اخبار و رویدادها: متن کامل سخنان سرپرست دانشگاه شاهرود در مراسم تودیع و معارفه

متن کامل سخنان سرپرست دانشگاه شاهرود در مراسم تودیع و معارفه
پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳- ۲۳:۴۹:۳۵

متن کامل سخنان سرپرست دانشگاه شاهرود در مراسم تودیع و معارفه

سخنان دکتر محمد مهدی فاتح در مراسم تودیع و معارفه:

بسم الله الرحمن الرحیم

مفتخریم که در محضر دوستان عزیزم هستیم. دانشجویان، همشهریان و مهمانان عزیز، جا دارد خیر مقدم بگویم خدمت معاون محترم وزیر، دکتر جلالی که در روزهای گذشته واقعا شاهد پشتیبانی های همه جانبه ایشان بودیم. من ایشان را مغتنم می شمارم، برای پیشبرد دانشگاه، همه با هم  دست به دست هم بدهیم و دانشگاه را روز به روز بهتر از دیروز داشته باشیم. همین طور خیر مقدم می گویم خدمت معاون استاندار و عزیزانی که از شهرداری تشریف آوردند، حضرت آیت الله اشرفی، رئیس حوزه علمیه و روحانیون معظم، سال نو را خدمت شما تبریک می گویم و امیدوارم سالی سرشار از تندرستی، بهروزی و توفیق الهی را داشته باشید. بسیار خوشحالم بابت آزادی مرزبانان دلاور ایران و تبریک ویژه می گویم به دولتمردان عزیز که با تدبیر، این گره رو باز کردند و به ملت سرفراز ایران این پیروزی را تبریک می گویم (همراه با تشویق با شکوه مهمانان و دانشجویان داخل تالار بزرگ شقایق ها).

کارهایی که آقای دکتر مرادزاده و روسای قبلی انجام دادند همه پیش روی ماست، ما شاهد بودیم که اینها مو سفید کردند، عمر گذاشتند و دانشگاه را به این مرحله رساندند، وقتی ما در خانه استراحت می کردیم یا سرگرم کارهای علمی و تحقیقاتی خودمان بودیم، این عزیزان در مسیر و جاده، درگیر چه خستگی هایی بودند، واقعا مگر میشود زحمت این عزیزان را با زبان قدردانی کرد. من تقدیر می کنم از همه بزرگوارانی که از گذشته تا الان ریاست دانشگاه را بر عهده داشتند، برادر عزیزم، دوست خوبم آقای دکتر مرادزاده که فعالیت های ایشان را طی 8 سال از نزدیک شاهد بودیم.

آقای وزیر شما اعتماد کردید به دانشگاه، من از اعتماد شما متشکرم. آقای دکتر جلالی به درستی به مشکلات اشاره کردند و آقای دکتر رجبی آینده دانشگاه را به خوبی دیدند. این ضعف ها و این مسائل زمانی حل می شود که ما به دانشگاه اعتماد کنیم. این نقطه شروع بود که در واقع وزیر دانا و خردمند علوم، به خوبی انجام داد که تدبیر کرد و از اعضای هیئت علمی نظر پرسید، این نظر پرسی یعنی احترام به جامعه دانشگاهی، یعنی احترام به هیئت علمی، یعنی احترام به کارمندان و دانشجویان، یک چنین برخوردی غیر از سپاس، غیر از اعلام وجود، غیر از تلاش  آیا پاسخی خواهد داشت؟ 

شما خواهید دید این دانشگاه متحول خواهد شد. دانشگاه های ما در این دوره متحول خواهد شد، چون قدر هیئت علمی را می دانیم. ما سرمایه های بزرگی داریم، متفکران بزرگی داریم، راه حل در این مغزهاست، ما فقط باید در خدمتشان باشیم و به آنها توجه کنیم و موقعیت و میدان بدهیم، آن وقت می بینیم که گره های صنعت باز می شود.

دانشگاه که دستوری کار نمی کند، باید احترام بگذاریم، باید توجه کنیم، بعد نتیجه این توجه را خواهیم دید، ببینید ما به برکت این توجه چه فضای خوبی در دانشگاه داریم، یک به یک سوال بکنید از هیات علمی، این نشاط، این شور و این علاقه چرا در هیئت علمی، در دانشجو و کارمند به وجود آمده؟ چرا همه با هم همراه شدند؟ چرا عزیزان ما در شهر این طور استقبال می کنند؟ چرا آقای دکتر جلالی این طور توجه می کنند، اینها همه لطف خدا و تدبیری هست که به کار بسته شده، ما می توانیم قدر این فضای خوب رو بدانیم دست به دست هم بدهیم و دانشگاه را واقعا متحول کنیم. 

