اخبار و رویدادها: افتتاح اولین آبخوان مصنوعی کشور با مسئولین استانی و شهرستانی

افتتاح اولین آبخوان مصنوعی کشور با مسئولین استانی و شهرستانی
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶- ۲۰:۲۵:۰۴

افتتاح اولین آبخوان مصنوعی کشور با مسئولین استانی و شهرستانی

در شرایطی که با کمترین میزان بارندگی‌ها در شهرستان شاهرود مواجه بودیم، یک‌ چهارم آبخوان مصنوعی آبگیری شده است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، در طی برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، اولین آبخوان مصنوعی کشور  که توسط دکتر غلامحسین کرمی عضو هیئت علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود در قالب یک طرح پژوهشی با اعتبار ۶۰0 میلیون ریال در پردیس معدن آموزشی احداث شده است، افتتاح شد.

غلامحسین کرمی ضمن بیان اینکه احداث آبخوان مصنوعی با هدف استفاده از آب شرب در مقیاس کوچک اجرایی شده است، ابراز داشت: در شرایطی که با کمترین میزان بارندگی‌ها در شهرستان شاهرود مواجه بوده ایم، یک‌چهارم این آبخوان آبگیری شده است.

1-(9)

 

ایشان با اشاره به اینکه این مدل آبخوانها برای روستاهای دور افتاده کم جمعیت، عشایر و حیات وحش قابل استفاده است، افزود: جمع‌آوری آب باران، امکان تامین منابع آبی در مناطق خشک و بیایانی، جلوگیری از تبخیر و آلودگی آبهای سطحی، خروج ثقلی آب، کیفیت بالای آب و امکان کنترل مقدار خروجی آب از جمله مزیت‌های این طرح محسوب می‌شود.

کرمی با ذکر این نکته که بهترین منابع آبی در دسترس از سنگ‌های آهکی و کربناته است، تاکید کرد: با توجه به شرایط مکانی خاص این آبخوان و اضافه شدن دیواره سیل بند به مجموعه باعث افزایش هزینه‌ها شد ولی با قیمت پایین تر می توان این گونه آبخوانها را در کشور اجرایی کرد.

وی افزود: در شرایطی که با کاهش نسبی میانگین بارش سالانه، کاهش تغذیه آبخوان‌ها و خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها مواجه هستیم، بیشترین ظلم به آب‌های زیرزمینی وارد گشته که سبب فرونشست زمین در برخی نقاط استان و کشور شده است و برای جلوگیری از پدیده زلزله خاموش باید تدابیری اندیشه شود.

1-(3)

 

گفتنی است این آبخوان در پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود در 27 کیلومتری غرب شاهرود واقع شده و با ۴۴۰ مترمکعب حجم ۱۲۰ هزار لیتر گنجایش آبگیری دارد.


کلمات کلیدی: #آبخوان مصنوعی #غلامحسین کرمی #پردیس معدنی آموزشی #دانشگاه صنعتی شاهرود
12345