اخبار و رویدادها: سمینار گرامیداشت سال جهانی خاک در دانشگاه شاهرود برگزار می شود

سمینار گرامیداشت سال جهانی خاک در دانشگاه شاهرود برگزار می شود
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴- ۱۱:۴۴:۳۳



به منظور گرامیداشت سال جهانی خاک، سمینار اهمیت فرسایش خاک و ارتباط آن با محیط زیست 28 اردیبهشت ماه 94 در دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود برگزار می گردد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود با اعلام این خبر گفت: این سمینار با هدف ارتقاء دانش حفظ محیط زیست و تبادل نظر و مباحثه در زمینه های مختلف حفاظت خاک و محیط زیست در پردیس دانشکده کشاورزی واقع در شهر بسطام برگزار می گردد.



فرسایش خاک یک پروسه منفی طبیعی و غیر طبیعی است که اکثرا در مناطق خشک و نیمه خشک و مناطق سیلاب زده رخ می‌دهد و خاک با اثر مستقیم بر کمیت و کیفیت غذا و آب، نقش عمده ای در فرهنگ و تمدن بشر و پایداری جوامع دارد.

دکتر محمد رضا عامریان افزود: کشاورزی و تولید غذا، تعادلات آبی، پالایش محیط، زیستگاه موجودات و مصارف صنعتی- معدنی را از مهم ترین وظائف خاک برشمرد و گفت: متقابلا فرسایش خاک با اثر منفی بر عوامل بالا باعث برهم خوردن تعادل و حرکت به سمت ناپایداری می شود.

وی با اشاره به تاریخ و اثرات تخریب خاک از قبیل محدود کردن مقدار آب و غذا و سیل و خشکسالی که عاملی برای انحطاط تمدن ها بوده است گفت: سرعت بسیار پایین خاک سازی اهمیت موضوع را بیشتر می کند، بنابراین حفاظت از خاک یکی از مهم ترین ارکان حفاظت از محیط زیست و فرهنگ و تمدن بشر در دنیا است.

دکتر عامریان با اشاره به وجود گروه مهندسی آب و خاک با مدیریت دکتر اژدری  (دبیر این سمینار) در دانشکده کشاورزی بر ضرورت توجه بیش از پیش به موضوع خاک تأکید کرد و افزود: تولید سالانه 20 میلیون تن زباله در کشور و دو میلیارد تن فرسایش خاک در ایران حکایت از حال و روز بحرانی محیط زیست دارد که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود وضعیت زمین را بحرانی تر می کند.

وی با اظهار خرسندی نسبت به تصویب لایحه خاک در آستانه روز زمین پاک توسط هیأت دولت ابراز امیدواری کرد: جهت جلوگیری از تخریب بیش از پیش خاک و محیط زیست، به طور جدی با تخریب کنندگان خاک در کشور برخورد شود.

12345