آزمایشگاه های دانشکده مهندسی برق و رباتیک و معرفی دانشکده

دانشکده مهندسی برق و رباتیک از بزرگترین دانشکده های دانشگاه شاهرود محسوب می گردد. هسته اولیه این دانشکده در سال هزار و سیصد و شصت و شش شمسی بعنوان "گروه برق" شکل گرفت. در حال حاضر این دانشکده درگرایش های الکترونیک، مخابرات، کنترل و قدرت، رباتیک و مهندسی پزشکی در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شامل مقطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از افتخارات این دانشکده پذیرش دانشجو در رشته مهندسی رباتیک برای اولین بار در ایران می باشد. در حال حاضر سی و هفت عضو هیات علمی مجرب بصورت تمام وقت در این دانشکده فعالیت می نمایند. این دانشکده مجهز به بیست و هفت آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی می باشد. وجود امکانات آزمایشگاهی و اعضاء هیات علمی مجرب، این دانشکده را به فضایی مناسب جهت تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف تبدیل نموده است.

تولید دانش و فناوری و ثروت با توسعه آزمایشگاه

رییس دانشگاه صنعتی شاهرود در جلسه شورای آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه با تاکید بر تقاضا محور بودن توسعه آموزش و پژوهش گفت، دانشگاه باید به سمت تولید دانش و فناوری و ثروت حرکت کند. دکتر محمد مهدی فاتح در جلسه شورای آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه با تاکید بر تقاضا محور بودن توسعه آموزش و پژوهش افزود، فناوری یا دانش فنی، کلیه مراحل طراحی، پیاده سازی و ساخت دستگاه و تولید کالا و استفاده از مواد خام و ارائه خدمات را در بر می گیرد. وی با بیان اینکه رشته های فنی و مهندسی در فضای فناوری هستند، اظهار داشت رسیدن به دانشگاه کارآفرین با ماهیت صنعتی بیش تر محقق می شود. دکتر فاتح تصریح کرد، باید با تقویت زیرساخت­ های لازم ازجمله فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی، توجه به دروس کارآموزی، کارورزی، پایان نامه­ های کاربردی و عقد قراردادهای همکاری با صنایع مختلف تلاش کنیم. رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود خواستار تصدی آزمایشگاه ها توسط اعضای هیات علمی، بهره برداری مناسب از فضاهای آزمایشگاهی، حضور موثر در شبکه آزمایشگاه ها ی علمی ایران و شبکه آزمایشگاهی فناوری­ های راهبردی و همکاری عمومی برای توسعه و ارتقای خدمات آزمایشگاهی شد. دکتر احمد واعظیان رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود هم در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده افزود، طی چهار ماه اخیر موفق به ورود اطلاعات اولیه آزمایشگاه ­ها در شبکه شاعا یا شبکه آزمایشگاهی علمی ایران شدیم. دکتر احمد واعظیان، پیگیری برقراری سیستم استاندارد ایزو از طریق پژوهشگاه استاندارد تهران برای آزمایشگاه­ های تحقیقاتی دانشگاه که در مرحله پیش ­نویس عقد قرارداد است، پیگیری عضویت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری­ های راهبردی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بازبینی آئین نامه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه جهت تهیه شیوه ­نامه جدید را از دیگر اقدامات انجام شده طی چهار ماه گذشته ذکر کرد. در ادامه ضمن قرائت آئین نامه آزمایشگاه مرکزی و تبادل نظر لازم در خصوص مفاد آن، مقرر شد طی چند ماه آینده، آزمایشگاه مرکزی با ساختار شبکه شاعا و با حضور مقام عالی وزارت یا معاون پژوهشی وزارت علوم افتتاح شود.

بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود

جلسه بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود در رابطه با درخواست عضویت این مرکز در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، هفتم آذر ماه سال نود و چهار شمسی در محل این آزمایشگاه برگزار شد. آقای دکتر علی دستفان معاونت پژوهش و فناوری در ابتدای جلسه، ضمن ارایه گزارش عملکرد این سازمان، خدمات آزمایشگاهی این مرکز به پژوهشگران و صنعتگران را در زمینه‌های نانو، آب، خاک و محیط زیست، نفت و گاز در حال تجهیز، انرژی‌های نو و ژئوفیزیک عنوان کرد. دکتر دستفان، توجه ویژه مسئولین این دانشگاه را تجهیز و تکمیل هرچه سریعتر آزمایشگاه مرکزی با رویکرد تجهیزات راهبردی در زمینه پژوهش و تحصیلات تکمیلی دانست، که در این راستا کمیته‌ای برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی زیر نظر رئیس دانشگاه، مدیر آزمایشگاه مرکزی و سه تن از معاونین رئیس دانشگاه تشکیل شده است. وی همچنین خاطر نشان کرد، تجهیزات آزمایشگاه ژئوفیزیک زیرمجوعه بخش مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک بسیار گسترده است و در زمینه‌های ژئو الکتریک، مغناطیس سنجی، گرانی‌سنجی، لرزه‌نگاری، الکترومغناطیس و رادیومتری فعالیت می‌کند. دکتر دستفان با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه تازه تأسیس است، افزود تمام آزمایشگاه‌های این مرکز از لحاظ امکانات محیطی و تجهیزاتی در حال ارتقاء هستند. و توانمندی ساخت شیرهای تزریق، دستگاه‌های تزریق در جریان پیوسته، ساخت الکترودهای طلا و الکترودهای مرجع و غیره را دارد، این در حالی است که پیشینه صنعتی بودن دانشگاه، منجر به تخصصی شدن آزمایشگاه‌های فنی و در نتیجه ثبت تعداد زیادی اختراع و نوع‌آوری شده است. لازم به ذکر است، این آزمایشگاه در راستای استقرار ISO/IEC 17025 در حال قرارداد و پیاده‌سازی است.

عضویت قطعی آزمایشگاه مركزی دانشگاه صنعتی شاهرود در شبكه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از دکتر احمد واعظیان رئیس آزمایشگاه مركزی این دانشگاه، تا كنون این آزمایشگاه عضو آزمایشی شبكه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی بوده است كه با فعالیتهای خوبی كه در خدمات آزمایشگاهی نسبت به قبل انجام گرفت و همچنین كارهای زیربنایی از جمله اقدام برای استانداردسازی آزمایشگاه ها و تهیه نرم افزار معرفی آزمایشگاه مركزی و شیوه نامه مربوطه، دانشگاه توانست دامنه فعالیت آزمایشگاهها را ارتقاء بخشد و موفق به كسب عضویت قطعی آزمایشگاه مركزی در شبكه مذكور گردد. دکتر واعظیان با اشاره به پیگیری های انجام شده و ارسال گزارش كاركرد آزمایشگاه ها در پایان سال نود و پنج و مجدداً در پایان تیرماه نود و شش شمسی كه منجر به عضویت قطعی این آزمایشگاه گردید، در خصوص فعالیت هرچه بیشتر آزمایشگاه ها در جهت انجام خدمات آزمایشگاهی به مشتریان ابراز امیدواری كرد و گفت: در تلاش هستیم كه ضمن كسب درآمد برای دانشگاه، در ارزیابی های آینده شبكه، جزء آزمایشگاه های برتر قرار گیریم.

راه اندازی سامانه بهره برداری یکپارچه از تجهیزات آزمایشگاهی (بیت) دانشگاه

سامانه بیت (بهره­ برداری یکپارچه از تجهیزات آزمایشگاهی) با هدف جمع آوری اطلاعات آزمایشگاه­ های علمی و تحقیقاتی دانشگاه به منظور تسهیل در روند ثبت سفارش و یکپارچه­ سازی اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی آماده گردیده است. به گفته دکتر احمد واعظیان رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود، استفاده از این سامانه می­ تواند ضمن اطلاع­ رسانی مناسب نسبت به تجهیزات و امکانات موجود در دانشگاه، بدون نیاز به داشتن فضایی واحد برای همه تجهیزات آزمایشگاهی، به مدیریت و ساماندهی تجهیزات و آزمایشگاه­ های متنوع کمک کند. وی همچنین افزود: روال پرداخت­ ها و میزان عملکرد و وضعیت دستگاه­ ها را برای مدیریت کلان دانشگاه نیز آسان می­ گردد. دکتر واعظیان گفت، در این سامانه امکانات مناسبی پیش­بینی شده است که می­ توان به مواردی از جمله ثبت اطلاعات کاربران سامانه (مدیر و کارشناس هر آزمایشگاه، مسئولین تجهیزات)، اطلاعات مشتریان (اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس) و همچنین اطلاعات دانشکده ­ها و پژوهشکده ­ها، آزمایشگاه­ ها وکارگاه ها، تجهیزات که همگی شامل تصویر، اطلاعات تاریخچه، اهداف و فعالیت­ های هر کدام می­ باشند و نیز امکان ثبت سفارش از طرف مشتری، صدور فاکتور و پرداخت آنلاین (اینترنتی) اشاره نمود. رئیس آزمایشگاه مركزی دانشگاه با بیان اینكه شیوه ­نامه انجام خدمات آزمایشگاهی بر اساس سامانه بیت در جلسه اخیر هیأت رئیسه دانشگاه به تصویب نهایی رسیده است، خاطر نشان كرد: متقاضیان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه با ورود به این سامانه ضمن اطلاع از كلیه دستگاه­ های موجود و نحوه انجام خدمات و تعرفه­ های­ آنها، می توانند درخواست خود را ثبت و از طریق ارسال و دریافت پیام، ایمیل و تماس تلفنی پیگیری لازم را انجام داده و نسبت به پرداخت خود اقدام نمایند. شایان ذكر است دسترسی به سامانه بیت دانشگاه با آدرس و یا از طریق كلیك بر روی لینك آزمایشگاه مركزی در وبگاه دانشگاه صنعتی شاهرود امكان­پذیر می ­باشد.