من به گرمی، با مهربانی از همه دست هایی که به سمت دانشگاه آمده، استقبال می کنم  و به گرمی آن ها را می فشارم. هر کسی بخواهد همکاری کند، قدمش به روی چشم ما، اینجا یک مکان مقدس است، اینجا عزیزان ما اعضای هیئت علمی سکان دار دانشگاه هستند، عمر می گذارند کنار دانشجو، عزیزان من که در جلسه حضور دارند. فرزندانم، اعضای هیات علمی همه چیز دانشگاه هستند. کارمندان هستند که در دانشگاه به همه عرصه ها خدمت رسانی می کنند، تا شما دانشجویان عزیز بتوانید به خوبی درس بخوانید، دانشجویان عزیز، غصه های شما غصه های ماست، گریه های شما گریه های ماست و شادی های شما شادی های ما، استاد تمام آرزویش دانشجویش است، باید به اساتید احترام گذاشت. من دست تمام اساتید رو می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم.

ماموریت دانشگاه تربیت نیروی کارشناس ماهر است و باید معضلات کشور را با تحقیق حل کنیم. الان تحریم مانند یک غول در مقابل ماست. چه کسی می تواند این تحریم را برطرف کند؟ باید نگاهمان رو برگردانیم به سمت دانشگاه، باید تمام آیین نامه ها اصلاح بشود. من می دانم دردها کجاست، تجربه کردم. مدیریت باید فقط بر پایه خرد جمعی باشد، مدیریت دستوری  در دانشگاه معنا ندارد. ما باید سرمایه هایمان را به درستی استفاده کنیم. دیگر نه هر رشته ای، نه هر تعداد دانشجو، مگر ما چقدر سرمایه و امکانات داریم؟ چقدر تا الان سرمایه از دست دادیم و کیفیت را فدای کمیت کردیم؟ چه فایده ای داشت؟  ما راه حل داریم، من می خواهم بگویم برای تمام این موضوعات راه حل وجود دارد، این مشکلات که در صنعت هست، برایش راه حل وجود دارد، بحمد الله برنامه، ایده، فکر هست، دنیایی از تجربه بیرون این مرزها هست. چرا استفاده نکنیم؟ چرا؟ اگر ما واقعاً دانش محور باشیم و پژوهش مان تعیین کننده باشد، آموزش مان بر مبنای پژوهش باشد، واقعا به نتیجه می رسیم. نمی خواهم شعار بدهم، من یک برنامه راهبردی آماده کردم  و با برنامه آمدم، این برنامه راهبردی را میشود عملیاتی اش کرد و برای عملیاتی کردن آن همه هیات علمی ها با هم کمک می کنیم و آن را عملیاتی می کنیم.  این برنامه را 20 روز پیش در سایت قرار دادیم، تا مشاهده کنید.

مطمئنا با مطالعه برنامه راهبردی و با قدم های اساسی که برای عملیاتی شدن این برنامه برمی داریم، حرف زدن را می گذاریم کنار و می خواهیم کار کنیم.

ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی خیلی خوبه، اما مهم تر از این ها روابط داخل سیستم هست. اگر این ها رو درست نکنیم، نتیجه و خروجی نمی دهد، تحول اساسی باید در مدیریت حوزه مدیریت آموزش، مدیریت پژوهش، مدیریت مالی انجام شود. اتوماسیون را در هر جایی که تعطیل و بلاتکلیف مانده باید توسعه بدهیم، بحث اصلی باید این باشد که شوراهای تخصصی را فعال کنیم و از کارشناسان به نحو احسن استفاده کنیم، باید روال درست شود، شیوه نامه تنظیم شود، چرخه بنویسیم تا سیستم متحول شود، باید شایسته سالاری کنیم.

آقای دکتر نصیری که زحمت کشیدید از تهران تشریف آوردید، صمیمانه از شما تشکر می کنم تبریک ویژه ما را در خصوص سیاست خوبی که وزیر علوم در رابطه با دانشگاه ها به کار بستن خدمتشان برسانید.

ما آرزومندیم که با سیاست هایی که وزارت خانه پی می گیرد، بتوانیم دانشگاهی بسیار سرافراز در بین دانشگاه های کشور داشته باشیم، مطمئناً با وجود شخصیت هایی همچون آقای دکتر جلالی، امام جمعه شهر که واقعا سرمایه معنوی ما هستند، فرهیختگان و بزرگان دانشگاه، ازحضور آن ها استفاده می کنیم و ان شاء الله راه حل ها را به لطف خدا و توجه شما عملیاتی خواهیم کرد.

خدایا چنان کن سرانجام کار                                تو خشنود باشی و ما رستگار

(همراه با تشویق با شکوه مهمانان و دانشجویان داخل تالار بزرگ شقایق ها).



 

 

12345