اخبار و رویدادها: طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه صنعتی شاهرود

طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه صنعتی شاهرود
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹- ۱۳:۵۴:۰۱

طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه صنعتی شاهرود

طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه صنعتی شاهرود

بسم الله الرحمن الرحیم

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی والفرقان ...

آشنایی با طرح ضیافت اندیشه

دانشگاه صنعتی شاهرود

 

مقدمه :بهار جان‌های شیفته حقایق ناب در راه است، ماه شکفتن، جوانه‌ زدن، سبز شدن و به بار نشستن مشتاقان ملاقات دوست نزدیک است، امسال بهار قرآن و ماه رمضان در تابستان گرم و داغ واقع است.همیشه ماه رمضان از شیرین‌ترین و خاطره ‌انگیزترین ایام سال در دانشگاه‌ها بود که نسیم معنویت آن فضای پر از نشاط جوانان را عطرآگین می‌کرد، و برای دانشجویان روزه‌دار و با معرفت، محیط دانشگاه رنگ و بوی دیگری می‌یافت.اما امسال ماه رمضان دانشگاه‌ها تعطیل است، دیگر از آن جمع‌های صمیمی هنگام سفره سحری و آن سبکبالی و حالات انقطاع دانشجویان در نزدیکی افطار خبری نیست!چه باید کرد؟ فقط امسال که نیست، تا ده سال دیگر نیز چنین است! آیا از خیر فضای زیبای دانشگاه‌ها در ماه رمضان بگذریم و تسلیم تعطیلات شویم، یا راه دیگری می‌توان یافت؟فرصت طلایی ماه رمضان را برای طلا شدن وجودمان از دست نمی‌دهیم و می‌رویم که با همتی بلند درب دانشگاه‌های بزرگ کشور را به روی دانشجویان علاقمند به فضای روحانی و محیط سرتاسر شور و شادابی دانشجویی باز کنیم و رمضانی متفاوت با رمضان‌های دیگر را تجربه نماییم.طرح «ضیافت اندیشه» دانشجویان سراسر کشور  را در ماه رمضان دعوت به ضیافتی می‌کند که در دل ضیافت خدا قرار داد تا «ضیافت در ضیافت» را در 35 مرکز دانشگاهی تجربه نمایند و از فرصت ماه رمضان بیشترین بهره را برای سیر و سلوک معنوی و تعمیق بینش دینی خود برده باشند و از حضور در کنار همدیگر فیض ببرند.30 دانشگاه بزرگ کشور در مراکز 30 استان و 5 دانشگاه بزرگ شهر تهران با همکاری و مساعدت دانشگاه‌های دیگر، محل اجرای این طرح خواهند بود که هر کدام با ظرفیت پذیرش 3 هزار دانشجو در مجموع 100 هزار دانشجو را در ماه رمضان تحت پوشش برنامه‌های این طرح خواهند گرفت.کلاس‌هایی که در این طرح ارائه خواهند شد موضوعات مورد نیاز و در عین حال جذاب برای دانشجویان است و برنامه‌های متنوع معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری و ورزشی که در این طرح  پیش‌بینی شده است پاسخگوی سلیقه‌های مختلف و ذوق‌های متنوع دانشجویان است و در نهایت یک فضای پرنشاط و شاداب، معنوی و روحانی، علمی و آموزشی، صمیمی و دوستانه ایجاد خواهد شد تا در سایه برکات ماه مهمانی خدا بیشترین بهره را دانشجویان عزیز برده باشند، ان شاءاللهویژگی مهم طرح

