اخبار و رویدادها: دفاع دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک

دفاع دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷- ۱۴:۴۸:۵۱

دفاع دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک

مجتبی باوند سواد کوهی دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک از رساله خود با کسب درجه عالی دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، مجتبی باوند سواد کوهی دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه روز پنجشنبه 25 بهمن ماه جاری با راهنمایی دکتر بهزاد تخم­چی و دکتر علیرضا عرب امیری و مشاوره دکتر اروان گلوگئن از کانادا رساله خود را با عنوان "بهبودی در شبیه سازی زمین آماری چند نقطه ­ای نمونه­ برداری مستقیم با رویکرد هیبرید ویولت- ترکیب اطلاعات " در حضور داوران دکتر امید اصغری از دانشگاه تهران، دکتر سلطان محمدی از دانشگاه کاشان و دکتر رضا خالو کاکایی از دانشگاه صنعتی شاهرود با کسب درجه عالی ارائه نمود.

در این رساله الگوریتم شبیه­ سازی چندنقطه ­ای جدیدی براساس هیبرید تبدیل (تجزیه) ویولت گسسته و ترکیب اطلاعات به ­نام CCWSIM پیشنهاد شده است که یک نسخه توسعه­ یافته از الگوریتم CCSIM محسوب می­شود. آن چه که الگوریتم پیشنهادی را از الگوریتم CCSIM متمایز می­کند، محاسبه تابع همبستگی متقابل در فضای ویژگی تبدیل ویولت است. در الگوریتم پیشنهادی تابع همبستگی متقابل در حوزه فرکانس و با استفاده از ضرایب تقریبی تبدیل ویولت گسسته محاسبه می­شود که نه تنها مهم­ترین تغییرپذیری­ه ای یک الگو را استخراج می­کنند، بلکه در هر سطح تجزیه دارای کاهش ابعادی معادل سه-چهارم الگوی اولیه نیز هستند و می­توانند راندمان محاسباتی را به طور چشم­گیری افزایش دهند. همچنین به منظور شرطی ­سازی داده ­های سخت در این رساله، رویکردی مبتنی بر ترکیب اطلاعات بنام میانگین وزن­دار ترتیبی پیشنهاد شده است. در این رویکرد با استفاده از مجموع ترکیب وزن­دار الگوهای پتانسیل با دقت بالا، شرطی­ سازی نسبت به حالت انتخاب تنها یک الگو، بهبود یافته است.

 عملکرد الگوریتم پیشنهادی در این رساله با استفاده از تصاویر آموزشی مختلف و ایجاد تحقق­های شرطی و غیرشرطی با الگوریتم ­های شناخته شده دیگر ارزیابی می­شود. مقایسه تحقق­های حاصل از الگوریتم­های مختلف نشان می­دهند که بازتولید آماره ­های چندنقطه­ ای در الگوریتم پیشنهادی به مراتب بهتر از دیگر الگوریتم­ هاست. علاوه بر این، زمان انجام برای تولید تحقق در الگوریتم پیشنهادی حداقل 10 بار سریع­تر از الگوریتم ­های دیگر است.

حاصل این تحقیق یک مقاله IS، یک مقاله علمی پژوهشی، دو مقاله کنفرانس خارجی و دو مقاله کنفرانس داخلی بوده است.

800_15

12345