اخبار و رویدادها: شرکت عضو هیات علمی دانشگاه در کارگاه علمی مشترک ایران – سوئیس

شرکت عضو هیات علمی دانشگاه در کارگاه علمی مشترک ایران – سوئیس
پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸- ۱۶:۳۱:۲۳

شرکت عضو هیات علمی دانشگاه در کارگاه علمی مشترک ایران – سوئیس

شرکت عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود در کارگاه علمی مشترک ایران – سوئیس در دانشگاه ZHAW

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، در روزهای پایانی خرداد 1398 کارگاه مشترک علمی ایران - سوئیس با موضوع تکنولوژی‌های زیست‌محیطی (Environmental Technologies) با شرکت محققین برگزیده دو کشور در دانشکده مهندسی دانشگاه علوم کاربردی زوریخ (ZHAW) برگزار گردید. در این کارگاه 15 نفر متشکل از مسئولین و اعضای هیئت علمی برجسته دانشگاه‌های سراسر ایران شامل دانشگاه‌های شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی شاهرود، زنجان و شهید بهشتی بر اساس سابقه‌‌ی همکاری موفق قبلی در زمینه‌ی تکنولوژی‌های زیست محیطی با کشور سوئیس، شرکت داشتند. خانم دکتر دهرآزما، دانشیار دانشکده مهندسی عمران به نمایندگی از سوی دانشگاه صنعتی شاهرود در این کارگاه حضور یافتند.

دکتر بهناز دهرآزما دانشیار مهندسی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان نماینده این دانشگاه در این سفر، بازدیدهایی از دانشگاه­ ها و مراکز تحقیقاتی سوئیس از جمله انستیتو تکنولوژی سوئیس در زوریخ (ETH)، انستیتو علوم و تکنولوژی آب سوئیس (EAWAG)، و آزمایشگاه­های علوم و تکنولوژی مواد سوئیس (EMPA) به عمل آورد. وی ضمن ملاقات و تبادل نظر با استادان علوم و فنآوری­های محیط زیست در این مراکز، از آزمایشگاه های مرتبط با محیط زیست نیز دیدن کرد و در این دیدارها ضمن معرفی دانشگاه صنعتی شاهرود و پژوهش­ های جاری مهندسی محیط زیست در این دانشگاه، با استادان مراکز پژوهشی سوئیس در خصوص زمینه ­های تحقیقاتی مورد علاقه طرفین به بحث و گفتگو پرداخت.

این کارگاه با هدف توسعه و تعمیق همکاری ­های مابین متخصصین دو کشور برگزار گردید. در این کارگاه نحوه انجام پروژه‌های مشترک و استفاده از منابع مالی مختلف ارائه شده از سوی وزارت علوم و فنآوری سوئیس (SERI) معرفی و مورد بحث قرار گرفت. بررسی فرآیندهای لازم برای حضور محققین ایرانی در سوئیس و بررسی فرصت های تحقیقاتی در دانشگاه­ ها نیز مورد بحث و تبادل­ نظر قرار گرفت.

در حال حاضر SERI سه نوع منبع مالی برای انجام پروژه­های مشترک بین دانشگاه­های سوئیس و سایر کشورها در اختیار می گذارد که عبارتند از: Seed Money Grant، Bridging Grant، و Mobility Grant. البته رقابت بسیار شدیدی بین متقاضیان این منابع مالی در جریان است و لازم است که متقاضیان قبل از ارسال پروپوزال با یکی از استادان دانشگاه ­های سوئیس در این خصوص همکاری داشته و پروژه را به طور مشترک تعریف نمایند.

شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر با اساتید سوئیسی و همچنین متخصصین ایرانی مقیم سوئیس حاضر در در این کارگاه پرداختند. دکتر محمدرضا حاجی کریم جباری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس، با حضور در کارگاه از همکاری‌های علمی و فناورانه محققین حاضر در این کارگاه با سوئیس حمایت نمودند.

این کارگاه با سخنرانی‌های افتتاحیه‌ی دکتر Dirk Wilhelm، رئیس و مدیر اجرایی دانشکده مهندسی دانشگاه ZHAW و دکتر محمد جواد امیدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح گردید و در ادامه، سخنرانان کلیدی از جمله دکتر Hans Wernher van de Venn رئیس پژوهشکده‌ی سیستم‌های مکانیک دانشگاه ZHAW، دکتر Frank Tillenkamp رئیس پژوهشکده‌ی مهندسی انرژی و مهندسی سیالات دانشگاه ZHAW، دکتر وحید حسینی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، و دکتر Franz Baumgartner استاد دانشگاه ZHAW در زمینه‌ی سیستم‌های فتوولتائیک و انرژی‌های تجدیدپذیر به ارائه‌ی سخنرانی‌های خود پرداختند.

لازم به ذکر است شرکت کنندگان از آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی دانشگاه ZHAW و همچنین مرکز توسعه‌ی محصول و فرآیند این دانشگاه نیز بازدید به عمل آوردند.

 

12345