پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1395
پدیدآورندگان:
مهدی شبیری [پدیدآور اصلی]، [استاد راهنما]، مهدی بانژاد[استاد مشاور]
چکیده: در سیستمهای قدرت، اگر چه اینرسی منابع تولید توان میتواند تا حدودی ناتعادلیهای توان که به دلیل اغتشاش بار یا نوسانات منابع تجدیدپذیر بوجود میآید را پوشش دهد اما هنوز هم حفظ تغییرات فرکانس سیستمهای برق در رنج قابل قبول سخت میباشد. این موضوع در ریزشبکه‌ها که بیش‌تر منابع تولید توان آنها مبتنی بر منابع تجدیدپذیر میباشد جدیتر است. استفاده از خودروهای الکتریکی که بصورت ذخیره‌ساز متحرک انرژی عمل می‌کنند می‌تواند یک راه حل برای حل مشکل کنترل بار فرکانس در ریزشبکه‌ها باشد. در این کار، یک مدل جدید کنترل بار فرکانس برای یک ریزشبکه با خودرهای الکتریکی، میکروتوربین و پیل سوختی ارائه شده است که در آن، خودروهای الکتریکی و سایر واحدها برای رسیدن به یک عملکرد رضایت بخش در کنترل بار فرکانس هماهنگ شدهاند. در ریزشبکه مورد مطالعه، میکروتوربین در شرایط عادی بخش عمده توان مورد نیاز بارها را فراهم میکند. همچنین، تعداد زیادی خودرو الکتریکی در سمت مصرف کننده در نظر گرفته شده است. در روش ارائه شده، فرکانس ریزشبکه با کنترل همزمان توان میکروتوربین، پیل‌سوختی و خودروهای الکتریکی تنظیم میشود. اساس این کار مبتنی بر کنترل‌کننده تناسبی-انتگرالی می‌باشد ولی برای تعیین میزان مشارکت میکروتوربین، پیل سوختی و خودورهای الکتریکی در کنترل فرکانس، یک روش جدید ارائه شده است. روش ارائه شده بر اساس ظرفیت نامی و توان تولیدی هر واحد پیش از تغییر فرکانس، میزان تغییرات توان هر واحد در پاسخ به تغییرات بار را بهصورتی تعیین میکند که، تغییرات فرکانس در کم‌ترین زمان ممکن صفر شود. علاوه بر این، برای بهینهسازی ضرایب کنترلکننده توان میکروتوربین، پیل سوختی و خودورهای الکتریکی از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات استفاده شده است که دقت کنترل فرکانس را بیش از بیش بهبود می‌دهد. کارایی الگوریتم ارائه شده با استفاده از شبیهسازی یک ریزشبکه نمونه در نرمافزار Matlab نشان داده شده است. همچنین، تاثیر حضور یا عدم حضور پیل سوختی و خودرو الکتریکی در کنترل فرکانس، بررسی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که کنترل کننده ارائه شده، یک پاسخ دینامیکی عالی با انحراف فرکانس قابل قبول فراهم میکند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ریزشبکه #خودرو الکتریکی #میکروتوربین #پیل سوختی #کنترل بار-فرکانس #بهینهسازی ازدحام ذرات

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)