اخبار و رویدادها: دفاع رساله عباسعلی رضاپور و محمد اكبری دو دانشجو دكتری مهندسی عمران با كسب درجه عالی

دفاع رساله عباسعلی رضاپور و محمد اكبری دو دانشجو دكتری مهندسی عمران با كسب درجه عالی
شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷- ۱۲:۴۶:۴۲

دفاع رساله عباسعلی رضاپور و محمد اكبری دو دانشجو دكتری مهندسی عمران با كسب درجه عالی

عباسعلی رضاپور و محمد اكبری دانشجوی دكتری گرایش هیدرولیك دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود با كسب درجه عالی دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، عباسعلی رضاپور دانشجو دكتری رشته مهندسی عمران گرایش هیدرولیك این دانشگاه در روز سه شنبه 20 شهریور 97 از رساله خود تحت عنوان " مطالعه آزمایشگاهی و عددی اندركنش آب‌های شور و شیرین در محیط‌های متخلخل " به راهنمایی دكتر سید فضل ا... ساغروانی، داوری دكتر ابوالفضل اكبر پور از دانشگاه بیرجند، دكتر غلامحسین كرمی و دكتر احمد احمدی از دانشگاه صنعتی شاهرود و مشاوره دكتر علیرضا احمدی فرد در محل دانشكده مهندسی عمران این دانشگاه دفاع نمود و بر اساس نظر داوران به كسب درجه عالی نائل گردید.

photo_2018-09-15_12-40-39

سفره¬های آب زیرزمینی منبع اصلی تأمین آب شیرین در بسیاری از مناطق جهان هستند. متاسفانه، مجاورت و ارتباط هیدرولیكی این ذخایر طبیعی با آب¬های ¬¬شور، چه در نواحی ساحلی و چه در مجاور كویر¬ها (پلایاها)، آن¬ها را در معرض خطر شور شدن قرار داده است. در نواحی ساحلی غلظت آب دریا تقریباً ثابت است و سطح ایستابی آبخوان عموماً بالاتر از سطح آب دریا قرار دارد. درحالی‌كه در نواحی خشك و نیمه خشك، غلظت آب شور كویر از مكانی به مكان دیگر متغیر است و امكان افت سطح ایستابی آبخوان در ترازی پایین¬تر از سطح آب شور كویر، در اثر برداشت بی¬رویه، وجود دارد. این تحقیق در درجه اول می¬كوشد تا با شناسایی و بررسی شكاف¬های علمی موجود در مسئله هجوم آب شور، چه در نواحی ساحلی و چه در نواحی خشك و نیمه‌خشك، درك بهتری از این پدیده جهت مدیریت موثر منابع آب زیرزمینی ایجاد كند. بنابراین در این تحقیق دو هدف مشخص زیر دنبال می¬شود : الف) بررسی حركت گذرای گوه آب شور و ناحیه اختلاط در آبخوان¬های ساحلی، ب) بررسی شكل پیش¬روی سطح مشترك آب شور و شیرین و ناحیه اختلاط در آبخوان¬های مجاور كویر، در شرایطی كه سطح ایستابی آبخوان پایین¬تر از سطح آب شور كویر قرار می¬گیرد.

مطالعه پدیده هجوم آب شور به آبخوانهای ساحلی در شرایط گذرا با استفاده از پردازش تصویر و مدلسازی عددی و بررسی عددی هجوم و برگشت آب دریا در آبخوانهای ساحلی، مقالات استخراج شده از رساله فوق می باشد.

همچنین محمد اكبری دانشجوی دكتری گرایش هیدرولیك دانشكده مهندسی عمران دانشگاه در روز شنبه 10 شهریور 97 از رساله خود تحت مدل‌سازی معادلات ناویر استوكس در جریان غیردائمی با استفاده از روش بدون شبكه محلی پتروف-گلركین، به راهنمایی دكتر رامین امینی، داوری دكتر عبدالرضا ظهیری از منابع طبیعی گرگان، دكتر پوریا اكبرزاده و دكتر امیر عباس عابدینی از دانشگاه صنعتی شاهرود، در محل این دانشكده دفاع نمود و بر اساس نظر داوران به كسب درجه عالی نائل گردید.

photo_2018-09-15_12-40-34

شناخت رفتار سیالات و مدل‏سازی جریان‌ سیال یكی از پركاربردترین دامنه‌ها در علم مهندسی هیدرولیك می‌باشد. به سبب پیچیدگی و عدم دست‌یابی به حل‌ تحلیلی معادله‌های دیفرانسیل حاكم بر جریان سیال، استفاده از روش‌های عددی ضروری می‌باشد. یكی از روش‌های عددی نوین در تحلیل جریان شاره‏ها، روش بدون شبكه است. در این تحقیق، برای مدل‏سازی معادلات جریان سیال از روش بدون شبكه محلی پتروف-گلركین (MLPG) استفاده گردیده است. به این منظور برنامه‏هایی در محیط نرم‌افزار MATLAB نوشته ‌شده است. در این راستا با استخراج انواع معادلات جریان سیال شامل جریان درون كانال، حركت آب در خاك در حالت دائمی و غیردائمی، مطالعه‏ی شكست سد و نیز تحلیل دو بعدی و سه بعدی كامل معادلات ناویر استوكس سعی شده است با استفاده از مبانی ریاضی روش بدون شبكه محلی پتروف-گلركین، معادلات جریان رابطه‏سازی شود. در این روش، رابطه سازی معادله‌های بدون شبكه در حالت دو بعدی و سه بعدی در دستگاه مختصات قطبی انجام گردیده است. همچنین، انواع تابع‌ پایه برای تقریب تابع میدان و روش انتگرال‌گیری محلی برای محاسبه تابع‌های اولیه به كار رفته است. به منظور صحت سنجی، از دیگر روش‏های عددی و یا در صورت وجود، از روش تحلیلی بهره جسته شده است. نتایج نشان می‏دهد روش باقی‌مانده وزنی به عنوان یك روش‌ دقیق و به‏روز برای دست‏یابی به پاسخ‌های تقریبی معادله‌های‌ دیفرانسیل در روش‌های بدون شبكه‌بندی مورد توجه قرار می¬گیرد. مقایسه‌ی نتیجه‌های حاصل از تحلیل به روش بدون شبكه با روش‌های تحلیلی و دیگر روش‏های عددی نشان می‌دهد كه روش MLPG از دقت بالایی برخوردار است. كاربرد روش بدون شبكه در تحلیل مسائل دائمی و غیردائمی حاكی از آن است كه این روش دارای قابلیت و كارآیی بالایی در تحلیل مسائل مختلف هیدرولیكی و نیز عدم نیاز به هرگونه شبكه‏ی پیش زمینه و تطابق مناسب با شرایط مرزی می‌باشد.

مدلسازی جریان سیال درون كانال با استفاده از روش بدون شبكه محلی پترو-گلركین بر پایه تابع شعاعی،مدل سازی جریان سیال با استفاده از روش بدون شبكه محلی پترو-گلركین بر پایه تابع شعاعی، استفاده از روش بدون شبكه محلی پتروگلركین برای حل جریان سیال تراكم ناپذیر و حل معادله ی پواسون با استفاده از روش بدون شبكه محلی پترو گالركین از جمله عناوین مقالات چاپ شده در مجلات علمی-پژوهشی این دانشجو دكتری می باشد.  

 

12345