پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
مصطفی محمدی‌نژاد [پدیدآور اصلی]، مرتضی جوادی اصطهباناتی[استاد راهنما]
چکیده: ما در بسیاری از فعالیت‌های مختلف مهندسی با شیروانی های سنگی برخورد داریم که نیازمند اجرای برش در سنگ است. برای مثال، پروژه‌های سیستم‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن‌ها، معادن روباز‌ از جمله این فعالیت‌ها هستند. دراین‌بین گسترش شریان های حیاتی و احداث راه-های جدید همواره ریسک مخاطرات زمین شناختی به‌ویژه خطر رخداد زمین لغزش ها را افزایش می دهد. به دلیل اهمیت حفظ ایمنی در زمان بهره‌برداری، ریسک‌های ریزش و پایداری شیروانی سنگی باید مورد بررسی قرار بگیرد. در برخی از موارد با شیروانی‌هایی سروکار داریم که دچار ریزش شده‌اند و به دلیل احداث سازه‌هایی در نزدیک توده ریزشی رفتار پس از ریزش و پایداری شیروانی و توده لغزشی تحت بار‌های دینامیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان مطالعات دررابطه‌با رفتار پس از ریزش شیروانی لغزش کرده سهمی کمی را در بین مطالعاتی که در حوزه تحلیل شیروانی ها انجام می گیرد را به خود اختصاص داده است. در این پایان‌نامه سعی شده است که به این موضوع پرداخته شود، و برای این منظور رانشی که در کیلومتر 28 آزادراه تهران - شمال به وقوع پیوسته موردمطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از نرم‌افزار عددی 〖FLAC〗^3D شیروانی مورد مطالعه مدل-سازی گردید و همچنین شکل ریزشی که در شیروانی قبل از ریزش و بعد از ریزش وجود داشته شبیه‌سازی شده است. به این واسطه با استفاده از تحلیل برگشتی پارمتر های توده لغرشی و ناپیوستگی های دخیل در این لغزش کالیبره و برآورد شده است، و در ادامه به دلیل محدودیت های نرم افزار〖FLAC〗^3D در بحث تحلیل رفتار بعد از لغزش، نرم افزار 〖PFC〗^3D که توانایی بررسی رفتار توده را پس از ریزش را دارا می باشد انتخاب گردیده شد. پارامترهای برآورد شده در نرم افزار 〖FLAC〗^3D به منظور کالیبراسیون و دقت بیشتر به صورت مجدد در نرم افزار 〖PFC〗^3D تخمین زده شده، و مجددا کالیبره شده‌اند. بعد از شبیه‌سازی ریزش در نرم افزار〖PFC〗^3D، بررسی رفتار توده ریزش کرده را با ایجاد 4 شتاب متفاوت به شیروانی مورد مطالعه به انجام رسید. شتاب ها بر اساس کسری از شتاب مبنا منطقه (0.35g) اعمال گردیده شده است. در این پژوهش علاوه‌بر 1/2 0.35g، که برای تحلیل سازه هایی هم‌چون ترانشه مورد استفاده قرار می گیرد، مقادیر 1/4 0.35g و 2/3 0.35g و تمام شتاب مبنا یعنی 0.35g مورد ارزیابی قرار گرفته است. در پایان مسیری جدید آزادراه که در مجاورت توده لغزشی احداث گردیده را بعد از لغزش مجددی که به واسطه شتاب های اعمالی رخ داده است مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از این دارد که مسیر آزادراه تحت شتاب‌های بزرگ‌تر از 1/4 0.35g به‌صورت کامل مسدود شده و از این بین توده لغزشی در شتاب‌های 2/3 0.35g و 0.35g از عرض آزادراه هم عبور می‌کنند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: آنالیز برگشتی #رفتار پس از ریزش #〖FLAC〗^3D #مدل سازی عددی #〖PFC〗^3D #لغزش
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)