1)    دانشجویان در شهر خود و یا در نزدیکترین شهر به خانواده خود طرح را خواهند گذراند و از فیض ملاقات با خانواده بهره‌مند می‌باشند، جابجایی دانشجویان از محل تحصیل به نزدیکترین دانشگاه محل زندگیشان با آسانترین شکل انجام خواهد گرفت، و دانشجویان بومی هر استان فرصتی پیدا خواهند کرد که بیشتر با همدیگر آشنا شوند.
2)    برنامه‌های طرح ضیافت اندیشه از نماز ظهر شروع و تا پایان شب و صرف سحری ادامه خواهد داشت و دانشجویان علاقمند لذت بیداری در شب‌های ماه رمضان را خواهند چشید. بخش الزامی طرح شرکت در کلاس‌های آموزشی است که از هنگام ظهر تا مغرب می‌باشد و حضور در برنامه‌های متنوع شب انتخابی بوده و بستگی به علاقه و میل دانشجویان دارد.
3)    با تشکیل گروه‌های علمی و تدوین عالمانه دروس و برنامه‌های تربیتی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای حدود 2 هزار استاد حوزوی و دانشگاهی، بهترین اساتید برای تدریس و مدیریت بخش‌های مختلف طرح انتخاب و در خدمت دانشجویان عزیز قرار می‌گیرند.
4)    با توجه به اینکه اکثریت دانشجویان در دانشگاه‌هایی مشغول به تحصیل هستند که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در آنها حضور ندارد و امکان استفاده از برنامه‌های نهاد را ندارند، در این طرح فرصتی پدید می‌آید که دانشجویان علاقمند آن مراکز نیز زیر چتر برنامه‌های نهاد قرار گیرند و برای نهاد نیز فرصتی هست که با دانشجویان فعال آن مرکز ارتباط مناسبی را برقرار نمایند.
5)    برای دانشجویان شرکت کننده در این طرح گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود که زمینه را برای گذراندن دوره‌های تکمیلی و دیگر برنامه‌های آتی نهاد فراهم می‌سازد. اولویت در استفاده از امکانات ازدواج دانشجویی و در اولویت قرار گرفتن دانشجویان ممتاز طرح برای سفر عمره، عتبات و مشهد، از دیگر امتیازات شرکت در این طرح می‌باشد. دانشجویانی که کلاس‌های آموزشی طرح را با موفقیت بگذرانند می‌توانند نمره آن را برای چهار واحد از دروس معارف خویش محسوب نمایند.

اهم برنامه های طرح :

1) در بخش آموزشی ده عنوان درس با عناوین زیر ارائه خواهد شد:
-   
لذت تدبر در آثات الهی (مباحث قرآنی)
-   
در محضر درس مولا (سیری در نهج‌البلاغه ـ میم مثل مولا)
-   
دوستی با خدا (پله پله تا ملاقات خدا ـ بحث‌های اخلاقی)
-   
سبک جدید زندگی (مهارت‌های زندگی)
-   
نظام‌های سیاسی دنیا (سیاست روشن ـ نظام سیاسی اسلام)
-   
چرا شیعه؟
-   
زوایای نهان تمدن غرب (غرب‌شناسی)
-   
تقابل هویت‌ها (جنگ نرم)
-   
جریان‌شناسی فکری و فرهنگی (ویژه پسران)
-   
سکسکه‌های یک ایسم (ویژه دختران )

هر کدام از این موضوعات در پنج جلسه ارائه و در جلسه ششم آزمون برگزار می‌شود.
2)
در بخش تربیتی برنامه‌ها بدین ترتیب خواهد بود:
-   
ویژه برنامه افطار، مناجات قبل از اذان، نماز جماعت در فضای باز و زیر آسمان، دعای دسته‌ جمعی هنگام افطار، دعوت از مهمانان ویژه برای هر شب جمعه جهت حضور در کنار سفره افطار دانشجویان
-   
گفتگوهای آزاد دانشجویی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که به صورت هم‌اندیشی اداره می‌شود و با حضور استاد راهنما دانشجویان به ارائه نظرات خود می‌پردازند. برای حضور در گفتگوها ثبت نام به عمل خواهد آمد و هر موضوعی که به حد نصاب لازم از جهت شرکت‌کننده برسد برگزار خواهد شد.
-   
نقد فیلم‌های تأثیرگذار که با مضامین جهت‌دار و سیاسی تهیه شده و در صدد القائات خاص می‌باشند. فیلم‌ها توسط گروهی متخصص انتخاب می‌گردد و با حضور کارشناسان خبره‌ای که دوره‌های لازم را گذرانده‌اند نقد می‌شود.
-   
فعالیت‌های هنری و ادبی با برگزاری جشنواره‌های دانشجویی در رشته‌های متنوع هنری به عنوان فوق برنامه برای علاقمندان به این عرصه پیش‌بینی شده است.
-   
برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، نرم‌افزار و محصولات فرهنگی و هم‌چنین ارائه نمایشگاه‌های فرهنگی و سیاسی در موضوعات مورد نیاز.
-   
برنامه‌های متنوع ورزشی برای علاقمندان به فعالیت‌های ورزشی و متناسب با امکانات تربیتی بدنی دانشگاه‌ها.
-   
فعالیت‌های خیریه و رسیدگی به ایتام و محرومان شهر. دانشجویان علاقمند به این فعالیت‌ها با جمع‌آوری صدقات اعضای طرح و هم چنین کمک‌های غذایی و سایر موارد و رساندن آنها به افراد نیازمند شهر تجربه خدمت‌رسانی به اقشار محروم را به تجارب دیگر خود می‌افزایند.

