اخبار و رویدادها: برگزاری جلسه هم انديشی اساتيد باحضور جناب آقای دكتر ايزد خواه نماینده مجلس شورای اسلامی

برگزاری جلسه هم انديشی اساتيد باحضور جناب آقای دكتر ايزد خواه نماینده مجلس شورای اسلامی
چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲- ۰۸:۲۰:۳۵

برگزاری جلسه هم انديشی اساتيد باحضور جناب آقای دكتر ايزد خواه نماینده مجلس شورای اسلامی

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه پیشرفت علمی نیاز ضروری و واجب کشورمان است، گفت: دانشگاه ها در این زمینه نقش محوری و بی بدیل دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، حجت الاسلام فندرسکی در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه در تالار کوثر روز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه جاری  با اشاره به صحبت های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره علم، بیان کرد: معظم له می فرمایند که ما احتیاج به پیشرفت علمی داریم و این نیاز قطعی ما محسوب می شود لذا اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم تهدید دشمنان تمدنی و فرهنگی و سیاسی ما دائمی خواهد بود.

photo_2023-05-17_15-39-52

photo_2023-05-17_15-39-54

وی با بیان اینکه این سخنان نشان از اهمیت پیشرفت به لحاظ علمی در کشورمان و نقش دانشگاه ها در این زمینه است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت علم تاکید کرده و نگاه ایشان به نخبگان نشان از اهمیت این قشر دارد.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به نقش نخبگان در عرصه علم و دانش بیان کرد: نخبگان می توانند علم را توسعه و پیشرفت دهند تا کشور به تعبیر مقام معظم رهبری به عزت و پیشرفتی برسانند که آسیب پذیری هایش کاهش یابد لذا توجه به دانشگاه اهمیت دارد.

فندرسکی با بیان اینکه توجه به دانشگاه در تدوین قوانین تمدنی و مترقی برای کشور، یک ضرورت است، بیان داشت: نقش دانشگاه ها در توسعه علمی کشور بی بدیل است و دانشگاه صنعتی شاهرود نیز بر این نقش آفرینی تاکید و برنامه ریزی لازم را دارد.

photo_2023-05-17_15-39-54

روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت همراهی مجلس با دانشگاه ها در فرایند تقنین بیان کرد: امروز یکی از خلاء هایی که در فرایند های تقنینی در مجلس دیده می شود، عدم احاطه رویکرد های پارادایمی در قوانین است به عبارت دیگر طرح و لایحه ای که به مجلس می آید قصد دارد مسئله ای را حل کند اما ابهام وجود دارد که این طرح ها و لوایح ذیل چه فرایند و پارادایمی ارائه خواهند شد یا اگر هم رویکرد و فرایندی مد نظر طراحان قوانین بوده، واضح نیست لیکن اینجا است که دانشگاه ها می توانند به کمک مجلس بیایند.

ایزدخواه با بیان اینکه مجموعه این خلاء سبب می شود تا یک نماینده نداند که قرار است بین کدام رویکرد هایی برای اداره کشور، یکی را انتخاب کند، بیان کرد: نباید فراموش کنیم که تمام قوانین یک بعد اجتماعی دارد حتی اگر مجلس بر روی قیمت گذاری گندم نیز بحث دارد، بک بعد اجتماعی نیز خواهد داشت لذا سوال اینجا است که آیا نباید فرایند این ابعاد اجتماعی طرح روشن و مشخص باشد؟ این خلاء در فرایند های تقنینی کشورمان ملاحظه می شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ها امروز در قوانین و طرح ها مشخص نیست، افزود: مثال این امر را می توان در تورم و نقدینگی دید که دو نگاه در آن وجود دارد نگاه اول عقیده دارند که تورم ناشی از نقدینگی است پس باید نقدینگی مهار شود و لذا برای کاهش نقدینگی باید هزینه دولت را کم کرد اما نگاه مخالف عقیده دارد که تورم ناشی از هزینه ها است یعنی در واقع طرف عرضه در اینجا دخیل است زیرا هزینه های تولید افزایش پیدا می کند و تورم ایجاد می کند این نگاه عقیده دارد که تقاضا آنقدرها نمی تواند در تورم دخیل باشد.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دو نگاه توسط دو گروه عرضه می شود اما رویکرد یکی بودجه انقباضی است و دیگری انبساطی؛ ابراز کرد: بین این دو رویکرد باید چه کرد؟ شرایط امروز به گونه ای رقم خورده که مجالی برای بحث و مناقشه در مجلس باز نیست لذا باید از دانشگاه ها کمک گرفت تا بتوان فرایند ها را تببین و به کمک مجلس آمد.

در این نشست حاضران از اساتید و مسئولان دانشگاه و همچنین تشکل های دانشگاهی نقطه نظرات خود را در زمینه های سیاسی و اجتماعی مطرح کردند.


کلمات کلیدی: #دانشگاه صنعتی شاهرود #هم اندیشی اساتید #دکتر ایزد خواه #نماینده مجلس شورای اسلامی..2
12345