اخبار و رویدادها: بیان جایگاه زن در جامعه از دیدگاه عضو هیات علمی دانشگاه

بیان جایگاه زن در جامعه از دیدگاه عضو هیات علمی دانشگاه
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷- ۰۸:۳۰:۴۹



گفتگوی روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با دكتر طیبه ملاروی عضو هیات علمی دانشكده فیزیك در خصوص جایگاه زن در جامعه اسلامی.

با توجه به تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با چهل سال افتخار و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود طی گفتگویی با دكتر طیبه ملاروی عضو هیات علمی و دانشیار گروه جامد و نانو  دانشكده فیزیك این دانشگاه به جایگاه زن در جامعه اسلامی پرداخت:

- خانم دكتر با سلام و وقت بخیر، در خصوص جایگاه بانوان در جامعه كنونی برامون توضیحاتی بفرمائید.

در ابتدا ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را تسلیت می‌گویم. ان شاء‌الله كه بتوانیم با پیروی از آن حضرت و قدم گذاشتن در آنچه كه خاستگاه اسلام ناب محمدی است، جزو شیعه واقعی محسوب شویم. یكی از عالی ترین برنامه های اسلام كه این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمام بی عدالتی نسبت به زن بوده است. همچنین با تغییر نگرش نسبت به زن در جریان انقلاب اسلامی، زنان توانستند حضور پررنگی در عرصه اجتماعی و سیاسی پیدا كنند. امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی نسبت به زن و ایجاد نگرشی نو، زمینه رهایی زنان از بند باورهای غلطی كه در ساحت دین ریشه دوانده بود را مهیا نمود تا زنان با پی بردن به ارزش واقعی خویش توانایی­های بالقوه خود را در عرصه­های مختلف به خصوص عرصه مبارزه به منصه ظهور برسانند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی تا حد زیادی فرصت­های برابری را برای زنان و مردان برای ایفای نقش در مسئولیت­های بالای مملكتی در نظر گرفت. بنابراین با وجود چنین نظام حقوق سیاسی و همچنین فرهنگ سیاسی مشاركتی، شرایط مهیا گشت كه زنان بتوانند حضور خود را در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه سیاسی به اثبات برسانند.

-با توجه به فعالیت علمی شما در جامعه، در اسلام چه میزان به فعالیت علمی بانوان تاكید شده است؟

زنان و بانوان از اركان اساسی جوامع بشری اند و عالی ترین نقش سازنده را در جامعه می توانند داشته باشند. اسلام آموختن علم و دانش و نیل به مدارج عالیه اجتماعی، علمی، فرهنگی و سیاسی را بر زنان مجاز دانسته است و پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) با یك جمله زیبا و رسا، خط بطلانی بر تمامی طرز تفكرهای جاهلی كشیده و فرموده است : "طلب العلم فریضه علی كل مسلم و مسلمه" یعنی كسب علم و دانش بر همه مسلمانان (چه مرد و چه زن) واجب است.

-به عنوان یك خانم چقد حضرت فاطمه(س) را الگو خود قرار داده اید؟

بررسی شخصیت بانوی تاریخ ساز جامعه اسلامی یعنی حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) این باور را تقویت می كند كه معرفی این الگو به جامعه می تواند تأثیرات بسیار مثبتی در فرهنگ جامعه بخصوص بانوان محترم داشته باشد و ایام فاطمیه فرصت مناسبی برای تبیین ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام است. وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) یكی از درخشان ترین چهره­های والای انسانی و نمونه كامل خلقت پروردگار در قالب زن می باشد، پیروی و تاسی به چنین شاهكار آفرینش در بر گیرنده سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است.

-شما حضور زنان در مجامع علمی را چطور می بینید؟

یكی از تحولات مهمی كه در پرتو انقلاب اسلامی در زنان ایران به وجود آمد، تحول روحی و فكری آنان بود. از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف همچون 8 سال دفاع مقدس و سازندگی كشور و پیشرفت‌های علمی می‌باشیم.

رشد و ارتقاء توانمندی‌های زنان ایرانی در ابعاد مختلف علمی، تكنولوژی، اختراعات، ابتكارات و نوآوری‌هایی در عرصه‌های نانو، انرژی هسته‌ای، هوا و فضا، علوم پایه و غیره، بخشی از پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب اسلامی است. بدین ترتیب زنان ایرانی با الهام از فرهنگ انقلاب اسلامی به روشنی نشان دادند كه در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و... حضور دارند و اعتقادات دینی و ارزش‌های اسلامی نه تنها مانع از شركت آنها در فعالیت‌های مختلف فردی و اجتماعی نیست، بلكه این فعالیت‌ها را در جهت صحیح هدایت می‌كند.

 

12345