زمان اجرای طرح :

طرح ضیافت اندیشه در سه هفته اجرا می‌شود، آغاز آن سوم ماه رمضان (23 مرداد) و پایان آن 24 رمضان (12 شهریور) خواهد بود. سه روز بعد از پایان طرح نیز برنامه معنوی اعتکاف برگزار خواهد شد که دانشجویان علاقمند در اعتکاف رمضانیه شرکت خواهند کرد.

 -    دانشجویانی که علاقمند به گذراندن طرح در غیر از دانشگاه محل تحصیل خود هستند، پس از ثبت‌ نام، فرم معرفی را از دانشگاه محل تحصیل دریافت و مطابق زمان‌بندی اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی به دانشگاه میزبان مراجعه می‌نمایند.
-   
اطلاعات دقیق نحوه ثبت‌ نام و حضور در طرح در پایگاه اطلاع‌رسانی ارائه شده است.

مراکز اجرایی طرح

-    این طرح در 30 استان کشور اجرا می‌شود، در هر استانی حداقل دو دانشگاه اصلی میزبان دانشجویان عزیز خواهد بود و البته از امکانات و ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده خواهد شد.
-   
در استان تهران 5 مرکز اصلی با مشارکت بقیه دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان علاقمند می‌باشد.
-   
حداقل ظرفیت پیش‌بینی شده برای هر مرکز میزبانی از 3 هزار دانشجو است و در مراکزی که داوطلبان بیشتری داشته باشند در صورت امکان ظرفیت‌سازی شده و در غیر آن صورت با اولویت‌بندی، دانشجویان انتخاب خواهند شد.

پاسخ به سؤالات متداول

1- گروه های آموزشی 1 تا 36 از حیث انتخاب دروس و محتوایی هیچ گونه تفاوتی باهم ندارند و فقط جهت برنامه ریزی درسی و کلاس بندی دانشجویان ، گروه بندی صورت پذیرفته است

2- شرکت کنندگان در طرح ضیافت اندیشه می توانند در مرکز محل تحصیل خود و یا در مرکز محل سکونت خود ، دوره طرح ضیافت را بگذرانند .

3- هر دانشجو با گذراندن نه ( 9) عنوان درسی در طرح ضیافت اندیشه ، چهار (4) واحد دروس معارف ( که از میان 4 گرایش اخلاق اسلامی ، تاریخ و تمدن اسلامی ، انقلاب اسلامی ، آشنائی با منابع اسلامی ، انتخاب می شود ) احتساب می گردد .

