اخبار و رویدادها: جایگاه و تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در فناوری‌های نسل چهارم صنعت

جایگاه و تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در فناوری‌های نسل چهارم صنعت
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲- ۰۹:۱۷:۱۳

جایگاه و تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در فناوری‌های نسل چهارم صنعت

به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، جایگاه و تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در فناوری های نسل چهارم صنعت جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 2022-2013 ، رتبه هشتم در حوزه رباتیک را کسب نموده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از دکتر حمید حسن پور معاون پژوهشی و فناوری، تولیدات علمی این دانشگاه در بخش فناوری های نسل چهارم صنعت از جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 2022-2013 احراز رتبه هشتم در حوزه رباتیک بوده است. وی افزود: دانشکاه صنعتی شاهرود دومین دانشگاهیست که اقدام به راه اندازی رشته رباتیک کرده است.

به گفته دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ، انقلاب صنعتی چهارم را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در دهه‌های اخیر قلمداد کرد که می‌تواند مزایای زیادی را برای کسب و کارها، صنایع و افراد جامعه داشته باشد.

رئیس مؤسسه ISC در این خصوص همچنین گفت: این انقلاب صنعتی مبتنی بر هوشمندسازی است و به همین علت نیز تجهیزات هوشمند و فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، فناوری های ارتباطی نسل جدید (۵G، رباتیک، کلان داده، بلاک چین ها و فناوری پهپاد) حرف اول را در این انقلاب صنعتی می‌زنند. انقلاب صنعتی چهارم یک واقعیت در حال ظهور است که منشا تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی خواهد شد و در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت-ملت تغییر اساسی خواهد یافت.

دکتر فاضل زاده افزود: در چنین انقلابی، فناوری های نسل چهارم صنعت سهم مهمی در ارزش آفرینی اقتصادی دارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سندهای مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند. در بیان ارزیابی و تحلیل وضعیت پژوهش و فناوری ایران، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اساسی در بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور، متاسفانه در بخش صنعت ضعف هایی وجود دارد که نشانگر آن است که ارتباط تعاملی، تناسبی و توازنی بین نظام‌های تولید علم و دانش و فناوری و نظام‌های تولید صنعتی در کشور ناهماهنگ است. با توجه به مطالب ذکر شده، بررسی و تحلیل جایگاه علمی در فناوری های نسل چهارم صنعت کشورهای پیشرو جهانی و اسلامی در بازه زمانی ۱۰ ساله اهمیت زیادی دارد، اگر چه جمهوری اسلامی ایران در بعضی از حوزه های فناوری های نسل چهارم از لحاظ توسعه فناوری و محصول وضعیت مناسب تری دارد، ولی به دلیل بعضی از محدودیت ها تولیدات علمی کمتری در عرصه بین المللی انتشار یافته است.

رئیس موسسه ISC در ادامه به رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو جهانی در فناوری های نسل چهارم صنعت براساس داده های پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) و جایگاه و تولیدات علمی در فناوری های نسل چهارم صنعت جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 2022-2013 پرداخت.

30ecfcd8-5b33-4ac4-a6b4-6e1f318e1d29

30766064-af74-449c-a7be-e0149d520169


کلمات کلیدی: #جایگاه #تولیدات علمی #دانشگاه صنعتی شاهرود #فناوری‌های نسل چهارم صنعت #...3
12345