اخبار و رویدادها: افتتاح  آزمایشگاه ICP-EOS و پهپاد نقشه برداری با حضور معاون وزیر علوم

افتتاح  آزمایشگاه ICP-EOS و پهپاد نقشه برداری با حضور معاون وزیر علوم
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳- ۱۱:۲۴:۴۹

افتتاح  آزمایشگاه ICP-EOS و پهپاد نقشه برداری با حضور معاون وزیر علوم

با حضور دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی، مهندس اکبرپور مدیرکل طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین و مدیران دانشگاه، آزمایشگاه ICP-EOS واقع در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح و از پهپاد نقشه برداری رونمایی به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، عصر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه جاری پس از جلسه شورای دانشگاه، با حضور دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی، مهندس اکبرپور مدیرکل طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین و مدیران دانشگاه، آزمایشگاه ICP-EOS واقع در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح و از پهپاد نقشه برداری رونمایی به عمل آمد.

روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دکتر محمدباقر رحمانی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود به معرفی جامع تر آزمایشگاه ICP-EOS و پهپاد نقشه برداری پرداخته است.

دکتر محمدباقر رحمانی در خصوص آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود، بیان نمود: این آزمایشگاه با هدف افزایش بهره‌‌وری در استفاده از امکانات و تجهیزات پژوهشی دانشگاه، استفاده از توان علمی و عملی اساتید، ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراکز آموزشی، پژوهشی و صنعتی داخل و خارج استان، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت از طریق به‌اشتراک‌گذاری امکانات علمی و آزمایشگاهی و بهبود کیفیت پژوهش و آموزش تاسیس شده است.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به جایگاه این آزمایشگاه اشاره نمود و گفت: عضویت در شبکه آزمایشگاهی شاعا (شبکه آزمایشگاهی علمی ایران) و عضویت قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله قابلیت های این آزمایشگاه است.

ایشان ضمن بیان این موضوع که این واحد تحت نظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود قرار دارد و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی طبق آئین نامه های تصویب شده در شورای آزمایشگاه مرکزی عمل می نماید، افزود: هم اكنون آزمایشگاه مركزی دانشگاه صنعتی شاهرود با دارا بودن دستگاه های پیشرفته و دقیق، نظیر میکروسکوپ الکترونی روبشی با گسیل میدانی (FESEM) انواع دستگاه های آنالیز طیف سنجی(جذب اتمی،رامان، اسپکتروفلوریمتر XRF, XRD، UV-Vis ، FT-IR) ، آنالیز عنصری، آنالیز حرارتی، كروماتوگرافی، رئومتر، دوربین پرسرعت، دوربین حرارتی، AFM  و ...  آماده ارائه خدمات پژوهشی می باشد.

دکتر رحمانی همچنین ادامه داد: این خدمات شامل اندازه‎گیری، تجزیه و تحلیل نتایج داده های تجربی به دست آمده، مشاوره در ارتباط با آنالیز نمونه ها و انجام آنالیز طرح های تحقیقاتی و تأمین برخی امكانات و تجهیزات مكمل برای پژوهشگران و محققین دانشگاه ها و صنایع سراسر كشور می باشد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در خصوص افتتاح آزمایشگاه ICP-EOS توضیح داد: دستگاه طیف سنجی نشری پلاسمای جفت شده القایی (ICP-EOS) یکی از مهمترین دستگاههای آنالیز عنصری است. از این روش می‌توان برای اندازه‌گیری عناصر با حدود تشخیص در حد ppm در نمونه‌های مختلفی مانند نمونه‌های خاک، آب، فلزات، سرامیک‌ها و نمونه‌های آلی استفاده کرد. اساس این روش برانگیختگی الکترون‌های عناصر مختلف در محیطی به نام پلاسما و نشر نور بعد از حالت آسایش الکترونی است و به دلیل تطبیق‌پذیری و تکرارپذیری، می‌توان نتایجی با دقت و صحت بالا به دست آورد. یکی از مزایای مهم این روش تکرار پذیری بالا و نیز امکان اندازه‌گیری همزمان چند عنصر با هم می‌باشد. نتایج این دستگاه علاوه بر زمینه های پژوهشی گوناگون در صنایع مختف و همچنین معادن کاربرد دارد.

وی به رونمایی از پهباد نقشه برداری با حضور دکتر خطیبی معاون وزیر علوم اشاره نمود و گفت: یکی از اهداف فتوگرامتری برد کوتاه تهیه تصاویر هوایی به منظور تشکیل مدل سه بعدی زمین به کمک پرنده های بدون سرنشین یا پهپاد است. پهپاد حاضر مدل مویک اینترپرایز مولتی اسپکترال است که قادر به تهیه تصاویر چند طیفی از  سطح رمین است. پایداری بالا و مداومت پروازی از ویژگی های این پرنده است که بطور قابل توجهی به نسل های قبلی برتری دارد. تهیه نقشه توپوگرافی نقشه کریدوری از رودخانه و مسیلها و راه ها و راه اهن تهیه مدل سطح زمین در مراتع و کمک به تخمین حجم ماده معدنی از خروجی‌های اصلی فتوگرامتری با پهپاد است.

export_Page_65export_Page_70

export_Page_69export_Page_59

export_Page_62export_Page_58

 

 


کلمات کلیدی: #افتتاح #  آزمایشگاه ICP-EOS #رونمایی #پهباد نقشه برداری #حضور معاون وزیر علوم #...3
12345