اخبار و رویدادها: دانشجوی دكتری آمار دانشگاه از رساله خود دفاع نمود .

دانشجوی دكتری آمار دانشگاه از رساله خود دفاع نمود .
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷- ۰۷:۴۹:۰۶

دانشجوی دكتری آمار دانشگاه از رساله خود دفاع نمود .

محمد كاظمی دانشجوی دكتری آمار دانشگاه صنعتی شاهرود با كسب درجه عالی از رساله خود دفاع نمود .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، محمد كاظمی دانشجوی دكتری آمار این دانشگاه در روز یكشنبه 28 بهمن ماه سال جاری از رساله خود تحت عنوان " انتخاب متغیر و تشخیص ساختار در مدل­های نیمه پارامتری" به راهنمایی دكتر داود شاهسونی و دكتر محمد آرشی اعضای هیات علمی گروه آمار دانشكده علوم ریاضی این دانشگاه دفاع نمود.

photo_2019-02-19_15-03-46

این رساله بر اساس نظر داوران دكتر مهدی روزبه از گروه آمار دانشگاه سمنان و دكتر حسین باغیشنی و دكتر محمدرضا ربیعی از اعضای هیـأت علمی گروه آمار دانشگاه صنعتی شاهرود، به كسب درجه عالی نائل گردید.

كاظمی در خصوص رساله خود گفت: امروزه با پیشرفت توان محاسباتی كامپیوترها و سایر فناوری­های نوین، داده­هایی با بعد بسیار بالا در زمینه­های مختلف علمی و تحقیقاتی به وفور مورد استفاده قرار می­گیرد. داده­های بیان ژنی، داده­های پردازش تصویر و داده­های مالی نمونه­هایی از این نوع داده­ها می­باشند.  مسئله بعد بالا، چالش­های زیادی را پیش روی آماردانان قرار داده است. در این نوع داده­ها برای مدل­بندی متغیر پاسخ لازم است متغیرهای توضیحی مؤثر بر پاسخ شناسایی شوند. از طرفی ممكن است اثر برخی از متغیرهای توضیحی بر پاسخ به صورت خطی و برخی دیگر غیر خطی باشند. در این رساله یك روش دو مرحله­ای برای غربالگری و  انتخاب متغیرهای مهم و تشخیص ساختار در مدل جمعی با بعد بسیار بالا ارائه شده است. در نوع دیگر از داده­ها، ممكن است اثر برخی از متغیرهای توضیحی، تابعی از یك متغیر شاخص و برخی دیگر دارای اثر ثابت باشند. تمایز متغیرهای توضیحی با اثرات ثابت و متغیر نیز یك چالش است. در این رساله همچنین یك روش نیرومند برای انتخاب متغیر و تشخیص ساختار در مدل ضریب متغیر معرفی شده است. 

گفتنی است محمد كاظمی برای تكمیل تحقیقات خود فرصت مطالعاتی شش ماهه را در دانشگاه تامپره فنلاند گذرانده است و حاصل كار تحقیقاتی ایشان چاپ یك مقالهISI، یك مقاله Scopus، یك مقاله علمی - پژوهشی و چهار مقاله كنفرانسی است و یك مقاله ISI دیگر نیز پس از اصلاح در دست داوری مجدد می باشد.

12345