اخبار و رویدادها: برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی ایزو 17025 در دانشگاه

برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی ایزو 17025 در دانشگاه
یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵- ۱۴:۱۳:۱۵

برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی ایزو 17025 در دانشگاه

کارگاه آموزشی تضمین کیفیت نتایج آزمون در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، 15 و 16 دی ماه جاری چهارمین کارگاه آموزشی ایزو 17025 در جهت قرارداد دانشگاه با پژوهشگاه استاندارد و به منظور برقراری استقرار سیستم ISO17025 برای دو آزمایشگاه آزمون در محل سالن اجتماعات کوثر این دانشگاه برگزار گردید.

 

دکتر امیر جهانبانی مدرس چهارمین کارگاه آموزشی ایزو 17025در پاسخ به سوال کارشناس روابط عمومی دانشگاه در خصوص هدف برگزاری این دوره عنوان کرد: فعالیت های اندازه گیری و آزمون تنها در صورتی کارآمد است که نتایج اندازه گیری قابل اطمینان باشند، یا به عبارت دیگر از درستی کافی برخوردار باشند و اطمینان از درستی نتایج حاصل از اندازه گیری های روش های کنترل کیفیت را اعمال می نمایند. این روشها از ورود قلم مورد آزمون/ کالیبراسیون/ اندازه گیری به آزمایشگاه شروع شده و تا گزارش نهائی در مورد آن قلم ادامه می یابد.

دکتر جهانبانی با اشاره به کلیه فعالیت هایی که در راستای اثبات قابلیت اطمینان داده های حاصل از اندازه گیری از جمله کالیبراسیون تجهیزات، محاسبات عدم قطعیت، کنترل میانی استانداردها و مواد مرجع، استفاده از روشهای مناسب بین المللی، ملی یا منطقه ای و ... صورت می گیرد خاطر نشان کرد: هر یک به گونه ای اثبات درستی داده های حاصل از آزمون/ کالیبراسیون/ اندازه گیری را بدنبال خواهند داشت.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص روشهایی که آزمایشگاه ها باید بکارگیریند تا این مهم محقق گردد بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه علاوه بر موارد فوق استاندارد ISO/ IEC 17025 به عنوان یک استاندارد بین المللی، توجه ویژه ای به این امر داشته و یک بند خاص را در الزامات فنی خود به این مورد اختصاص داده است.

دکتر واعظیان رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در این دوره به بیان توضیحاتی در خصوص نتایج آزمون در مورد روشهای بیان شده در استاندارد ایزو 17025 پرداخت و گفت: مکانیزم هایی جهت تحقق این روشها ارائه گردیده است.

به گفته رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، شرکت کنندگان در این دوره با مکانیزم ها و روش هایی آشنا شدند که با بکار بستن آنها می توانند ادعا نمایند که داده های حاصل از اندازه گیری آنها از درستی لازم به منظور ارائه به متقاضی برخوردار خواهد بود.

شایان ذکر است در این کارگاه دو روزه، تعداد 22 نفر از مدیران و کارشناسان آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه شرکت داشتند.

12345