اخبار و رویدادها: مصاحبه با دانشجوی موفق دانشگاه شاهرود و نفراول کنکوردکتری فناوری نانو

مصاحبه با دانشجوی موفق دانشگاه شاهرود و نفراول کنکوردکتری فناوری نانو
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲- ۱۰:۴۸:۱۱

مصاحبه با دانشجوی موفق دانشگاه شاهرود و نفراول کنکوردکتری فناوری نانو

مصاحبه با خانم مریم برزگر دانش آموخته موفق کارشناسی ارشد دانشگاه شاهرود و نفر اول کنکور دکتری فناوری نانو

 “اگر دانشجوی همین دانشگاه نبود محال بود اینجا پذیرفته شود”، “دانشگاه های تاپ فقط مختص دانشجویان خودشان است”، ” رزومه خوبی دارم اما چون شهرستان درس خواندم به نظر شما شانس قبولی در دانشگاه های تهران را دارم؟”

اینها جملاتی هستند که بارها و بارها در کامنت های شما عزیزان به آنها برخورده ایم. خانم برزگر از کسانی است که خود پاسخی برای این سوالها هستند. ممکن است بگویید ایشان استثنا هستند اما فراموش نکنید از این استثنا ها زیاد داریم.

خانم مریم برزگر ورودی ۸۴ کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه هرمزگان ، سال ۸۸  وارد مقطع ارشد در رشته نانوفیزیک دانشگاه شاهرود شدند. در آزمون سراسری دکتری ۹۲ نیز با کسب رتبه یک در رشته  مهندسی فناوری نانو گرایش نانو مواد دانشجوی صنعتی شریف شدند.

*چرا تصمیم گرفتید تغییر گرایش دهید و آیا اصلا فکر میکردید که در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شوید؟

-          از همان موقع که تصمیم گرفتم در آزمون دکتری شرکت کنم هدفم فقط تحصیل در پژوهشکده نانو دانشگاه شریف بود و به همین دلیل این گرایش را انتخاب کردم. هرچند به من میگفتند که حتی اگر رتبه خوبی هم بیاوری ممکن است در مصاحبه رد شوی. اما من هدفم را مشخص کرده بودم و برای رسیدن به آن تلاش کردم. اینقدر روی قبولی در صنعتی شریف زوم کرده بودم که حتی جلسات مصاحبه دانشگاه های دیگر برایم مهم نبود. در جلسه مصاحبه هم در پاسخ به یکی از اساتید گفتم که من از اول هدفم شریف بوده و سعی کرده ام رتبه ای بیاورم که به این هدف برسم و اتفاقا اساتید هم استقبال کردند چون آنها به دنبال دانشجویی هستند که انگیزه داشته و پر انرژی باشد و بتواند چهار سال کار پژوهشی انجام دهد و این موضوع برایشان بیشتر از اینکه داوطلب از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده باشد اهمیت دارد.

*از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟

-          من بهمن ۹۰ دفاع کردم و تا تیر ۹۱ در دانشگاه صنعتی شاهرود TA بودم. تقریبا از اواخر آبان به طور جدی مطالعه برای آزمون دکتری را شروع کردم و چون شاغل بودم از صبح تا حدود ۳ بعد از ظهر وقت مطالعه نداشتم و بعد از آن تا پایان شب حداقل ۵ ساعت مطالعه میکردم. یک ماه آخر هم سر کار نرفتم و حدودا روزی ۹ تا ۱۰ ساعت میخواندم.

*زمانی که خود را برای آزمون آماده میکردید فکر میکردید که در نهایت رتبه ۱ را کسب کنید؟

-          در ابتدا با توجه به تغییر گرایشم اصلا فکر نمیکردم ولی چون واقعا به این رشته علاقه داشتم وقتی که مطالعه میکردم خیلی لذت میبردم و واقعا درسها را یاد میگرفتم. در جلسه کنکور سوال ها برایم خیلی آسان بود و احساس کردم رتبه ۱ میشوم. بعد از جلسه که فهمیدم سوالات برای همه آسان بوده دیگر چنین حسی نداشتم.

*برای زبان و استعداد تحصیلی چه برنامه ای داشتید؟

-          زبان را از کتاب زبان عمومی انتشارات کتابخانه فرهنگ و بیشتر لغات آن را هر شب یک ساعت میخواندم. استعداد تحصیلی هم کتاب مسیح خواه را مطالعه کردم و تست های استعداد تحصیلی گروه فنی و مهندسی و علوم پایه را زدم. من خیلی فرصت نداشتم که روی استعداد تحصیلی وقت بگذارم طوری که تمام لم های آن را به خاطر بسپارم اما کسانی را دیده ام که برای این درس وقت گذاشته و واقعا نتیجه گرفته اند.

*لطفا منابع دروس تخصصی را ذکر کنید.

-          رشته ما رشته جدیدی ست و منابع تست کنکوری ندارد. من یک سری کتاب های دوران ارشد و یک سری کتاب ترجمه شده اساتید دانشگاه شریف را خواندم. (مقدمه ای بر نانوفناوری- چارلز پی.پول ترجمه دکتر نیما تقوی نیا و آشنایی با نانوذرات دکتر عبدالرضا سیم چی). هفته آخر هم تست های سال قبل نانومواد، نانوالکترونیک، نانوشیمی و نانوفیزیک را زدم.

*زمان مصاحبه چه رزومه ای را ارائه کردید؟

-          تدریس در دانشگاه صنعتی شاهرود، سابقه کار در پارک علم و فناوری استان سمنان و پژوهشکده نانو دانشگاه شیراز، طرح پژوهشی تصویب شده، دو مقاله ژورنالی و سه کنفرانس و مدرک زبان TOEFL iBT

*مصاحبه ها چگونه بودند؟

-          ترتیب انتخابم شریف، تربیت مدرس، تهران و صنعتی اصفهان بود که به مصاحبه صنعتی اصفهان نرفتم. اولین مصاحبه ام در دانشگاه تربیت مدرس بود. مصاحبه دانشگاه تهران بیشتر حالت فرمالیته داشت و اولویت انتخاب اهمیت داشت. مصاحبه شریف خیلی خوب بود. تمام سوالات را به خوبی پاسخ دادم. برخورد اساتید عالی بود و البته چون آخرین مصاحبه ام بود برای آن تجربه های خوبی هم کسب کرده بودم.

*و در پایان چه توصیه ای به داوطلبان آزمون ۹۳ دارید؟

-          به نظر من داوطلبان باید هدفشان را کاملا مشخص کنند. اینکه کدام رشته، کدام گرایش، کدام دانشگاه، کدام استاد و زمینه کاری را میخواهند و برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند. تمام بحث های دلسرد کننده ای که درباره مصاحبه دانشگاه های مختلف وجود دارد را کنار بگذارند. درس ها را خوب مطالعه کنند تا بتوانند رتبه خوبی کسب کنند و همچنین رزومه کاملی ارائه دهند. هرچه سریعتر مقالاتشان را سابمیت کنند تا در زمان مصاحبه اکسپت آن را گرفته باشند. و همچنین به فکر گرفتن معرفی نامه از اساتید مطرحشان باشند.

*با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما

با تشکر از سایت :

http://phdtest.ir/

 

 

12345