پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1395
پدیدآورندگان:
احسان کیومرثی [پدیدآور اصلی]، امیر جلالی[استاد راهنما]، محمود نوروزی[استاد راهنما]، مجتبی قطعی[استاد مشاور]
چکیده: سیال مگنتورئولوژیکال (MRF) گونه ای از مواد هوشمند است که خواص رئولوژیکال آن با اعمال میدان مغناطیسی تغییر می کند. این سیالات به دلیل تنش تسلیم و لزجت قابل کنترل در دو دهه ی اخیر کاربردهای فراوانی نظیر انواع میراگرها، کلاچ و ترمز، تجهیزات پزشکی، پرداخت سطوح صیقلی و ... یافته است به دلیل اختلاف زیاد چگالی این بین ذرات مغناطیسی و سیال حامل معمولا عامل پایدارساز نیز به این سیالات اضافه می گردد، با این وجود هنوز هم پایداری MRF چالش اصلی توسعه ی کاربرد آن است. مشکل دیگر استفاده از این سیالات تغییرات قابل توجه رفتار رئولوژیکال آن نسبت به تغییرات دما است، چرا که عموماً در محفظه های کوچک با گرمای تولید شده داخلی بالا عمل می کنند. در این تحقیق نمونه-های مختلف سیال مگنتورئولوژیکال ساخته شد. این نمونه ها از نظر ته نشینی با هم مقایسه شد. برای کم کردن اثر تغییر دما بر خواص رئولوژیکال از روغن سیلیکون که ظرفیت گرمایی بالایی دارد در ساخت نمونه ی سیال بهینه به کار رفت. رابطه ای برای بیان رفتار تنش تسلیم برحسب میدان مغناطیسی اعمالی و دما ارائه شد. به منظور طراحی، تخمین عمل کرد و کنترل میراگر مگنتورئولوژیکال به یک مدل دینامیکی مناسب نیاز است. انواع مدل های ارائه شده برای میراگرهای مگنتورئولوژیکال را می توان به دو دسته ی مدل های پدیده شناختی و مدل های فیزیکی تقسیم یندی نمود. مدل های پدیده شناختی نیاز به ساخت میراگر و انجام آزمایش برای شناسایی ضرایب دارد اما مدل های فیزیکی تنها وابسته به مشخصات هندسی میراگر و خصوصیات سیال است به همین دلیل برای فاز طراحی، این مدل ها بسیار مناسب هستند. میراگرهای مود ترکیبی (جریان + برش) به علت ظرفیت نیروی بالا و عملکرد مناسب در همه ی سرعت-های پیستون (حتی سرعت های پایین) برای کاربرد در سیستم تعلیق وسایل نقلیه مناسب هستند. مدل-سازی دینامیکی این میراگرها با درنظر گرفتن ترم اینرسی برای اولین بار در این پژوهش انجام شده است و علاوه بر آن درنظر گرفتن تغییرات دما نیز در این فرآیند مدل سازی لحاظ شده است. علی رغم لزوم در نظر گرفتن دما به علت تغییرات دمایی زیاد سیال میراگر مگنتورئولوژیکال حین کار، تحقیقات کمی دما را نیز در مدل میراگر درنظر گرفته اند. به منظور نشان دادن اثر بخشی میراگر مگنتورئولوژیکال نسبت به سیستم تعلیق غیرفعال، سیستم تعلیق نیمه فعال با استفاده از منطق گیره- فضایی شبیه سازی و نسبت به سیستم تعلیق غیرفعال مقایسه شد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سیال مگنتورئولوژیکال #میراگر مگنتورئولوژیکال مود ترکیبی #مدل دینامیکی #دما

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)