پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1398
پدیدآورندگان:
رضا طهماسبی [پدیدآور اصلی]، جلیل شفائی[استاد راهنما]
چکیده: استفاده از مهاربندهای فولادی در ساختمان های با سیستم لرزه بر قاب خمشی می تواند به طور قابل ملاحظه ای تغییر مکان جانبی این سیستم را کنترل کند. مهاربندهای کمانش تاب BRBs با حذف کمانش مهاربند در فشار، ایراد مهاربندهای متداول را برطرف کرده است اما مواردی از قبیل وزن بیش از حد، قیمت بالا و اجرای سخت آنها منجر به معرفی نوع جدیدی از مهاربندهای کمانش تاب با نام مهاربند طول کوتاه RLBRB گردیده است. در این پژوهش یک ایده جدید و نو آورانه به نام مهاربند کمانش تاب طول کوتاه با هسته S شکل معرفی می گردد که علیرغم طول کوتاه می تواند برخی ایراد های سیستم BRB را مرتفع کند و در عین حال به عنوان یک سیستم کنترل غیر فعال عمل کند. لذا ابتدا مدل های تحلیلی مهاربندهای RLBRB و BRBs در نرم افزار اجزا محدود ABAQUS براساس نتایج آزمایشگاهی محققین گذشته صحت سنجی می شود. سپس طبق نتایج حاصل از تحلیل، مشخصات مهاربند کمانش تاب طول کوتاه با هسته S شکل با مهاربندهای RLBRB و BRB مقایسه می گردد. نتایج بیانگر بهبود مقادیر پارامترهای سختی اولیه، شکل پذیری، مقاومت و استهلاک انرژی در مهاربند طول کوتاه با هسته S شکل نسبت به مهاربند BRB است. بررسی اثر خستگی کم سیکلی نشان می دهد که مهاربند پیشنهادی تا پایان پروتکل بارگذاری استاندارد AISC341 به خوبی توانسته است بدون ایجاد گسیختگی پایدار بماند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سیستم کنترل غیر فعال #مهاربند کمانش تاب #هسته S شکل #خستگی کم سیکلی #استهلاک انرژی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)