اخبار و رویدادها: نشست خبری اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با اصحاب رسانه برگزار شد

نشست خبری اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با اصحاب رسانه برگزار شد
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳- ۱۵:۰۸:۰۷

نشست خبری اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با اصحاب رسانه برگزار شد

نشست خبری اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با اصحاب رسانه در دانشگاه شاهرود صبح امروز یکشنبه 14 دی ماه در محل دبیرخانه این کنفرانس برگزار شد

در ابتدای این نشست دکتر احمد رمضان زاده رئیس کنفرانس با خوش آمد گویی به اصحاب رسانه، هفته وحدت و ولادت حضرت ختمی مرتبت، رسول مکرم اسلام (ص) را تبریک گفت و به عنوان مقدمه به موضوع ژئومکانیک و فرآیند طی شده در دانشگاه اشاره کرد و رشد میزان مصرف و نیاز روزافزون به انواع مواد هیدروکربوری اعم از نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی و گاز، ضرورت توجه به صنایع بالادستی نفت را دوچندان دانست و گفت: بی توجهی به پیشرفت های جدید علمی و متعاقب آن تولید تکنولوژی در زمینه‌های مرتبط، خسارت های زیادی را برای کشور در برداشته و درصورت تداوم و تاکید بر دانش و تکنولوژی سنتی، فراگیری و افزایش خسارت های مالی را به دنبال خواهد داشت.

 وی به اشاره به این که بیش از یکصد سال است که نفت در کشور ایران سابقه دارد ولی در اکتشاف و تولید پیشرفت های قابل ملاحظه ای نداشته ایم، به ذکر مواردی از کاربرد ژئومکانیک پرداخت و تأکید کرد: در سال های اخیر کاربرد ژئومکانیک منجر به بهینه سازی فرآیندها و عملیات‌های مختلف از قبیل حفاری، ازدیاد برداشت، تحریک و شکست مخازن، مکان‌یابی صحیح چاه های افقی و مایل و پیش بینی دقیق تر تولید شده است.

رئیس کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت درباره اهداف کنفرانس گفت: نظر به اهمیت کاربرد ژئومکانیک در بخش بالادستی صنعت نفت، برگزاری اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اهداف عمده شناخت ظرفیت‌های ملی و فناوری های روز و کاربردهای آن‌ یکی از نیازهای این صنعت می باشد که در این راستا اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با مشارکت انجمن ژئومکانیک نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه شاهرود در اردیبهشت ماه سال 1394 در جهت نیل به این اهداف برگزار خواهد شد.

دکتر رمضان زاده به بازخورهای بسیار خوبی که دبیرخانه کنفرانس از بخش های مختلف از جمله معاونت فناوری وزارت نفت داشته است اشاره کرد و اذعان داشت: این کنفرانس با حمایت مسئولان دانشگاه شاهرود، همکاران در دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه شاهرود، پژوهشگاه صنعت نفت و انجمن علمی ژئومکانیک نفت ایران شکل گرفت و شعار خود را یکی از سیاست های صنعت نفت کشور که تولید صیانتی است، یعنی « ژئومکانیک نفت محور تولید صیانتی » قرار داد.

وی با یادآوری اینکه اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در این دانشگاه  تاسیس شده است، گفت: این انجمن با هدف متمرکز کردن توان علمی، فنی و اجرایی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور برای زمینه سازی افزایش سطح دانش فنی، بومی سازی فناوری های مرتبط، شناسایی و سازمان دهی متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی و ... تشکیل شده است.

دبیر انجمن علمی ژئو مکانیک نفت ایران با اظهار اینکه این انجمن حوزه ای از دانش و فناوری را در صنعت نفت تحت پوشش قرار می دهد که بسیار پر اهمیت است، گفت: دو اولویت کاری مهم مد نظر وزارت نفت است که یکی تعیین تکلیف میادین مشترک نفتی و دیگری بحث ازدیاد برداشت و تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور و از آنجایی که در طول زمان تولید نفت کاهش می یابد، در فرآیند توسعه میادین نفتی تولید صیانتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد.

 

دکتر مجید نیکخواه دبیر علمی این کنفرانس نیز در این نشست خبری با اشاره به اقداماتی که تا کنون انجام شده است گفت: وب سایت کنفرانس به نشانی pgc2015.com به صورت آنلاین کلیه اطلاعات لازم برای شرکت در کنفرانس را ارائه می کند و ثبت نام و ارسال مقالات به صورت برخط (آنلاین) است که تا پایان بهمن ماه مهلت ارسال اصل مقالات به اتمام می رسد و نتایج نهایی از طریق سایت کنفرانس پس از ده روز به اطلاع خواهد رسید.

وی زمان اعلام اصلاحات برای مقالات پذیرفته شده را تا 20 اسفند ماه اعلام کرد و گفت: پس از داوری مقالات که توسط اساتید برجسته ایرانی داخل و خارج کشور انجام می شود، برترین مقالات برای ارائه به صورت سخنرانی و مابقی مقالات به صورت پوستر و چاپ در نشریات علمی و پژوهشی مشخص می شوند.

دکتر نیکخواه افزود: با توجه به این که کنفرانس در سطح ملی برگزار می شود، ارائه مقالات و سخنرانان کلیدی که تا کنون 3 سخنران مشخص شده اند، به زبان فارسی خواهد بود، اما مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی دریافت خواهد شد.

وی محورهای این کنفرانس را شامل بررسی های تکتونیکی در ژئومکانیک نفت، بررسی های لرزه ای و میکرو لرزه ای، پتروفیزیک، آزمون های آزمایشگاهی و برجا، روابط تحلیلی و مدل های رفتاری، مدل سازی ژئو مکانیکی، کاربرد ژئومکانیک در حفاری، کاربرد ژئومکانیک در تولید، پایش و مدیریت ریسک عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مخاطبان این کنفرانس وزارت نفت و سازمانهای تابعه، مهندسان مشاور، پیمانکاران صنعت نفت، موسسه های پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و موضوع خاص در ژئومکانیک است.

دکتر رمضان زاده در ادامه به برخی از برنامه های جنبی کنفرانس از جمله برگزاری نمایشگاه، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با کمک رسانه ها کنفرانس در سطح مطلوبی برگزار شده و نتایج مفید و مثبتی را برای کشور، جامعه علمی،صنعت نفت و دانشگاه شاهرود داشته باشد.

 

 

12345