اخبار و رویدادها: دفاع از رساله دكتری دانشجوی تحقیق درعملیات دانشكده علوم ریاضی

دفاع از رساله دكتری دانشجوی تحقیق درعملیات دانشكده علوم ریاضی
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷- ۱۰:۴۳:۰۱

دفاع از رساله دكتری دانشجوی تحقیق درعملیات دانشكده علوم ریاضی

مرتضی نظری دكتری تحقیق در عملیات دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود تحت عنوان "بررسی مسائل مكان‌یابی چند وسیله‌ای معكوس پشتیبان" با كسب درجه عالی دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، مرتضی نظری دكتری تحقیق در عملیات این دانشگاه در روز سه شنبه  16 بهمن ماه سال جاری از رساله خود تحت عنوان "بررسی مسائل مكان‌یابی چند وسیله‌ای معكوس پشتیبان" به راهنمایی دكتر جعفر فتحعلی دانشیار و عضو هیات علمی گروه ریاضی كاربردی دانشگاه دفاع نمود.

1_1

این رساله بر اساس نظر داوران دكتر سامان بابایی كفاكی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و دكتر مهرداد غزنوی  استادیار و عضو هیئت علمی دانشكده علوم ریاضی و همچنین دكتر علیرضا ناظمی دانشیار و عضو هیأت علمی دانشكده علوم ریاضی  دانشگاه صنعتی شاهرود  به كسب درجه عالی نائل گردید.

 دكتر نظری در خصوص رساله خود گفت: مكان‌یابی تسهیلات و تاسیسات از كاربردی‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی است كه  بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این رساله به مسائل مكان‌یابی‌ای پرداخته‌ایم كه شاخصه‌های بیشتری از دنیای واقعی را داشته باشند. مسائلی مانند مكان‌یابی معكوس، مكان‌یابی پشتیبان، مكان‌یابی آرمانی، مكان‌یابی متعادل و غیره از این دسته هستند. وی همچنین اضافه كرد: در این رساله ضمن معرفی مسائل مكان‌یابی كلاسیك، مسائل مكان‌یابی اصلاحی‌ مانند مسائل 2- میانه پشتیبان در حالت نیمه ناخوشایند و ناخوشایند بر روی شبكه‌های درختی و مسئله چند وسیله‌ای پشتیبان آرمانی در فضای پیوسته را مورد بررسی قرار داده‌ایم و روش‌هایی كارآمد مبتنی بر اثبات قضایا را برای حل این مسائل ارائه كرده‌ایم. همچنین معكوس نوع حداقل هزینه و نوع محدودیت بودجه‌ای مسائل 2- میانه پشتیبان را در فضای گسسته گراف‌ها و فضای پیوسته مدل‌بندی ریاضی نموده و برای حل‌ این مدل‌ها روش‌های تكراری و الگوریتم‌های فراابتكاری را ارائه كرده‌ایم. در انتها نیز معكوس نوع محدودیت بودجه‌ای و حداقل هزینه یك مسئله 2- سرویس‌دهنده متعادل را بر روی گراف‌ها مورد بررسی قرار داده و دو الگوریتم ابتكاری از مرتبه O(n log n) برای حل آن ارائه نموده‌ایم.

لازم به ذكر است 2  مقاله چاپ شدهISC  ،  7 مقاله كنفرانسی معتبر داخلی و بین المللی و 4 مقاله معتبر داخلی و خارجی تحت داوری از جمله دستاورد­های پژوهشی مرتضی نظری می باشد.

12345