اخبار و رویدادها: برگزاری همایش سم، ارگانیک، تراریخته و جایگاه آن در تحقیقات و فن آوری کشور

برگزاری همایش سم، ارگانیک، تراریخته و جایگاه آن در تحقیقات و فن آوری کشور
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵- ۱۴:۲۸:۰۱

برگزاری همایش سم، ارگانیک، تراریخته و جایگاه آن در تحقیقات و فن آوری کشور

دانشگاه صنعتی شاهرود با همکاری پارک علم و فن اوری استان سمنان در همایش سم، ارگانیک، تراریخته میزبان استادان، دانشجویان، کشاورزان، برخی نمایندگان انها از خانه کشاورز و دست اندکاران سم، ارگانیک و تراریخته بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دوشنبه 2 اسفند ماه جاری این دانشگاه با همکاری پارک علم و فن آوری استان سمنان، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی استان، همایش سم، ارگانیک، تراریخته را در سالن آمفی تئاتر دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه برگزار نمود.

hamayesh (21)

دکتر بهزاد قره یاضی رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن اوری سازمان برنامه و بودجه کشور در این همایش با بیان اینکه تا کنون درمورد هیچ یک از غذاهای ناشی از مهندسی ژنتیک که در بازار مصرف وجود دارد حساسیت زایی مشاهده نشده است، ابراز داشت: امنیت غذایی مهم ترین چالش سال های اخیر به شمار می رود که باید در همه زمان ها دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به آب و غذای کافی فراهم شود.

hamayesh (31)

دکتر قره یاضی؛ باید به دنبال فن آوری های نو باشیم

دکتر قره یاضی با بیان اینکه بنا به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور باید به دنبال فناوری های نو باشیم، افزود: این درحالی است که در حقیقت امروز بیش از ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است، همچنین پنج میلیارد دلار از واردات محصولات غذایی طی ده سال گذشته را محصولات تراریخته تشکیل می دهد حال آنکه بخشی از تولید کشور به دلیل گسترش آفات از بین می رود.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی های زیست محیطی و به خصوص آلودگی های ناشی از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی از جدی ترین مشکلات پیش روی دنیای امروز است.

ایران دارای پتانسیل بسیار خوبی برای تولید محصولات ارگانیک و صادرات

دکتر قره یاضی در ادامه با بیان اینکه محصولات تراریخته دارای شاخص تاثیر زیست محیطی کمتری هستند، سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا تنها یک درصد است و محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است ابراز داشت: ایران دارای پتانسیل بسیار خوبی در باغبانی برای تولید محصولات ارگانیک و صادرات آن است که باید از این فرصت استفاده شود.

hamayesh (30)

دانش را باید از هرجا و از هر کس آموخت.

دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه دانش را باید از هرجا و از هر کس آموخت، گفت: در اسلام همت بر این اساس است که از استعدادها و همت خود، در راستای نوآوری ابتکار و تولید علم بهره گرفته شود لذا هدف از مهندسی فرآیندهای زیستی، حداکثر سازی بازدهی علم است.

دکتر تولایی افزود: محصول تراریخته محصولی است که با استفاده از مدرن ترین تکنیک های ژنتیک مولکولی ژن و یا ژن های محدودی را از موجودات دیگر دریافت کرده و آن ژن را در زمان مشخص، بافت مشخص و به میزان مشخص و هدف مشخص بروز می دهد و پیدا است که باید دانش را به خدمت گرفت و در سایه قواعد علمی و مقررات ملی و قانون ایمنی زیستی و نظارت دستگاه های حاکمیتی منافع را به حداکثر و هرگونه نگرانی را به حداقل برسانیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران همچنین ابراز داشت: تامین سلامت و بهداشت از طریق تولید داروهای نوترکیب و واکسن ها دستیابی به روش های کم هزینه درمان بیماری ها یافتن درمان بیماری های صعب العلاج و تشخیص سریع تر و موثرتر بیماری های گوناگون از جمله بیماری های ژنتیکی از قابلیت های زیست فناوری پزشکی است که با استفاده از زیست فناوری انواع داروها و واکسن های نوترکیب ساخته شده است.

وی افزود: باتوجه به استعدادهای کشور امکان پیشرفت در فناوری های مختلف مهیا است و پیشرفت های دفاعی و بیوتکنولوژی کشور نمونه های دیگری از توانایی استعدادهای جوان کشور است که این روحیه باید حفظ شود.

در پایان این همایش دکتر بهزاد قره یاضی رییس انجمن زیستی و رییس امور تحقیقات و فن اوری سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه پرداختند.

 

12345