پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1394
پدیدآورندگان:
مصطفی فرامرزی [پدیدآور اصلی]، محمود فرزانه گرد[استاد راهنما]، علی جباری مقدم[استاد راهنما]
چکیده: دبی سنج‌های توربینی به فراوانی در ایستگاه های فشرده‌سازی گاز طبیعی (CNG)، جهت اندازه گیری دبی حجمی گاز ورودی به جایگاه استفاده می شوند. این نوع دبی سنج‌ها به جریان های پالسی و نوسانی بسیار حساس هستند. زمانی که کمپرسور رفت و برگشتی جایگاه آغاز به کار می کند، به علت عملکرد پیستون و سوپاپ آن، جریان پالسی در خط مکش و پایین دست دبی سنج توربینی به وجود می آید، که درنتیجه موجب ایجاد پالس های کاذب در دبی سنج و درنهایت سبب اختلاف در اندازه گیری گاز عبوری از واحد اندازه گیری شرکت گاز و میزان گاز فروخته در جایگاه می شود. در این پژوهش، به بررسی و شبیه سازی عددی نوسان گیر بعد از دبی سنج توربینی و قبل از ورود گاز به کمپرسور ایستگاه CNG پرداخته‌شده است. هدف، حذف یا کاهش تأثیرات کارکرد کمپرسور در ایستگاه CNG روی اندازه گیری دبی سنج توربینی گاز طبیعی و کاهش خطای اندازه گیری است. مدل سازی معادلات حاکم برای جریان لزج و تراکم پذیر با فرض مغشوش بودن و عدم لغزش روی دیواره ها انجام‌شده و معادلات مغشوش همراه دستگاه معادلات ناویر استوکس حل گردیده است. جهت حل همزمان این معادلات، از روش عددی حجم محدود، الگوریتم سیمپل و مدل مغشوش Realizable k -ε استفاده‌شده است. شبیه سازی عددی نوسان گیر، بین دبی سنج توربینی و ورودی کمپرسور ایستگاه CNG، با فشار گاز ورودی 17/1 بار و قطر لوله ورودی و خروجی 2 اینچ، توسط نرم افزار دینامیک سیالات محاسباتی انسیس فلوئنت صورت گرفته است. در این پروژه سعی شده، چندین پارامتر ازجمله افزایش نسبت حجم به حجم کمینه بر اساس استاندارد API 618، تأثیر فاصله نوسان گیر تا کمپرسور در کاهش نوسانات، نسبت ارتفاع به قطر نوسان گیر و همچنین وجود یک تیغه ساده در سیلندر نوسان گیر، جهت دستیابی به بهترین طرح و هندسه از نوسان گیر بررسی شود. مقایسه روش حل عددی فلوئنت با مطالعات پیشین اختلافی کمتر از %2 را نشان می دهد که نشان از صحت روش حل عددی حاضر و معتبر بودن نتایج ارائه‌شده است. نتایج، نشان داده که با افزایش نسبت حجم به حجم کمینه، بیش از 5 برابر، شاهد کاهش دامنه نوسانات، کمتر از بیشترین مقدار مجاز نوسانات یعنی %1/6 فشار خط خواهیم بود. همچنین افزایش فاصله نوسان گیر از کمپرسور تأثیر چشمگیری در کاهش نوسانات داشته است. نتایج مربوط به وجود تیغه ساده یا بافل در درون نوسان گیر تفاوتی در کاهش نوسانات نسبت به عدم وجود آن در مکش نشان نداده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شبیه سازی عددی #ایستگاه CNG #کمپرسور رفت و برگشتی #دبی سنج توربینی #نوسان گیر فشار #استاندارد API 618

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)