اخبار و رویدادها: پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران

پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸- ۱۵:۲۵:۴۱

پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران

با همکاری دانشکده مهندسی کامپیوتر و دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شاهرود پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران طی روزهای 27 و 28 آذر ماه جاری برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، پیش از ظهر روز چهارشنبه 27 آذر ماه جاری آیین افتتاح پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران در محل سالن آمفی تئاتر معاونت پژوهش و فناوری واقع در پردیس مهندسی و فناوری های نوین برگزار گردید.  

IMG_0038

دکتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه ضمن تقدیر و تشکر از حضور در این کنفرانس دو روزه و عرض تبریک هفته پژوهش و همچنین گرامیداشت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه از حضور دکتر حسن غفوری فرد رئیس قطب علمی سامانه های پردازش ‎دیجیتال ایران و پروفسور سعید صانعی استاد پردازش سیگنال و یادگیری ماشین از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان، و زحمات دبیر اجرایی کنفرانس دکتر حمید حسن پور و دبیر کمیته علمی دکتر علیرضا احمدی فرد قدردانی نمود.

ایشان به محورهای کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم های هوشمند ایران از جمله پردازش سیگنال، پردازش تصویر، پردازش صوت و گفتار، پنهان‎ سازی داده ‎ها، بینایی ماشین، تحلیل و بازشناسی الگو، داده‎ کاوی، محاسبات نرم، سیستم‎ های هوشمند، شبکه‎ های الکتریکی هوشمند،  شبکه‎ های کامپیوتری و گستردگی این عرصه اذعان نمود.

اهتزاز پرچم دانشگاه کارآفرین

دکتر فاتح با بیان حرکت دانشگاه به سوی کارآفرین شدن، افزود: دانشگاه با ایجاد زیرساخت های مختلف شرایط لازم را برای کارآفرین شدن فراهم نموده است و در این راستا حرکت های خوبی انجام شده است، از جمله ایجاد مرکز کسب و کار و شتاب دهنده شاهکار مشتمل بر بیش از ده استارتاپ و مرکز آپا در دانشگاه سبب اشتغال زایی خواهد شد.

دکتر فاتح ضمن بیان ویژگی های دانشگاه برای افراد شرکت کننده در این کنفراس، به قراردادهای مختلف در دانشگاه از جمله  پروژه ملی ژئومکانیک اکتشاف نفت اشاره نمود و ضمن تبریک به دانشگاه، موفقیت اتمام بسته اول و شروع بسته دوم از فاز یک پروژه مذکور را یادآور شد.

رئیس دانشگاه در ادامه به همکاران و دانشمندان یک درصد برتر دانشگاه اشاره و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این گونه کنفرانس ها ها باعث پیشرفت بیشتر مجموعه دانشگاهی شویم.

سپس با اشاره به رشد 20 درصدی مقالات دانشگاه درمقایسه با رشد 2 درصدی کشور که باعث مطرح شدن نام دانشگاه درعرصه های مختلف میشود، به بیان رتبه 26 دانشگاه در رتبه بندی تایمز پرداخته و از تمامی اعضای هیأت علمی تشکر نمودند.

رئیس دانشگاه در پایان با اشاره به ویژگی های دانشکده مهندسی کامپیوتر از  این دانشکده و دانشکده مهندسی برق در برگزاری این کنفرانس تشکر نمود.

IMG_0034

در ادامه دکتر حسن پور دبیر اجرایی کنفرانس به توضیحاتی در خصوص شرایط کنفرانس و تعداد مقالاتی که در این زمینه دریافت شد اشاره نمود و بیان کرد: مقالات برتر درمجلات علمی و پژوهشی چاپ خواهد شد.

IMG_0061

دکتر حسن غفوری فرد رئیس قطب علمی سامانه های پردازش ‎دیجیتال ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر در آئین افتتاحیه این کنفرانس، ضمن گرامیداشت روز حوزه و دانشگاه از همه ی دست اندرکاران این کنفرانس تشکر نمود.

ایشان با اشاره به سند افق 1404 به ویژگی های جامعه ایرانی به لحاظ تولید و اقتصاد علمی تاکید نمود و گفت: که فرصت اندک است و باید شتاب کرد تا بتوان در فرصت باقیمانده به اهداف مد نظر رسید.

رئیس قطب علمی سامانه های پردازش ‎دیجیتال ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ایران انجمن های علمی در سال 1310 شمسی فعالیت های خود را شروع کرده و از سال 1340 فعالیت های انجمن ها رشد چشم گیری داشته است، در خصوص انجمن های علمی، نقش آن ها در توسعه علمی به بیان توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: نقش انجمن های علمی درتحولات انقلابی دانش بنیان در اروپا برجسته بوده است.

ایشان ضمن برشمردن اهداف فعالیت های انجمن های علمی به افزایش و تعالی ارزش علم در جامعه، حمایت از همکاری های علمی بین المللی، نشان دادن اهمیت علم به شهروندان، دولتمردان و قانون گذاران تاکید نمود و افزود: توسعه یک جامعه 64 درصد به نیروی انسانی وابسته است و بقیه موارد به سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات و نقش مغزافزارها، انسانها و اندیشه ها در توسعه علم و پژوهش وابسته می باشد.

دکتر غفوری فرد در ادامه صحبت خودبه تغییر رویکرد و نگاه دانشگاه ها و صنعت در ایجاد ارتباط متقابل و درک همدیگرو همکاری استراتژیک میان این دو نهاد که باعث روند رو به جلو و پیشرفت دانش بنیان خواهد شد اشاره نمود.

ایشان در پایان صحبت خود به کلید واژه موفق روابط صنعت و دانشگاه اشاره و پیشنهاداتی برای توسعه فعالیت بین این دو نهاد ارائه کردند:

- اصلاح رویکرد انجمن های علمی به همکاری صنعت

- توجه به مفاهیم جدید در حوزه تجاری سازی فناوری

- استفاده بهینه تراز ظرفیت پارک های علم و فناوری، مراکز رشد

- تعامل با نهادهای جدید از قبیل صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و شتابدهنده ها

- هم گرایی انجمن های هم راستا در قالب خوشه ها و اتحادیه ها

- توجه به ظرفیت صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان با توجه به مزیت های ارزی

IMG_0117

همچنین درادامه کنفرانس پروفسور سعید صانعی استاد پردازش سیگنال و یادگیری ماشین از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان به ایراد سخنرانی تخصصی در خصوص پردازش سیگنال پرداخت.

12345