انعقاد قرارداد جهت استقرار سیستم استاندارد ایزو 17025 در آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه

دكتر احمد واعظیان رئیس آزمایشگاه مركزی دانشگاه در این خصوص اعلام نمود، یكی از كارهای اساسی در آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه، اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 17025 از سازمان ملی استاندارد ایران می باشد كه نقش مهم و اساسی در استخراج نمونه های استاندارد و قابل قبول مجامع علمی و همچنین درآمدزایی برای آزمایشگاه های دانشگاه را در پی خواهد داشت. لذا در اولین گام، قرارداد لازم برای استانداردسازی دو آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی دانشكده معدن و اندازه گیری و آنالیز دانشكده فیزیك منعقد و بر این اساس شش دستگاه از آزمایشگاه های مذكور مورد آزمون اولیه قرار خواهند گرفت. ایشان در ادامه اعلام نمود كه اولین جلسه بازدید كارشناسان پژوهشگاه استاندارد از آزمایشگاه های مذكور در مورخ 18/5/95 انجام و طی آن وضعیت فعلی آزمایشگاه ها مورد بررسی و ارزیابی اولیه قرار گرفته و پیشنهادات لازم ارائه گردید.

برگزاری کارگاه آموزشی ایزو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر احمد واعظیان در کارگاه آموزشی آشنایی با الزامات استاندارد سیستم کیفیت ISO IEC 17025 که روز یکشنبه 28/6/95 در تالار کوثر دانشگاه برگزار شد گفت: در این دوره تعداد 29 نفر از مدیران و کارشناسان آزمایشگاه های علمی و تحقیقاتی دانشگاه زیر نظر سرکار خانم مهندس ابراهیم زاده از مدرسان پژوهشگاه استاندارد آموزشهای اولیه لازم را فراگرفتند و گواهی لازم را دریافت خواهند کرد. رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود اظهار داشت: این کارگاه در چهارچوب قرارداد دانشگاه با پژوهشگاه استاندارد ایران با هدف استانداردسازی دو آزمایشگاه مورد آزمون دانشگاه و نهایتاً صدور گواهینامه ایزو 17025 برگزار شده است. وی تصریح کرد: در این قرارداد چهار دوره آموزشی دیگر نیز دیده شده که در طی یکسال آینده برگزار خواهد شد.

