اخبار و رویدادها: دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷- ۱۳:۳۵:۲۱

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه

حامد كریمیان علی آبادی دانشجوی سازه های هیدرولیكی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود تحت عنوان « تحلیل اثرات اندركنش سیال–سازه در لوله ویسكوالاستیك بر مبنای آنالیز حوزه فركانس » دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، حامد كریمیان علی آبادی دانشجوی سازه های هیدرولیكی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه در روز دوشنبه 17 دی ماه جاری از رساله خود تحت عنوان « تحلیل اثرات اندركنش سیال–سازه در لوله ویسكوالاستیك بر مبنای آنالیز حوزه فركانس » با راهنمای دكتر احمد احمدی دانشیار  این دانشكده و مشاوره دكتر علیرضا كرامت استادیار دانشگاه جندی شاپور و حضور دكتر مهدی عجمی نماینده  تحصیلات تكمیلی دانشگاه دفاع نمود.

20190107_122432

این رساله بر اساس نظر داوران دكتر خسرو حسینی دانشیار دانشگاه سمنان به عنوان داور خارجی و دكتر رضا نادری دانشیار و دكتر امیرعباس عابدینی استادیار دانشكده مهندسی عمران این دانشگاه،  به كسب درجه عالی نائل گردید.

در این پژوهش به مدلسازی و تحلیل معادلات حاكم بر رفتار كوپل سیال-سازه با محوریت بهره ­گیری از شیوه ­های آنالیز در حوزه فركانس پرداخته شده است. باتوجه به گسترش استفاده از مواد ویسكوالاستیك در خطوط لوله و شبكه ­های انتقال آب، بررسی رفتار این دسته از مواد در حضور پدیده ­های سیالاتی مثل ضربه قوچ و تحریك ­های نوسانی، با اهداف طراحی، عیب ­یابی و بهینه ­سازی اهمیت فراوان یافته است. از یك سو پیچیدگی­ های چنین مطالعاتی در حوزه زمان با وجود خواص تاخیری نهفته در ماهیت ویسكوالاستیك و از سوی دیگر توانمندی روش­ های مبتنی بر حوزه فركانس در ارایه برداشت­ های كاربردی از رفتار و پاسخ یك سیستم، انگیزه اصلی در پژوهش جاری محسوب می­ شود. مزیت عمده روش­ های فركانسی در مقابل تحلیل زمانی، ساده ­تر شدن مساله، شناخت ماهیت و رفتار پدیده ­ها، تعمیم نتایج و امكان مطالعه پارامتری وسیعتر می­ باشد.

در این تحقیق دو الگوریتم برای مطالعه یك مساله كلی اندركنشی با وجود ماهیت ویسكوالاستیك توسعه یافته است. معادلات حاكم بر سازه بر مبنای مدل خطی متشكل از المان­ های كلوین-ویت استخراج شده و با معادلات پیوستگی و مومنتوم سیال كوپل شده است. در شیوه نخست از تعمیم روش ماتریس انتقال برای برخورد با معادلات كوپل سیال و سازه استفاده شده است. در این شیوه تحریك بسته شدن آنی شیر با تقریب سری فوریه یك تابع پالسی شبیه­ سازی گردیده و در نهایت از معادلات خاصی به منظور بازسازی در حوزه زمان بهره ­گیری شده است. اعتبارسنجی این روش بر مبنای مقایسه با حل از روش خطوط مشخصه صورت گرفته و نتایج در خور توجه ی حاصل شده است. در شیوه دوم از جایگذاری جملات تبدیل لاپلاس متناظر با سازه ویسكوالاستیك در معادلات فركانسی حاصل از یك خط لوله الاستیك استفاده شده كه در نهایت با نمایش ماتریسی معادلات و نیز شرایط مرزی كه آن ها نیز در فضای لاپلاس بیان شده ­اند، حل بسته­ای برای دستگاه معادلات ارایه شده است. این شیوه حل با نتایج حل دقیق در یك مساله نمونه الاستیك و نیز با قیاس با داده­های آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده و می توان از آن به عنوان یك بستر تحلیلی كارآمد و نوین برای مطالعه خواص جداره­ های ویسكوالاستیك توام با پدیده­ های سیالاتی بهره ­گیری نمود. در شیوه دوم امكان بررسی وسیع تغییرات پارامترها و حتی تنوع شرایط مرزی كه به نوبه خود مكانیزم­ های كوپل را تغییر خواهد داد، فراهم شده است و نمونه­ ای از چنین مطالعات پارامتری نیز انجام شده است.

لازم به ذكر است چاپ 2 مقاله علمی پژوهشی و 3 مقاله كنفرانسی معتبر از جمله دستاوردهای پژوهش فوق می باشد.

 

 


کلمات کلیدی: #لوله ویسكوالاستیك#آنالیز اندركنشی#تحلیل گذرا#تحلیل فركانسی#تبدیل لاپلاس#روش ماتریس انتقال#مدل كلوین-ویت
12345