اخبار و رویدادها: دفاع دانشجو دکتری دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک

دفاع دانشجو دکتری دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک
سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸- ۱۴:۵۲:۳۶

دفاع دانشجو دکتری دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک

فریدون شریفی دانشجو دکتری دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله دکتری خود دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، فریدون شریفی دانشجو دکتری دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه روز چهارشنبه 11 اردیبهشت جاری از رساله دکتری خود تحت عنوان «ارائه الگوی اکتشافی ترکیبی بر مبنای رسانندگی الکتریکی مختلط داده های الکترومغناطیسی و ژئوشیمیایی- کانی سازی طلای پهنه برشی کردستان» با کسب درجه عالی دفاع نمود.

sharifi-defence

دکتر علیرضا عرب امیری و دکتر ابوالقاسم کامکار روحانی اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود اساتید راهنما و دکتر مسعود علیپور اصل عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود و دکتر یانا بورنر (Jana Börner) از گروه SIP و الکترومغناطیس، مؤسسه ژئوفیزیک و ژئواینفورماتیک دانشگاه صنعتی فرایبرگ آلمان به عنوان اساتید مشاور این رساله دکتری بوده اند.

این رساله با داوری دکتر علی مرادزاده، دکتر سیدرضا قوامی ریابی و دکتر حمید آقاجانی با کسب درجه عالی و نمره 19.5 به سرانجام رسید.

این رساله در سه بخش اصلی به ترتیب زیر انجام شده است که جهت بهره مندی علاقه مندان این حوزه به صورت مختصر اشاره می گردد.

الف) مدلسازی یک بعدی داده های الکترومغناطیس هوابرد حوزه فرکانس (HEM) برای استخراج اطلاعات پلاریزاسیون القائی طیفی (SIP)؛ که این موضوع در نوع خود بی نظیر بوده و برای اولین بار انجام شده است. مدلسازی داده ها با پیاده سازی دو الگوریتم بهینه سازی شامل الگوریتم رقابت استعماری ( ICA) و الگوریتم هیبریدی شبیه سازی تبرید خطی خیلی سریع- مارکوارت- لونبرگ (HVFSA-ML) با موفقیت انجام شده است. این روش ابتدا بر روی داده های مصنوعی اجرا شده و سپس برای مدلسازی داده های واقعی در منطقه کرویان واقع در استان کردستان، به عنوان منطقه مورد مطالعه، با موفقیت به کار گرفته شد.

همچنین جهت تعیین دامنه تغییرات پارامترهای قطبش القائی طیفی سنگ های منطقه مورد مطالعه، مطالعات SIP آزمایشگاهی بر روی تعدادی نمونه سنگ برداشت شده از مغزه های حفاری کانسار طلای کرویان با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی فرایبرگ آلمان انجام شد؛ که به عنوان دومین نوآوری این رساله، برای اولین بار، تفکیک دو نسل کانی پیریت عقیم و بارور با استفاده از روش SIP آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد. این مسئله با ایجاد دو پیک مجزا بر روی مؤلفه های موهومی و فاز مربوط به طیف مقاومت ویژه مختلط ظهور یافت. لذا با توجه به اینکه در این منطقه بخشی از کانی زائی طلا در ارتباط با کانی های پیریت اتفاق افتاده است و دو نسل کانی پیریت عقیم (درشت بلور) و بارور (ریز بلور) در منطقه وجود دارند، اندازه گیری و مدلسازی داده های آزمایشگاهی، قابلیت استفاده از این روش برای تفکیک این دو نسل کانی پیریت و در نتیجه اکتشاف غیرمستقیم طلا با استفاده از روش SIP را به اثبات رساند. اعتبارسنجی نتایج مطالعات SIP با استفاده از مطالعات کانی-شناسی با استفاده از روش MLA در دانشگاه فوق الذکر بررسی و اثبات گردید.

برای مدلسازی داده های SIP، مدل های واهلش کل-کل، کل-کل تعمیم یافته، GEMTIP کروی و بیضوی سه جزئی و گسسته-سازی دبای با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی کمترین مربعات و هیبرید الگوریتم ژنتیک با بهینه سازی ازدحام ذرات (CGAPSO)  به داده های مصنوعی و اندازه گیری شده برازش یافت.

ب) تجزیه و تحلیل آماری داده های لیتوژئوشیمیایی منطقه مورد مطالعه با پیاده سازی روش آنالیز مؤلفه های اصلی (PCA) مقاوم بر روی داده های بسته و تبدیل یافته با استفاده از روش های لگاریتم ریشه ای. مقایسه نتایج مطالعات ژئوشیمیایی با استفاده از روش آنالیز مؤلفه های اصلی مقاوم داده های بسته و تبدیل یافته نشان داد، که با استفاده از روش دوم کانی زائی طلا در رگه های کوارتز و کانی های پیریت به صورت جداگانه در دو مؤلفه اصلی مجزا از هم قابل تفکیک هستند.

ج) مدلسازی پتانسیل معدنی با تلفیق نقشه ها و لایه های اطلاعات اکتشافی شامل نقشه های زمین شناسی و ساختاری، نقشه های ژئوفیزیکی مقاومت ویژه و بارپذیری الکتریکی و نقشه های ژئوشیمی در محیط نرم افزار GIS با استفاده از روش فازی-سلسله مراتبی ( Fuzzy-AHP). با استفاده از این روش زون اصلی کانی سازی شده در کانسار طلای کرویان با موفقیت آشکارسازی شد؛ که این موضوع با شواهد ژئوشیمیایی و مطالعات مقاومت ویژه و قطبش القایی (IP-Res.) اعتبارسنجی شده و مورد تأیید قرار گرفت. 

مطالعات SIP آزمایشگاهی، MLA و مدلسازی داده های SIP و الکترومغناطیسی در طول یک دوره فرصت مطالعاتی یک ساله  فریدون شریفی با همکاری گروه الکترومغناطیس مؤسسه ژئوفیزیک و ژئواینفورماتیک در دانشگاه صنعتی فرایبرگ آلمان انجام شد.

نتایج پژوهشی این رساله در یک مقاله ISI چاپ شده و یک مقاله علمی- پژوهشی چاپ شده، یک مقاله علمی- پژوهشی پذیرش شده، دو مقاله ISI تحت داوری در مجلات Near Surface Geophysics و Journal of Applied Geophysics و دو مقاله ارائه شده در کنفرانس های بین المللی ارائه شده است.

12345