بازدید مدیران مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه

مدیران مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به منظور آشنا شدن با توانمندی ها و امکانات آزمایشگاه های تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی شاهرود بازدید نمودند. به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور توسعه زیرساخت آزمایشگاهی کشور و تسهیل دسترسی پژوهشگران و صنایع به خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز، فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرده است. این شبکه به منظور آشنا نمودن مدیران و کارشناسان مراکز آزمایشگاهی مختلف با توانمندی ها و امکانات آزمایشگاهی کشور، بازدیدهایی را به صورت گروهی از مراکز عضو، ساماندهی می نماید. که در همین راستا، برنامه بازدید گروهی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در استان سمنان برنامه ریزی گردید. دکتر احمد واعظیان رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با اشاره به وجود 40 آزمایشگاه تحقیقاتی و بیش از 270 دستگاه به قابلیت¬ها و امکانات موجود در آزمایشگاه های دانشگاه تاکید نمود و خاطر نشان کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با توجه به ارزیابی عملکرد صورت گرفته از سوی شبکه مذکور از مردادماه 96 به عضویت قطعی آن شبکه درآمده است و متعاقب آن در ارزیابی پایان سال96 توانسته است رتبه 45 را در بین تعداد 262 آزمایشگاه عضو شبکه کسب نماید. در ادامه ایشان به لزوم معرفی توانمندی¬های دانشگاه برای سایر مدیران آزمایشگاه های عضو شبکه اشاره نمود که بر این اساس، جمعی از مدیران مراکز عضو شبکه مذکور با حضور در این دانشگاه به بازدید تعدادی از آزمایشگاه های تحقیقاتی از جمله آزمایشگاه¬های ژئومغناطیس،آنالیز اندازه گیری، نانو فیزیک، عملیات حرارتی، سیالات پیچیده، آشکارسازی و ردیابی، سرامیک های پیشرفته، تجزیه مواد معدنی و ICP پرداختند. وی در بیان ادامه روند بازدید افزود: مدیران و کارشناسان مراکز آزمایشگاهی مختلف پس از صرف نهار با حضور در پردیس مهندسی کشاورزی دانشگاه از آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشکده کشاورزی نیز بازدید نمودند و در ادامه پس از حضور در آرامگاه بایزید بسطامی و زیارت مقبره امام زاده محمد، برای ادامه برنامه بازدیدهای استان به شهرستان دامغان سفرکردند. مهندس احسان فرخی کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ذیل معاونت علمی ریاست جمهوری در حاشیه این بازدید ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه، به توانمندی ها و قابلیت های آزمایشگاه های این دانشگاه اشاره نمود و گفت: این دانشگاه با وجود اینکه در شهرستان واقع شده است اما تجهیزات را به صورت تخصصی گرد هم آورده است. ایشان آشنایی مدیران آزمایشگاه ها با امکانات و نوع خدمات دهی شهرستان ها، تبادل نمونه آزمایشگاهی و انعقاد تفاهم نامه را از جمله دستاوردهای این بازدیدها عنوان نمود و افزود: پس از نشست ها و جلسات هماهنگی، اولین بازدید سال جاری در کشور از استان سمنان آغاز گردیده است .

بازدید مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت عتف از دانشگاه صنعتی شاهرود

در آستانه ی هفته پژوهش دکتر محمدحسین بهشتی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور بررسی توانمندی ها، امکانات و دستاوردها و همچنین نیازمندی های پژوهشی در دانشگاه صنعتی شاهرود حضور یافت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، در آستانه ی هفته پژوهش دکتر محمدحسین بهشتی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دیداری از توانمندی ها، امکانات و دستاوردها و همچنین نیازمندی های پژوهشی این دانشگاه در روز یکشنبه 12 آذر ماه جاری بازدید نمود. دکتر مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این دیدار با حضور اعضاء هیات رئیسه و مدیران حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن اشاره به تاریخچه دانشگاه و توصیف جایگاه کنونی دانشگاه در بین دانشگاه های صنعتی تراز اول کشور بر اساس کسب رتبه بندی های معتبر بین المللی، به بیان توضیحاتی در خصوص برخی دستاوردهای ممتاز حاصل از تلاش مستمر مجموعه اعضاء هیات علمی و یاوران علمی و نیز معرفی پژوهشگران شاخص دانشگاه پرداخت. دکتر ایزدی فرد تنوع بخشی در درآمدهای دانشگاه ها را امری ضروری عنوان نمود و بر هم افزایی در راستای رفع کاستی ها و عبور از چالش های ناشی از محدودیت های موجود در تخصیص شایسته منابع و اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بویژه تخصیص به موقع اعتبارات پژوهشی تاکید کرد. دکتر حمید حسن پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در این دیدار به معرفی امکانات و تجهیزات پژوهشی دانشگاه، دستاوردهای پژوهشی به ویژه دستاوردهای حاصل از فعالیت های اعضاء هیات علمی در طی یک سال گذشته پرداخت. دکتر محمدحسین بهشتی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه صنعتی شاهرود به رئوس فعالیت های دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت عتف اشاره نمود و ضمن تاکید بر لزوم عمق بخشی در فعالیت های پژوهشی متناسب با نیاز کشور، به ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات به عمل آمده در جهت رشد اعتبارات پژوهشی مورد نیاز دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی و تخصیص مناسب آنها پرداخت. مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت عتف همچنین اظهار امیدواری نمود که اقدامات مذکور منجر به توسعه فعالیت های پژوهشی در پاسخ به نیازهای کشور شوند. لازم به ذکر است، پس از تبادل نظر در خصوص پاره ای از موضوعات مرتبط با فعالیت های پژوهشی دانشگاه، دکتر محمدحسین بهشتی ضمن بازدید از امکانات و تجهیزات مستقر در آزمایشگاه های تحقیقاتی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگران و فناوران دانشگاه به گفتگو و تبادل نظر با ایشان پرداخت.