پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1393
پدیدآورندگان:
رضا یزدیان [پدیدآور اصلی]، سیدمحمد اسماعیل جلالی[استاد راهنما]، مسعود زارع [استاد مشاور]، امید فروغ [استاد مشاور]
چکیده: آلودگی های ناشی از رشد روزافزون جمعیت شهری کلان شهرها و افزایش ترافیک شهری به یک معضل ملی تبدیل شده است. بررسی ها نشان می دهد در ایران بهترین راه برای مقابله با آلودگی هوا گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی به ویژه استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی است. برای توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی نیاز به احداث تونل های شهری است. با توجه به صرف هزینه های فراوان برای ساخت این نوع تونل ها، شناخت مخاطرات تهدیدکننده تونل ها و ارزیابی پایداری و ایمنی در هر سه مرحله طراحی، اجرا و بهره برداری اجتناب ناپذیر است. به این ترتیب دست یابی به توسعه پایدار در زمینه زیرساخت های حمل‌ونقل می تواند محقق شود. بنابراین شناخت، ارزیابی، مدیریت و کنترل عوامل خطرزا که در اغلب موارد، امکان وقوع و بزرگی آن‌ها با عدم قطعیت بالایی همراه است، باید مورد توجه قرار گیرد. در پایان-نامه حاضر به منظور بررسی پایداری تونل های مترو در زمان بهره برداری از اطلاعات تونل مترو خط 7 تهران استفاده شده است. بدین منظور ابتدا تمامی عوامل تاثیرگذار بر پایداری تونل مترو مشتمل بر 22 عامل، شناسایی‌شده و سپس با استفاده از رویکرد سیستم های مهندسی سنگ (RES) شاخصی با عنوان شاخص پایداری (SI) پیش بینی شده است. این شاخص برای 24 پهنه تونل مترو خط 7 تهران محاسبه گردیده است. نتایج نشان می دهند که پایداری پهنه ی 16 (محدوده خیابان دکتر فاطمی تا قبل از پل نصر ) و پهنه 20 (محدوده پل بزرگراه شهید همت تا میدان صنعت (شهرک غرب)) دارای شاخص پایداری بالایی هستند و می-توانند به عنوان سازه ی پدافندی غیرعامل نقش خوبی ایفا کنند. همچنین پهنه ی 12 (محدوده خیابان هلال‌احمر تا ابتدای بزرگراه نواب صفوی) و پهنه 17 ( از پل نصر تا خیابان شهید جواد فاضل) دارای شاخص پایداری پایینی است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شاخص پایداری #سیستم های مهندسی سنگ (RES) #تونل مترو خط 7 تهران #پدافند غیرعامل
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)