اخبار و رویدادها: گفتگو روابط عمومی با طراح و ناظر پروژه آبشار شاهوار شهرستان شاهرود

گفتگو روابط عمومی با طراح و ناظر پروژه آبشار شاهوار شهرستان شاهرود
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳- ۱۰:۵۵:۰۸

گفتگو روابط عمومی با طراح و ناظر پروژه آبشار شاهوار شهرستان شاهرود

دکتر صمد امامقلی زاده استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان طراح و ناظر پروژه آبشار شاهوار شهرستان شاهرود طی گفتگویی با روابط عمومی به بیان توضیحاتی در خصوص این پروژه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر صمد امامقلی زاده استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان طراح و ناظر پروژه آبشار شاهوار شهرستان شاهرود طی گفتگویی با روابط عمومی به بیان توضیحاتی در خصوص این پروژه پرداخت.

دکتر امامقلی زاده شروع مطالعه و طراحی این پروژه به چه زمانی برمی گردد؟

زیبایی یک مفهوم مهم در زندگی بشر است، و زیباسازی نقش بسیار مهمی در بحث جذب گردشگر و هویت‌سازی شهری دارد. آب نیز به عنوان یک عنصر طبیعی نقش پر رنگی در ایجاد مناظر زیبا و به خصوص مبلمان شهری دارد. لذا احداث و ساخت آبشارهای مصنوعی علاوه بر ایجاد فضای بصری برای شهر، می تواند  با ایجاد صدای دلنشین آب موجب آرامش مردم شود.

به همین منظور خوشبخانه شهرداری شاهرود، با درک این مفهوم تلاش نمود با احداث پروژه آبشار مصنوعی گام مهمی را جهت دست یابی به این اهداف بردارد و در این راستا مطالعه و طراحی این پروژه مهر ماه سال 1401 آغاز و بعد از طراحی، در شورای اسلامی شهر شاهرود مصوب شد.

پروژه آبشار شاهوار چه شرایط ویژه جغرافیایی دارد؟

این پروژه که به افتخار کوه شاهوار با ارتفاع 4000 متر، بلندترین قله استان سمنان و منطقه البرز شرقی، " آبشار شاهوار" نامگذاری شده است، شامل احداث آبشار دوم و سوم می باشد. ارتفاع پمپاژ آبشار دوم حدودا 50 متر و آبشار سوم  که یکی از بزرگترین آبشار مصنوعی کشور محسوب می شود دارای ارتفاع 140 متر و دبی 400 مترمکعب در ساعت می باشد که کارفرمای آن شهرداری شاهرود و پیمانکار آن شرکت پارس انرژی شاهوار بوده اند.

طراحی این پروژه و تامین آب آن به چه صورت است؟

طراحی این پروژه و تامین آب بصورت گردشی است و آب مورد نیازسیستم پمپاژ از حوضچه 1500 متر مکعبی داخل آبشار تامین می گردد، که بعد از پمپاژ  توسط دو دستگاه پمپ فشار قوی پنج طبقه و همچنین یک پمپ شناور پنج طبقه به ارتفاع مورد نظر، بصورت ثقلی به داخل حوضچه بر می گردد لذا تلفات آب در این پروژه حداقل است.

چرا از این پروژه به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی نام برده می شود؟

با توجه به اختلاف ارتفاع زیاد، دبی بالا و شیب زیاد خط انتقال آب، طراحی این پروژه از لحاظ فنی بسیار سخت و حساس بوده است چرا که نیازمند استفاه از پمپ های فشار قوی برای رساندن آب به ارتفاع 140 متری  بوده است. علاوه بر آن کنترل ضربه قوچ (چکش آبی) در این پروژه بسیار مهم است. لذا با توجه به مشخصاتی که خدمت شما عرض شد این پروژه را می توان یکی از شاهکارهای مهندسی دانست که خوشبختانه در این شهر احداث گردید.

در خصوص پیمانکاری این پروژه توضیحاتی را بفرمایید.

اجرای پروژه نیازمند تمهیدات، تجهیزات خاص و دقت بالا در اجرای مسایل فنی بود، که خوشبختانه شرکت پارس انرژی شاهوار که به عنوان پیمانکار مسولیت اجرای آن را برعهده داشتند با موفقیت اجرای آن را به اتمام رساندند. تست هایی که قبل از بهره برداری انجام شد، خوشبختانه عملکرد مناسب و موفقیت آمیز پروژه را نشان داد، لذا جا دارد از مدیرعامل شرکت، جناب آقای مهندس نبوی کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.

ضمن عرض خسته نباشید، صحبت پایانی شما را داشته باشیم.

در پایان می بایست از مهندس احمدی شهردار شاهرود که پیگیری مصرانه در اجرای این پروژه داشته اند، و همچنین از آقای دکتر عیسی معروف پور که در این پروژه با من همکاری داشته اند سپاسگزاری ویژه داشته باشم.

2_1


کلمات کلیدی: #گفتگو #روابط عمومی #طراح و ناظر پروژه #آبشار شاهوار #شهرستان شاهرود #...3
12345