اخبار و رویدادها: دانشجوی دکتری گرایش سازه دانشگاه از رساله خود دفاع نمود.

دانشجوی دکتری گرایش سازه دانشگاه از رساله خود دفاع نمود.
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸- ۱۴:۳۰:۵۵

دانشجوی دکتری گرایش سازه دانشگاه از رساله خود دفاع نمود.

سعید محمدی دکتری گرایش سازه دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود با کسب درجه عالی دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، سعید محمدی دکتری گرایش سازه دانشگاه روز دوشنبه 9 اردیبهشت 98 از رساله خود تحت عنوان " شناسایی پارامترهای مودال، حاصل از داده‌های خروجی ناشی از ارتعاشات سازه" با کسب درجه عالی دفاع نمود.

photo_۲۰۱۹-۰۴-۲۹_۱۸-۲۰-۰۲

دکتر علی کیهانی دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه به عنوان استاد راهنما، دکتر محسن گرامیاز دانشیار دانشگاه سمنان، دکتر وحیدرضا کلات جاری دانشیار و دکتر فرنوش باسلیقه استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه به عنوان هیئت داوران، این رساله را همراهی نمودند.

بخشی از چکیده رساله فوق برای علاقه مندان به این حوزه، به شرح ذیل می باشد:

امروزه با ساخت سازه‌های بلند با انعطاف‌پذیری بالا، برآورد مشخصات دینامیکی، یعنی فرکانس‌های طبیعی، اشکال مودی و میرایی سازه، جهت پایش سلامتی و در صورت نیاز اعمال روش های کنترل ارتعاش بر روی این‌گونه سازه‌ها ضروری به نظر می‌رسد. در دهه‌های اخیر با پیشرفت تکنیک‌های پردازش سیگنال، روش‌های متعددی به‌منظور شناسایی پارامترهای مودال سازه‌ها ارائه شده است که هر یک دارای مزایا و معایبی می‌باشد. در این رساله، دو الگوریتم تازه توسعه یافته در زمینه پردازش سیگنال مورد توجه قرار گرفته و پس از شناسایی محدودیت و نقاط ضعف آنها در زمینه شناسایی پارامترهای مودال سازه‌ها، راهکارهایی جهت حل این مشکلات ارائه شده است.

اولین روش پیشنهاد شده برای شناسایی پارامترهای مودال سازه‌ها از الگوریتم تجزیه میانگین موضعی (LMD) استفاده شده است. الگوریتم LMD یک تکنیک تازه توسعه یافته جهت نمایش سیگنال‌ها در حوزه زمان-فرکانس می‌باشد. این الگوریتم قادر است بدون ترک حوزه زمان سیگنال داده شده را به یک سری مؤلفه‌های تک فرکانسی تجزیه کند. با این وجود، این الگوریتم دارای معایبی همچون: اختلاط مودها، حساسیت آن به وجود نویز در داده‌ها، اثرات ابتدا و انتهای سیگنال، عدم وجود معیار توقف مناسب در مرحله جداسازی مؤلفه‌ها. در این رساله پس از بهبود الگوریتم LMD و رفع مشکلات فوق، برای اولین بار یک روش شناسایی سازه بر مبنای این الگوریتم پیشنهاد شده است. سپس عملکرد روش پیشنهادی توسط چندین شبیه‌سازی عددی و ازمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که روش پیشنهادی در هر دو حالت وجود یا عدم وجود نویز، قادر به شناسایی پارامترهای مودال سازه‌ها از روی ارتعاشات آزاد و یا ارتعاشات محیطی می‌باشد. بزرگترین مزیت این روش این است که شناسایی کلیه مودهای فعال سازه تنها با یک بازتاب مناسب قابل انجام است.

دومین روش پیشنهاد شده، برمبنای الگوریتم جداسازی ناپیدای منابع با استفاده از آمار مرتبه دوّم (SOBSS) می‌باشد. این الگوریتم یک تکنیک پردازش سیگنال در حوزه زمان است که تاکنون در حوزه‌های مختلف علوم گسترش یافته است. با این وجود توسعه آن به بحث شناسایی پارامترهای مودال سازه‌ها با چالش‌هایی روبرو است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نیاز این الگوریتم به ثبت بازتاب سازه در کلیه درجات آزادی سازه است. در این رساله جهت رفع این محدودیت روشی پیشنهاد شده است که در آن ابتدا با بهره‌گیری از فیلترهای فرکانسی مناسب، تعداد مودهای فعال در بازتاب‌های ثبت شده را کاهش داده، به نحوی که تعداد مودهای فعال با تعداد بازتاب‌های ثبت شده برابر باشند. سپس با اعمال الگوریتم SOBSS بر روی بازتاب‌های فیلتر شده، پارامترهای مودال سازه استخراج می‌شوند. در صورتی که بازتاب‌های ثبت شده ناشی از ارتعاشات محیطی مجهول باشند، می‌توان از توابع همبستگی متقابل بازتاب‌های موجود، به‌عنوان بازتاب‌های معادل ‌ارتعاش آزاد، جهت استفاده در روش پیشنهادی استفاده کرد. دقت روش پیشنهادی با استفاده از چند شبیه‌سازی عددی و آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهند که روش پیشنهادی با دقت بالایی قادر به شناسایی شکل مودهای نسبی، فرکانس‌های طبیعی و نسبت‌های میرایی سازه می‌باشد و همچنین وجود نویز در داده‌ها تأثیر چندانی بر دقت نتایج حاصل از این روش ندارد.

12345