اخبار و رویدادها: تحقق توافق هسته‌ای راه ورود سرمایه‌های خارجی به معادن و صنایع معدنی

تحقق توافق هسته‌ای راه ورود سرمایه‌های خارجی به معادن و صنایع معدنی
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴- ۱۸:۰۹:۴۱



نایب رئیس خانه معدن ایران معتقد است : دستیابی به توافق ایران با کشورهای گروه 1+ 5 امکان ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش معادن و صنایع معدنی را هموار می سازد و فعالیت ها را شتاب می بخشد.

به گزارش ماین نیوز، محمدرضا بهرامن روز شنبه در واکنش به بیانیه مطبوعاتی لوزان سوئیس میان ایران و 1+ 5 اظهار داشت: تحقق توافق با طرفهای مزبور به یکباره اقتصاد کشور را متحول نمی سازد، بلکه نیازمند دوره زمانی لازم است اما اطمینان دارم افق روشنی را پیش روی کشور قرار می دهد.

وی گفت: بخش معدن در ایران جوان است و با امکانات موجود برداشت مواد معدنی تا سطح 150 متری امکان پذیر شده، بنابراین مشارکت سرمایه گذاران خارجی در این بخش زمینه دستیابی به فناوریهای روز و پیشرفته را فراهم می سازد.

بهرامن افزود: انتظار می رود لغو تحریم ها بسترساز سرمایه گذاری به معنای واقعی باشد و فضا برای فعالیت نظام بانکی روان را فراهم سازد و رونق تولید را به دنبال داشته باشد.

نایب رئیس خانه معدن ایران یادآور شد: تشکلها در شرایط ویژه بعد از دستیابی به توافق، می توانند ضمن همکاری با قوای سه گانه روند حرکت رو به جلو در شرایط آتی را فراهم سازند.

به گفته وی، نقش مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین تسهیل کننده برای جلب و جذب سرمایه های خارجی بسیار مهم است و این امر با تعامل سازنده بین قوه مقننه با تشکلها و فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید مهیا خواهد شد.

بهرامن اضافه کرد: دولت یازدهم نیز برای بهره گیری از دیدگاه های کارشناسی و تخصصی تشکل ها و فضاسازی برای حضور سرمایه ها باید بسترسازی لازم را به عمل آورد.

وی خاطرنشان ساخت: خانه معدن ایران از هرگونه تعامل سازنده با دولت و مجلس شورای اسلامی استقبال می کند و دسترسی به بازارهای نوین برون مرزی را در جهت افزایش صادرات غیرنفتی کشور مورد نظر دارد.

بهرامن ابراز امیدواری کرد: بخش معدن ایران با جذابیت های لازم و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بتواند در مسیر توسعه کشور نقش آفرین باشد و در کنار جذب فعالان بخش خصوصی، مشارکت گسترده سرمایه گذاران خارجی را به دنبال داشته باشد.

او گفت: توجه دقیق به بازارهای جهانی با مشخصه رقابت پذیری از نکات مهمی است که فعالان بخش معدن کشور باید مورد نظر قرار دهند و نسبت به کاهش قیمت های جهانی نیز نگرانی نداشته باشند، زیرا نوسان قیمت تولیدات، همواره در بازار بروز و ظهور دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: تشکلهای صنفی فعال در بخش صنعت ومعدن امسال با نگرش نوین نسبت به گذشته، برای پیشبرد امور دعوت به همکاری شوند و از توانایی آنها بهره گیری لازم به عمل آید.

میزان ذخایر معدنی ایران 57 میلیارد تن ارزیابی شده که از این رقم 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

ارزش ذخایر معدنی کشورمان افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده و با توسعه اکتشافات جدید ضمن افزایش ذخایر، ارزش اقتصادی آنها نیز بیشتر شده است.

تفاهم نامه میان ایران و 1+ 5 پس از 18 ماه مذاکره شامگاه سیزدهم فروردین ماه جاری در لوزان سوئیس منتشر شد.

منبع خبر: http://www.minews.ir/fa/doc/news/23271
12345