اخبار و رویدادها: تقدیر از فعالان منابع طبیعی در دانشگاه صنعتی شاهرود

تقدیر از فعالان منابع طبیعی در دانشگاه صنعتی شاهرود
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶- ۲۰:۴۰:۳۹

تقدیر از فعالان منابع طبیعی در دانشگاه صنعتی شاهرود

همزمان با افتتاح اولین آبخوان مصنوعی استان سمنان طی مراسمی به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری از فعالان این حوزه تقدیر بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، روز چهارشنبه 23 اسفند ماه سال جاری طی مراسمی به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی امام جمعه شاهرود، مهندس خرم معاون سیاسی امنیتی فرمانداری، هیات رئیسه دانشگاه و مسیولین اداره منابع طبیعی و اداره کشاورزی شهرستان در سالن اجتماعات کتابخانه پردیس مهندسی و فناوری های نوین از فعالان این حوزه در دانشگاه و اداره منابع طبیعی تقدیر بعمل آمد. همچنین پس از این مراسم اولین آبخوان مصنوعی استان سمنان واقع در پردیس معدن آموزشی دانشگاه با حضور مسیولین افتتاح گردید.

دکتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن گرامیداشت فعالیت های تلاشگران این عرصه و ارایه گزارشی از عملکرد دانشگاه در این خصوص، بابیان اینکه منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید برای حفظ آن تلاش کنیم، گفت: پنج هزار درخت طی هفته منابع طبیعی در مجموعه این دانشگاه کاشته می‌شود.

دکتر فاتح بابیان اینکه احیاء و ترویج نهال‌کاری و حفاظت از آن باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، ابراز داشت: پنج هزار درخت در مجموعه دانشگاه کاشته می‌شود که نیمی از آن در پردیس معدن و مابقی در پردیس فناوری این دانشگاه اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی امام جمعه شاهرود در این مراسم بابیان اینکه نسبت به حفظ منابع طبیعی درست عمل نشده است، گفت: باید برای تداوم نسل بشر و حفظ سرمایه های ملی تدبیری اندیشیده شود.

امینی در مراسم افتتاح نخستین آبخوان مصنوعی کشور به میزبانی پردیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه نسبت به حوزه منابع طبیعی نفت، آب و انرژی های نو درست عمل نشده است، ابراز داشت: باید نسبت به احیا منابع طبیعی فرهنگ‌سازی‌های جدی‌تری صورت گیرد چراکه حفظ سرمایه‌های ملی یک ضرورت انکار ناپذیر است.

1-(7)

 

وی بابیان اینکه عدم رعایت حق طبیعت به معنای پایمال کردن حق انسان دیگری است، افزود: انسان و طبیعت هر کدام حقی بر یکدیگر دارند وانسان باید با مراقبت از درختان و آلوده نکردن منابع طبیعی قدردان این نعمت‌های خدادادی باشد، حفظ فضای سبز یک وظیفه عمومی است و همه افراد باید در آن مشارکت کنند.

امام جمعه شاهرود بابیان اینکه در احادیث و روایات بی شماری به صیانت از فضای سبز تاکید شده است، ابراز داشت: دین اسلام در یک هزار و ۴۰۰ سال قبل به‌طوری‌که برای عموم قابل فهم باشد توجه به کاشت نهال را بارها یادآوری می‌کند و امیدواریم در قالب طرح‌هایی نظیر کاشت درخت به یاد هر شهید و یا در قالب برنامه‌های هفته درختکاری به افزایش سرانه فضای سبز کمک کنیم.

امینی بابیان اینکه درختکاری تنها صرف کاشت نهال نیست، تصریح کرد: برای حفظ منابع طبیعی باید تلاش کرد و هر فردی باید در قبال درختان شهر بااحساس مسئولیت به آن‌ها رسیدگی کند، امروز باید برای تداوم حیات بشر به منابع آبی و خاک بهای بیشتری دهیم.

وی بابیان اینکه جلوی ضرر و زیان وارده به طبیعت را از هرکجا گرفتیم منفعت است، افزود: علیرغم برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این چهار دهه باید اعتراف کرد که نسبت به حفظ منابع طبیعی درست عمل نشده است و این مهم می‌طلبد تا با آموزش در مدارس و آموزشگاه‌های عالی، فرهنگ حفاظت از عرصه‌های طبیعی را نهادینه کنیم.

مهندس محمد رضا قاسمی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود در این مراسم ضمن تبریک به فعالان و تلاشگرانی که در این حوزه صادقانه عمل می کنند، گفت: منابع طبیعی و محیط زیست از تنوع و گستردگی زیادی در جهان برخوردار است و این منابع عظیم در صورتی می توانند به عنوان یک عامل مهم توسعه اقتصادی به شمار روند که استفاده بهینه و مناسب از منابع فوق بعمل آید .

1-(10)

 

قاسمی همچنین به اهمیت استفاده بهینه از منابع تاکید نمود و ابراز داشت: در صورت عدم استفاده بهینه و کارا این امکان وجود دارد که بخش انرژی به عنوان یک بخش نامتعادل و ناسازگار با سایر بخشهای اقتصادی در آید و موجب عدم تعادل اقتصادی گردد. وی در ادامه سخنان خود به ضرورت صیانت و بهره برداری دقیق وهمگام با توسعه پایدار این مواهب خدادادی پرداخت.

دکتر غلامحسین کرمی عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه و مجری طرح اولین آبخوان مصنوعی استان، ضمن بیان اینکه احداث این آبخوان به منظور استفاده از آب شرب در مقیاس کوچک در شاهرود اجرایی شد، ابراز داشت: در شرایطی که با کمترین میزان بارندگی‌ها در شهرستان مواجه هستیم یک‌چهارم این آبخوان آبگیری شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه بابیان اینکه احداث آبخوان امکان ذخیره‌سازی آب در آبخوان با استفاده از تانکر در صورت عدم وقوع بارش و تشدید خشکسالی را فراهم می‌کند، ابراز داشت: با استفاده از این طرح‌ها در مناطق محروم کشور می‌توان مشکلات آب و فاضلاب روستایی و عشایر را بر طرف کرد.

در پایان مراسم، اولین آبخوان مصنوعی استان با حضور مسولین دانشگاه, اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان در محل این آبخوان واقع در پردیس معدن آموزشی دانشگاه افتتاح گردید. همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری غرس تعدادی نهال در این پردیس انجام پذیرفت.

 

1-(11)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12345