اخبار و رویدادها: راه اندازی مركز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی شاهرود

راه اندازی مركز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی شاهرود
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸- ۱۵:۲۴:۵۲

راه اندازی مركز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی شاهرود

روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دكتر محسن رضوانی عضو هیأت علمی دانشكده مهندسی كامپیوتر و رئیس مركز تخصصی آپا دانشگاه، به معرفی و شناخت بیشتر این مرکز پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به افزایش تعداد حوادث امنیتی کامپیوتری و لزوم وجود مراکز پژوهشی دانشگاهی برای پشتیبانی و رفع نیازهای پژوهشی جامعه در این حوزه و با انگیزه‌ی ارتقای دانش و توان مهندسی در حوزه امنیت سیستم‌های کامپیوتری و پردازش اطلاعات و انتقال نتایج به جامعه، مرکز تخصصی آپا این دانشگاه، با مجوز رسمی از سازمان فناوری اطلاعات ایران و در دانشکده مهندسی کامپیوتر از خرداد ماه سال 1398 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به همین منظور روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دكتر محسن رضوانی عضو هیأت علمی دانشكده مهندسی كامپیوتر و رئیس مركز تخصصی آپا دانشگاه، به معرفی و شناخت بیشتر این مرکز پرداخت.

دکتر محسن رضوانی استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر، دکتری تخصصی خود را در حوزه امنیت شبکه از دانشگاه UNSW سیدنی استرالیا در سال 1394 دریافت نمود و پس از یک سال دوره پسادکترا در همان دانشگاه، در سال 1395 به دانشگاه صنعتی شاهرود بازگشت.

آپا به چه معناست؟

آپا مخفف آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امدادرسانی و معادل کلمه CERT است که از ترکیب کلمه­های Computer Emergency Response Team به معنای گروه واکنش و هماهنگی رخدادهای رایانه (در برخی سازمان‌ها به نام گوهر شناخته می‌شود) می­باشد.

تاریخچه مرکز آپای دانشگاه صنعتی شاهرود

دکتر رضوانی از تاسیس آزمایشگاه امنیت داده و شبکه در اواسط سال 1395، در محل دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود خبر داد و گفت: این آزمایشگاه در طول مدت کوتاهی توانست علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان در حوزه امنیت اطلاعات، چندین پروژه پژوهشی صنعتی را در قالب قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی اجرا نماید. ایشان همچنین ادامه داد: در خرداد ماه سال 1398 سازمان فناوری اطلاعات ایران موافقت خود را برای تاسیس مرکز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی شاهرود اعلام نمود و این مرکز در دانشکده مهندسی کامپیوتر راه‌اندازی شد.

حوزه فعالیت آپا

رئیس مركز تخصصی آپا دانشگاه با اشاره به اینکه حوزه اصلی فعالیت‌های آپا موضوع حوادث رایانه‌ای است، عنوان کرد: دریافت گزارش حوادث و آسیب‌پذیری­های امنیتی، رسیدگی به حوادث و ارائه توصیه­ها، هشدارهای امنیتی، تهیه خبر در حوزه امنیت فضای سایبری، آمار و نیز ارائه راهنمایی­ها و مشاوره­های مفید برای پاسخ به حوادث از جمله فعالیت­هایی است که در مرکز تخصصی آپا انجام می­پذیرد.

دکتر رضوانی ماموریت مرکز آپا را غالبا جنبه پژوهشی تخصصی در حوزه مدیریت پاسخ به حوادث در حوزه امنیت اطلاعات بیان نمود و گفت: با توجه به این موضوع که مخاطبین آپا حوزه عمومی است، این مرکز سعی دارد آسیب‌پذیری‌ها و اخبار مربوطه را به زبانی ساده و قابل فهم در اختیار عموم مردم قرار دهد.

لازم به ذکر است از کاربران خانگی گرفته تا انواع سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از نتایج فعالیت‌ها، هشدار‌ها، اخبار و توصیه‌های این مرکز استفاده کنند.

اهداف مرکز آپا

عضو هیأت علمی دانشكده مهندسی كامپیوتر دانشگاه در ادامه این گفتگو به پشتیبانی و امدادرسانی، آگاهی‌رسانی و آموزش، تحلیل و عملیات فنی پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در حوزه امنیت اطلاعات مرکز آپا به عنوان برخی از اهداف این مرکز پرداخت و در باب هر کدام توضیحاتی را بیان نمود: انجام کلیه خدمات شامل پشتیبانی و امدادرسانی در حوزه سامانه‌ها و سرویس‌های تحت شبکه سازمان‌های طرف قرارداد مرکز، آموزش و آگاهی رسانی در حوزه امنیت اطلاعات و رخدادهای سایبری، تحلیل و بررسی آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های کامپیوتری، طراحی و پیاده‌سازی راه‌کارهای امن‌سازی و اجرای پژوهش و تحقیق در زمینه جدیدترین آسیب‌پذیری‌ها و ارائه راهکار‌های امنیتی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی از دیگر فعالیت‌های اصلی مرکز تخصصی آپا می‌باشد.

سایت مرکز تخصصی آپای دانشگاه صنعتی شاهرود از طریق آدرس https://cert.shahroodut.ac.ir در دسترس می‌باشد و می‌توانید آخرین رخدادهای مربوط به امنیت اطلاعات را از طریق این سایت مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید مشکلات امنیت اطلاعات را با متخصصان مرکز آپا در میان گذاشته و راهکار دریافت کنید.

photo_۲۰۱۹-۱۲-۰۷_۱۵-۱۹-۰۷

12345