4-چنانچه دانشجوئی بخواهد در ترم تابستانی و طرح ضیافت همزمان باهم شرکت کند ، با توجه به اینکه شرکت در طرح ضیافت چهار ( 4 ) واحد درسی محسوب میگردد ، دانشجویان ( باتوجه به قانون دانشگاهشان ) باقیمانده واحد های درسی تابستانی را میتوانند انتخاب نمایند ، به اینصورت که اگر دانشگاه شش واحد تابستانی ارائه میدهد ، دو واحد دیگر میتوانند انتخاب کنند و اگر دانشگاه ده واحد تابستانی ارائه میدهد ، شش واحد دیگر میتوانند انتخاب کنند . ( نکته بسیار مهم : واحدهای تابستانی نباید از نظر زمان برگزاری کلاسها با واحدهای طرح ضیافت تداخل داشته باشند و حضور دانشجویان در کلاسهای طرح ضیافت اجباری می باشد و عدم شرکت به منزله انصراف می باشد ) چنانچه دانشجوئی بخواهد در ترم تابستانی و طرح ضیافت همزمان باهم شرکت کند ، با توجه به اینکه شرکت در طرح ضیافت چهار ( 4 ) واحد درسی محسوب میگردد ، دانشجویان ( باتوجه به قانون دانشگاهشان ) باقیمانده واحد های درسی تابستانی را میتوانند انتخاب نمایند ، به اینصورت که اگر دانشگاه شش واحد تابستانی ارائه میدهد ، دو واحد دیگر میتوانند انتخاب کنند و اگر دانشگاه ده واحد تابستانی ارائه میدهد ، شش واحد دیگر میتوانند انتخاب کنند . ( نکته بسیار مهم : واحدهای تابستانی نباید از نظر زمان برگزاری کلاسها با واحدهای طرح ضیافت تداخل داشته باشند و حضور دانشجویان در کلاسهای طرح ضیافت اجباری می باشد و عدم شرکت به منزله انصراف می باشد )  

    4واحد طرح ضیافت هم می تواند به عنوان واحد تابستانی حساب شود وهم می تواند به عنوان واحد درسی سال تحصیلی لحاظ شود     

 ( نکته بسیار مهم : واحدهای تابستانی نباید از نظر زمان برگزاری کلاسها با واحدهای طرح ضیافت تداخل داشته باشند و حضور دانشجویان در کلاسهای طرح ضیافت اجباری می باشد و عدم شرکت به منزله انصراف می باشد )

5-    در مورد شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور طبق قانون دانشگاه می باشد .

6-   دانشجویانی که به هر دلیلی دروس عمومی ندارند هم میتوانند در طرح ضیافت شرکت کنند .

7-   کلیه برنامه ریزی های آموزشی - تربیتی طرح ضیافت اندیشه که از طریق ستاد به مراکز اجرائی ابلاغ گردیده است، پیشنهادی بوده لذا هر مرکز متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و پتانسیل اجرایی خود، می تواند برنامه ریزی نماید..

8-   کلیه دانشجویان ( اعم از متاهل و مجرد ) که به هر دلیل مایل به استفاده از خوابگاه نیستند ، می توانند به محل سکونت خود مراجعه کنند .

9-   در زمان پذیرش دانشجویان کارت دانشجوئی کنترل می شود ، لذا در هنگام ثبت نام اطلاعاتی از قبیل محل تحصیل و محل سکونت خود را با دقت وارد نمائید ، تا زمان پذیرش مشکلی برای شما بوجود نیاید . 

10-   در صورتیکه سؤالی برای شما بوجود آمد و یا  در زمان ثبت نام با مشکلی مواجه شدید( اعم از در یافت کد رهگیری ، تغییرات اطلاعات فردی ، ... ) با مراجعه و یا تماس به دفتر نهاد دانشگاه خود جهت پاسخ به سؤال خود و یا  دریافت و اصلاح اطلاعات خود  اقدام بفرمائید و یا می توانید از سامانه ذیل استفاده نمائید : 

ziafat@nahad.ir

11-      اطلاعیه های مربوط به طرح ضیافت اندیشه در سایت اعلام میشود ، با مراجعه به این سایت می توانید  از اخبار جدید مصوب ستاد با خبر شوید .

www.ziafat.nahad.ir

 

دانشجویان محترم شرکت کننده طرح ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود به لینک زیر مراجعه نمایید :

http://www.shahroodut.ac.ir/fa/administration/slr/slr.php 

برنامه زمان بندی طرح :

افتتاحیه : جمعه 22/5/89 دوم رمضان ساعت 21 تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود

شروع کلاس ها : شنبه 23/5/89

 

 

12345