اخبار و رویدادها: دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷- ۱۳:۵۹:۴۰

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك

بیژن روشن ­روان دانشجوی رشته دكتری اكتشاف معدن دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود با كسب درجه عالی دفاع نمود.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، بیژن روشن­ روان دانشجوی رشته دكتری اكتشاف معدن دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك این دانشگاه در روز پنجشنبه 13 دی ماه سال جاری از رساله خود تحت عنوان «مدلسازی ذخایر کرومیت در مقیاس ناحیه­ ای و محلی با استفاده از شواهد وزن­دار پیوسته در شبکه عصبی» به راهنمایی دكتر حمید آقاجانی دانشیار دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه و مشاوره دکتر مهیار یوسفی دانشیار دانشگاه ملایر و دکتر الیور کروزه از دانشگاه جیمزکوک کشور استرالیا دفاع نمود.

دکتر بیژن روشن روان در خصوص محتوی رساله خویش گفت: شناخت الگوهای مناسب و ویژگی­های قابل اندازه­ گیری و یافتن ارتباط بین این ویژگی­ها و کانی­ زایی هدف، از نکات بسیار مهم در یک کار اکتشافی است. کرومیت ماده معدنی ارزشمندی است که به لحاظ ژنتیکی شرایط خاصی برای تمرکز معدنی نیاز دارد. شناخت ویژگیهای کانی زایی این ماده معدنی از ضروریات اکتشافی بوده و براین اساس، مدل­سازی پتانسیل معدنی ذخایر کرومیت تیپ انبانه ای در دو مقیاس ناحیه ­ای و محلی هدف اصلی این تحقیق در نظر گرفته شد. برای نیل به این هدف ویژگی­های مرتبط با کانی ­زایی کرومیت به صورت لایه مجزا تهیه و با استفاده از روش­های مختلف در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی تلفیق و ترکیب شدند. در این تحقیق از روش­های داده­ محور بهبودیافته و پیوسته برای شناسایی مناطق امیدبخش کانی­ زایی کرومیت در دو مقیاس ناحیه ­ای و محلی استفاده شده است. به این منظور بر اساس تحلیل سیستم کانی زایی ذخایر کرومیت نوع انبانه­ ای، معیارهای اکتشافی ناحیه­ ای و محلی شناسایی و سپس الگوهای شاهد معرف کانی زایی (واحدهای سنگی، زمین­ شناسی ساختاری، ویژگی­های ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی) در مقیاس ناحیه ­ای استنتاج و به ­روش پیوسته وزن ­دهی شدند.

800_9

روشن روان در ادامه افزود: در این تحقیق، از روش­های داده­ محور شبکه­ ی عصبی- فازی، جنگل تصادفی و توابع ریاضیاتی برای تلفیق نقشه­ های شاهد پیوسته در مقیاس ناحیه ­ای استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که مدل پتانسیل عصبی- فازی تولیدی با استفاده از ارزش­های شاهد مکانی وزن­دار پیوسته کارایی بهتری نسبت به مدل پتانسیل عصبی- فازی تولیدی با استفاده از داده­ های شاهد اکتشافی وزن­دار گسسته دارد. از بین تمامی مدل­های پتانسیل تولیدی در مقیاس ناحیه ­ای، مدل پتانسیل معدنی حاصل از روش جنگل تصادفی عملکرد مناسب تری داشت، برای انتخاب یک محدوده جهت انجام عملیات اکتشافی در مقیاس محلی استفاده شد.

وی همچنین اضافه کردند: هم­چنین به­ منظور شناسایی نقشه­ های شاهد اکتشافی مناسب و ارزیابی عملکرد مدل­های پتانسیل معدنی، نمودار نرخ پیش­ بینی- مساحت بهبودیافته با لحاظ نمودن سه معیار مهم نرخ پیش­ بینی نقاط واجد کانی ­زایی، نرخ پیش­ بینی نقاط فاقد کانی­ زایی و مساحت دربرگیرنده­ اهداف اکتشافی توسعه داده شد که با لحاظ معیارهای بیشتر؛ نقش مؤثری در شناخت نقشه ­های شاهد اکتشافی مهم و انتخاب مدل­های پتانسیل معدنی معتبر دارد. همچنین در این تحقیق، از عملگرهای گامای فازی و میانگین هندسی برای تلفیق نقشه­های شاهد پیوسته، جهت تعیین مناسب­ترین نقاط برای حفاری در مقیاس محلی استفاده شد.

گفتنی این رساله براساس نظر داوران دكتر علی­ اصغر آل ­شیخ استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر پرویز ضیائیان دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران و دكتر ابوالقاسم كامكار روحانی دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك این دانشگاه به كسب درجه عالی نائل گردید.

لازم به ذكر است 2 مقاله  ISI (با درجه Q1)   یک مقاله علمی و پژوهشی داخل (ISC) و چهار مقاله كنفرانسی­ معتبر خارجی و داخلی از این رساله استخراج و چاپ شده است.

 


کلمات کلیدی: #کرومیت #مدل­سازی پتانسیل معدنی #سیستم کانی زایی #شبکه­ عصبی- فازی #جنگل تصادفی. سبزوار
12345