالعه، برنامه نویسی و یا کار با اینترنت اگر خسته شدی، ضمن چند دقیقه قدم زدن، خواندن چند آیه از قرآن مجید بسیار برای افزایش تمرکز و مرتب شدن ذهن و آمادگی برای کار مجدد مفید است. امیدوارم در پناه خداوند همواره شاداب و با انگیزه باشید و ترم آینده را با آمادگی کامل آغاز کنید.
پاسخ: سلام. اثبات وجود ذره هیگز (هر نوع از انواع آن که باشد) قطعه بزرگی از پازل مدل استاندارد را تکمیل می کند، هرچند که سوالات جدیدی را بوجود خواهد آورد. بنطر می رسد که باید منتظر تحولات قابل توجه در فیزیک بنیادی در طی سال های آتی باشیم.
پاسخ: سلام. فارغ التحصیلان فیزیک به غیر از مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاهی، در مراکز تحقیق و توسعه (R&D) وابسته به صنایع بزرگ فعالیت می کنند. همچنین پروژه های ملی در بسیاری از کشورها از وجود فیزیکدانان برجسته به عنوان مشاور طرح بهره می برند.
پاسخ: سلام. بیشتر کسانی که با من درس داشته اند نمره متناسب با تلاششان گرفته اند و البته نمره ای که خودشان گرفته اند نه نمره ای که من داده باشم. البته تعداد کمی هم کم لطفی کردند و به اندازه کافی تلاش نکردند. میانگین نمرات در کلاس های من منطبق با میانگین نمرات دانشکده است و از این نظر کاهش یا افزایش چشمگیری ندارد. امیدوارم همواره در راه علم آموزی موفق باشید و بیشتر از نمره به محتوا و آموختن مطالب اهمیت بدهید. دانشجوی درس خوان نمره هم میگیرد زیرا "چون که صد آمد، نود هم پیش ماست".
پاسخ: با سلام. حضور شما به عنوان مستمع آزاد در کلاس ها با هماهنگی استاد مربوطه بلا مانع است. از یک سال گذشته دانشکده مکانیک به پردیس شماره 2 منتقل شده است و کلاس های تخصصی این دانشکده در محل دانشکده در پردیس 2 تشکیل می شود در حالیکه دانشکده فیزیک در پردیس یک قرار دارد. البته وسیله رفت آمد در ساعات درسی بین دو پردیس محیا است و تعداد زیادی در حال رفت و آمد هستند. موفق باشید.
پاسخ: سلام. در عمل محدودیتی برای شما وجود ندارد. علاقه و انگیزه شخصی بیشتر تعیین کننده است. موفق باشید.
پاسخ: سلام. از این واژه در فیزیک وقتی استفاده می شود که یک پدیده فیزیکی در چند حالت گسسته مجاز قابل رخ دادن باشد. به هر یک از این حالات که مشخصه های گسسته ای دارند یک مد گفته می شود. مثل ارتعاشات ایستاده یک سیم که دو سر آن ثابت باشد. فرکانسهای ارتعاشی مجاز به گونه ای هستند که در آنها طول سیم مضرب صحیحی از نیم طول موج آن ارتعاش باشد. موارد دیگر مانند مد تابشی که مربوط به انواع تابشهای الکترومغناطیسی مجاز است که هر کدام با یک چند قطبی الکترومغناطیسی معادل بوده و دارای پاریته مشخص هستند. مثال دیگر مد واپاشی بتائی ویا مد برهمکنش هسته ای است که هر کدام با خواص مشخص و گسسته از هم تمیز داده می شوند.
پاسخ: سلام. از آموزش دانشکده خودتان سرفصل درس را بگیرید و مطالعه کنید.
پاسخ: سلام. دانشجوی فیزیک برای ورود به فیزیک پزشکی بد نیست کمی از پزشکی بدونه، البته نه به اندازه یک پزشک. سعی کردم به شما امیدواری بدم. ساخت شتابدهنده های پزشکی در ایران شروع شده و اگر علاقه به پرتو درمانی داشته باشید آینده درخشانی دارد.
پاسخ: سلام. کاملا بستگی به علائق شخص شما دارد. دروس فیزیک هسته ای 1 و فیزیک حالت جامد 1 از مجموعه دروس تخصصی انتخابی برای آشنائی اولیه دانشجویان با گرایش ها است تا در ادامه قادر به انتخاب باشد.
پاسخ: البته انتقاد شما بجاست. هرچند که مصادف با ایام بسیار پرمشغله دانشکده بود ولی همراهی با قاطبه دانشگاهیان در اعلام انزجار از اقدامات تروریستی کور شایسته توجه بود؛ و البته نه فقط به عنوان اقدام صنفی و خاص فعالان هسته ای. کار خوبی نکردید که با استفاده از نام آن شهید بزرگوار و تحت عنوان محکومیت ترور، دلخوری های صنفی را مطرح کردید؛ آنهم به کسی که مسئولیتی در اداره امور دانشکده ندارد. انتقادات و نگرانی های شما را به دوستان مسئول منتقل می کنم و برای شما آرزوی صبر و موفقیت دارم.
پاسخ: سلام. بعید میدانم از فیزیک پزشکی بتوانید برای دکتری فیزیک هسته ای اقدام کنید. دلیل آن دروس کارشناسی ارشد هسته ای و ذرات است که برای دکتری شما نیاز به گذراندن آن دارید.
پاسخ: با سلام. اگر به تاریخچه دانش یرق و الکترونیک نگاه کنید، کمتر از 120 سال قبل قسمتی از فیزیک الکتریسیته و مغناطیس و در دهه های اول قرن بیستم شاخه ای در فیزیک حالت حامد و نیمه رسانا ها بوده است که به مرور با گسترش و تخصصی شدن و تبدیل آن به تکنولوژی کاربردی، به صورت مستقل و در قالب مهندسی برق و الکترونیک دنبال می شود. در واقع زادگاه این تکنولوژی فیزیک است و همچنان شاخه های جدید آن مانند اسپین ترونیک و فوتو الکترونیک درحال تولد و تحول در آزمایشگاه های فیزیک هستند تا پس از تبدیل به تکنولوژی وارد رشته های مهندسی شوند. دانشجویان مهندسی برق از دیگر رشته های مهندسی به درک و دانش فیزیکی عمیق تر و بهتری نیاز دارند و متقابلا دانش آموختگان مهندسی برق بهتر از دیگران میتوانند در ادامه وارد آزمایشگاه های تخصصی فیزیک شده و ادامه فعالیت بدهند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید حضورا مراجعه فرمائید. موفق باشید.
پاسخ: سلام. درس امواج به بررسی موارد زیر می پردازد: نوسانات ساده و واداشته، امواج گذرا، انعکاس و مدولاسیون، پالسها و بسته های موج، امواج دو و سه بعدی، پلاریزاسیون. در درس آکوستیک موارد زیر یررسی می شود: اصول ارتعاش، ارتعاش تارها و میله ها و پوسته ها، موجهای صوتی تخت و کروی، تشدید و عبور و جذب صوت در مواد، بلندگو و میکروفون.
پاسخ: سلام. رشته های فیزیک پزشکی، بیوفیزیک، پزشکی هسته ای و مانند آن از زیر شاخه های علوم پزشکی و علوم زیستی هستند. برای ورود به دوره های کارشناسی ارشد این رشته ها باید در آزمون های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت یا آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم برای دانشگاه تربیت مدرس شرکت کنید. همه این رشته ها علاوه بردانشجوهای رشته های خودشان از دانشجوهای فیزیک نیز پذیرش دارند. برای اطلاع بیشتر در مورد هر رشته با دانشکده علوم پزشکی و علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس تماس بگیرید. موفق باشید.
پاسخ: سلام. فیزیک هسته ای کاربردهای فراوانی در کشاورزی دارد ولی همه مراکز دانشگاهی که فیزیک هسته ای دارند در این موضوع کار نمیکنند. سایت سازمان انرژی هسته ای واقع در کرج مشخصا در این زمینه کار میکند و اساتیدی که با آن مرکز همکاری دارند موضوعات مربوط را کار میکنند. میتوانید از آنجا اطلاعات مربوط به دانشگاه های مرتبط را بدست آورید. موفق باشید.